• Governance and the innovation system of the fish-processing industry in Northern Norway 

      Aslesen, Heidi Wiig (STEP Report;7-1999, Research report, 1999-12)
    • Governance for system optimization and system change: The case of urban waste 

      Bugge, Markus; Fevolden, Arne Martin; Klitkou, Antje (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      This paper analyses urban waste systems to explore how local authorities can resolve challenges related to climate change, urbanization and resource depletion. The paper investigates how different public governance regimes ...
    • Governance of the Norwegian Innovation Policy System 

      Remøe, Svend Otto; Fraas, Morten; Kaloudis, Aris; Mariussen, Åge; Røste, Rannveig; Ørstavik, Finn; Aanstad, Siri (MONIT;, Working Paper, 2004-08-13)
    • Governance of the Norwegian innovation policy system: Contribution to the OECD MONIT project 

      Remøe, Svend Otto; Fraas, Morten; Kaloudis, Aris; Mariussen, Åge; Røste, Rannveig; Ørstavik, Finn; Aanstad, Siri (NIFU STEP-rapport;6-2004, Research report, 2004-06)
      The MONIT project was endorsed by the TIP working party in December 2002. Building on the results of the TIP NIS project, its main objective is to generate knowledge on how to improve innovation policy governance and create ...
    • Governing socio-technical change: Orchestrating demand for assisted living in ageing societies 

      Bugge, Markus; Coenen, Lars; Branstad, Are (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      In recent years, there has been an increasing interest in innovation studies towards grand challenges, and in how demand-side policy instruments can supplement traditional supply-side policy measures. To contribute to an ...
    • Gradsstruktur og gradssystem: en komparativ studie 

      Dybesland, Heidi (NIFU skriftserie;2000:10, Research report, 2000-06)
      Rapporten er utarbeidet på oppdrag for Utvalget for utredning om norsk høgre utdanning etter år 2000 (Mjøs-utvalget). Den tar for seg gradsstrukturer og -systemer i en rekke land: Danmark, Finland, Nederland, Storbritannia, ...
    • Green growth in Nordic regions : Eight case studies 

      Andersen, Allan Dahl; Bugge, Markus; Capasso, Marco; Jolly, Suyash; Klitkou, Antje; Sotarauta, Markku; Steen, Markus; Suvinen, Nina (NIFU Working Paper;2019:7, Working paper, 2019-06)
      This working paper is an outcome of the research project “Where does the green economy grow? The Geography of Nordic Sustainability Transitions (GONST)”, funded by the Nordic Green Growth Research and Innovation Programme ...
    • Green growth – a synthesis of scientific findings 

      Capasso, Marco; Hansen, Teis; Heiberg, Jonas; Klitkou, Antje; Steen, Markus (Journal article; Peer reviewed, 2019-07-02)
      Governments in countries across the world increasingly adopt the “green growth” discourse to underline their ambition for the greening of their economies. The central tenet of this narrative is the economic opportunities ...
    • Grunnforskning og anvendt forskning ved universitetene 

      Maus, Kirsten Wille; Roll-Hansen, Nils (NAVF-melding;1985-4, Report, 1985-07)
      NAVF's utredningsinstitutt har under arbeid et prosjekt om forskning ved universitetene. Prosjektet tar sikte på å belyse en rekke sider ved universitetet som forskningsinstitusjon med vekt på personalets situasjon, bl.a. ...
    • Grunnforskning og økonomisk vekst: Ikkeinstrumentell kunnskap 

      Hauknes, Johan (STEP Report;11-1998, Research report, 1998-11)
    • Grunnlag for nasjonal studentundersøkelse 

      Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-arbeidsnotat;2012:8, Working paper, 2012-10)
      Dette arbeidsnotatet drøfter muligheter og utfordringer når det gjelder å etablere en nasjonal studentundersøkelse som gjennomføres på regelmessig basis. En slik undersøkelse kan brukes til å dekke flere formål. For å ...
    • Grunnlaget for beregning av FoU-ressurser på UoH-institusjonenes grunnbudsjetter 

