Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1109-1128 av 2835
-
HiOAs organisasjonsdesign for fremtiden: Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus - Fase 2
(NIFU rapport;2014-29, Research report, 2014-08-14)Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) ga våren 2014 NIFU i oppdrag å gjennomføre en underveisevaluering av høgskolen. HiOA ønsket en vurdering av i hvilken grad strukturen som ble valgt etter fusjonen i 2011 understøtter ... -
Historiefaget – mennesker, steder, strukturer og endringer over tid. Forarbeid til Norges forskningsråds evaluering av norske forskningsmiljøer i historie
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:22, Working paper, 2006-06)Historikere i Norge offentliggjør i vitenskapelige tidsskrifter av generell karakter. Blant dem er Historisk tidsskrift det overlegent mest brukte periodika. Tidsskriftets sentrale posisjon for tidsskriftpublisering gjelder ... -
Holdninger til nynorsk blant grunnkurselever i Oslo
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:26, Working Paper, 2005-09)Fra skoleåret 2004-2005 ble det igangsatt forsøk med valgfritt skriftlig sidemål ved ni videregående skoler i Oslo. Forsøket er godkjent av Utdanningsdirektoratet, som satte som forutsetning for godkjenningen at forsøket ... -
Hospital-managed advanced care of children in their homes: A new type of health care for seriously ill children
(Publin report;D12, Research report, 2005-05) -
How a SPOC might facilitate in-service teachers' interactions in professional development
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Online professional development programs for teachers are much discussed. Teachers are obliged to continuously renew their skills in teaching methodology to keep pace with changing demands in society. Providing flexibility ... -
How can differences in international university rankings be explained?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)University rankings are typically presenting their results as league tables with more emphasis on final scores and positions, than on the clarification of why the universities are ranked as they are. Finding out the latter ... -
How do (economic) crises impact the pattern of innovation and why does it matter? Final Report for the RelinC project
(Working paper, 2023-03)The RelinC Project (“The role of research and innovation in the Covid19-crisis”) was financed by the Research Council of Norway as a “collaborative and knowledge-building project” through the BIA program. Its design and ... -
How do Children of Immigrants Experience Parental Involvement in their Education?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Many children of immigrants have low socioeconomic backgrounds and yet attain high levels of education. What guides members of this group to this educational success is, however, a matter of theoretical dispute. While some ... -
How does prolific professors influence on the citation impact of their university departments?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Professors and associate professors ("professors") in full-time positions are key personnel in the scientific activity of university departments, both in conducting their own research and in their roles as project leaders ... -
How does testing young children influence educational attainment and well-being?
(Journal article, 2022)How much young children should be tested and graded is a highly contentious issue in education policy. Opponents consider it detrimental to child mental health, leading to misaligned incentives in educational policy and ... -
How innovative is Norwegian industry? An international comparison
(STEP Report;2-1996, Research report, 1996-05) -
HRCS-kategorisering av FoU-aktivitet i Norge i 2017 : Resultater fra og dokumentasjon av en pilotundersøkelse av utvalgte enheter
(NIFU Arbeidsnotat;2019:10, Working paper, 2019-08)Som ledd i oppfølgingen av HelseOmsorg21-strategien, ga regjeringen Norges forskningsråd i oppdrag å etablere et monitoreringssystem for forskning og innovasjon på helse- og omsorgsfeltet. Et ledd i dette arbeidet er å ... -
Hva er det viktig at Norge prioriterer av energiforskning?
(NIFU Innsikt;2024:1, Others, 2024-02) -
Hva er forskningskvalitet? En intervjustudie blant norske forskere
(NIFU-rapport;1997-9, Research report, 1997-08)De senere årene har det vært fokusert sterkt på forskningskvalitet gjennom evalueringer og andre mekanismer som er ment å sikre og forbedre kvaliteten. Begrepet selv har imidlertid sjelden stått i fokus. For å få en fruktbar ... -
Hva er viktige kvaliteter ved god sensur? En kartlegging av bruk av ekstern sensor på lavere grad med fokus på kvalitet, økonomi, vurdering og læring
(NIFU STEP rapport;2009-21, Research report, 2009-05)Kvalitetsreformen medførte en endring i sensurpraksis i Norge. Denne rapporten kartlegger dagens sensurpraksis på lavere grad og diskuterer problemstillinger knyttet til forholdet mellom sensorordning og kvalitet, økonomi, ... -
Hva forteller foreliggende evalueringer og bibliometriske data om kvaliteten på norsk forskning?
(U-notat;2000-1, Working paper, 2000)I forbindelse med Norges forskningsråds prosjektet ''Kvalitet i norsk forskning" er NIFU bedt om å bidra med materiale som belyser kvalitet på norsk forskning. Det foreliggende notat benytter to ulike datakilder om ... -
Hva hemmer og fremmer karriereutvikling for førsteamanuenser ved Politihøgskolen? En studie av betingelser for kvalifisering til professorat og forskningsledelse med sikte på kjønnsbalanse
(NIFU-rapport;2016:23, Research report, 2016-08)Foreliggende rapport presenterer funn fra en forskningsbasert studie av forhold som påvirker kvalifisering til professorat og forskningsledelse for førsteamanuenser ved Politihøgskolen (PHS). Studien har kartlagt og analysert ... -
Hva kjennetegner barneskoler som oppnår høy skår på nasjonale prøver? Delrapport 5 fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'
(NIFU rapport;2012-38, Research report, 2012-11)Dette er 5. delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'. Vi spør: Hva kjennetegner barneskoler som oppnår høy skår på nasjonale prøver? Vi finner at gode barneskoler har stort undervisningsomfang ... -
Hva koster en student? En kostnadskartlegging av universiteter og høgskoler
(NIFU-rapport;52-2014, Research report, 2014-12)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU og Deloitte gjennomført dette prosjektet som tar sikte på å kartlegge kostnadene i norske universiteter og høgskoler. Formålet med denne rapporten er å gjennomføre en ... -
Hva påvirker andelen ufaglærte i barnehager og pleie og omsorg?
(NIFU-rapport;2015:34, Research report, 2015-11)Rapporten er finansiert av KS og tar for seg problematikken med ufaglærte, eller ansatte uten relevant fagutdanning, i pleie- og omsorgssektoren og barnehagesektoren i kommunene.