      Sundnes, Susanne Lehmann; Maus, Kirsten Wille (U-notat;1995-13-2, Working paper, 1995-09-04)
      I det følgende vil vi gå nærmere inn på hvilke prinsipper som ligger til grunn for produksjon av FoU-statistikk i UoH-sektoren, samt beskrive Utredningsinstituttets prosedyrer i denne forbindelse. Avslutningsvis kommer vi ...
    • Grunnskolekarakterer våren 2003 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU skriftserie;2003-32, Research report, 2003-12)
      Formålet med denne rapporten er å studere nærmere standpunktkarakterene i de tre basisfagene norsk, engelsk og matematikk til avgangskullet i grunnskolen 2003. Det rettes spesielt fokus mot forskjeller i karakterer etter ...
    • Grønn kompetanse i tjenesteyting 

      Kårstein, Asbjørn (NIFU-arbeidsnotat;2013:4, Working Paper, 2013-01-31)
      Utgangspunktet for dette prosjektet var at Hovedorganisasjonen Virke ønsket å få mer systematisk kunnskap om hvordan tjenesteytende bedrifter arbeider med utfordringer knyttet til utvikling av «grønn» kompetanse og «grønne» ...
    • Grønne grenser: Distinksjoner og likhetsidealer i den miljøbevisste middelklassen 

      Jarness, Vegard; Hansen, Maud Lauvstad (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Et sentralt spørsmål i klasseforskningen er hvordan livsstilsforskjeller danner grunnlag for symbolske grenser mellom grupper i ulike klasseposisjoner. I denne artikkelen undersøker vi hvordan politiske stillingstakinger ...
    • Guest editorial: Online learning in the Nordic countries 

      Tømte, Cathrine (Journal article, 2018)
      Online Learning — understood as distance education delivered via the internet — is one of the fastest growing paths within education. We observe an increasing number of students enrolled in online learning study programs ...
    • Hacking som fenomen 

      Godø, Helge (NIFU skriftserie;1999:13, Research report, 1999)
      Denne rapporten er utarbeidet som ledd i et prosjekt om ”Formgiving av virtuelle nøkler og rom i IKT: Konfigurering av teknologi, brukere og samfunn”. Hovedtema i dette prosjektet er hvordan de nye, IKT-baserte nøklene og ...
    • Handlingsplanen for entreprenørskap i utdanningen - hvor tjenlig er den som politisk instrument? 

      Spilling, Olav R.; Hagen, Svein Erik; Johansen, Vegard; Støren, Liv Anne (NIFU-arbeidsnotat;2013:9, Working Paper, 2013-04-12)
      Dette notatet inngår som et ledd i et større følgeforskningsprosjekt om entreprenørskap i utdanningen (EiU), som gjennomføres i samarbeid mellom NIFU og Østlandsforskning. Formålet med dette arbeidsnotatet er å sammenstille ...
    • Har arbeidserfaring betydning for studentenes jobbmuligheter etter avsluttet utdanning? 

      Børing, Pål (Skriftserie;2005-1, Research report, 2005-02)
      Hovedformålet med denne rapporten er å studere hvilken betydning tidligere arbeidserfaring har for overgang fra høyere utdanning til arbeid for nyutdannede kandidater. Resultater fra tidligere forskning antyder en positiv ...
    • Har frittstående grunnskoler økt segregeringen? Konsekvenser av ny lov om frittstående skoler – baselinerapport II: Elevsammensetningen 

      Helland, Håvard; Lauglo, Jon (NIFU STEP-rapport;2-2005, Research report, 2005-06-03)
      Denne rapporten sammenligner frittstående skoler og kommunale skoler på grunnskolenivå. Det overordnede spørsmål er om familiers bruk av friskoler har medført større sosial segregering i grunnskolen enn den segregeringen ...