Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 1037-1056 of 2835
-
Fusjonsutredning for Høgskolen i Bergen, Høgskulen i Sogn og Fjordane og Høgskolen Stord/Haugesund. Statuskartlegging og muligetsstudie
(NIFU-rapport;2015:41, Research report, 2015-12)På vegne av de tre statlige høgskolene Høgskolen i Bergen, Høgskolen Stord/Haugesund og Høgskulen i Sogn og Fjordane ga Høgskolen i Bergen høsten 2015 NIFU i oppdrag å gjennomføre en fusjonsutredning for disse tre høgskolene. ... -
Futures Literacy Lab on Food Waste. Summary Report
(NIFU Innsikt;2020-8, Others, 2020-11-19)This policy brief summarises the main reflections and images which emerged from a Futures Literacy Laboratory (FLL) on food waste conducted on October 22nd, 2020, in Oslo. The aim of the FLL was to mobilise the collective ... -
FWF Clusters of Excellence: Evaluation of the selection process for the first call for proposals
(NIFU-rapport;2023:2, Research report, 2023-04)This report was commissioned by the Austrian Science Fund’s (FWF) and presents the results of an accompanying evaluation of the selection process for the first call of FWF’s Cluster of Excellence (CoE) programme. The purpose ... -
Fylkeskommunene og fagskolen: tilrettelegging for fagskoletilbud og kostnader ved fagskoledrift
(NIFU rapport;2014-15, Research report, 2014-04-30)Fagskoleutdanningen i Norge har hatt en komplisert historisk utvikling, med stadige endringer i finansieringsform og ansvarsforhold. I dag er det fylkeskommunene som har finansieringsansvaret for fagskolene. Fagskoleutdanning ... -
Fysioterapi – forskning og praksis i kunnskapsflyt? Sluttevaluering av FYSIOPRIM-satsingen (2010–2020)
(NIFU-rapport;2021:13, Research report, 2021-09)På oppdrag fra Fysiofondet har NIFU evaluert fondets forskningsprogram om fysioterapi i primærhelsetjenesten – FYSIOPRIM. Programmet løp 2010–2020. FYSIOPRIM har vært Fysiofondets største, spissede satsing på forskning og ... -
Fysioterapiforskning i primærhelsetjenesten: En midtveisevaluering av Fond til etter- og videreutdanning av fysioterapeuters strategi for forskning i primærhelsetjenesten
(NIFU rapport;2013-13, Research report, 2013-02-19)NIFU har på oppdrag for Fond til etter- og videreutdanning av fysioterapeuter evaluert Fondets strategiske plan for 2011-2013. Fondets viktigste virkemiddel for å få realisert målsettingene i planen, forskningsprogrammet ... -
Følgeevaluering av Kompetanseløft 2020: Sluttrapport
(;2021:00703, Research report, 2021)I denne rapporten presenteres resultater fra følgeevalueringen av regjeringens satsing Kompetanseløft 2020. Evalueringen er gjennomført som et teamarbeid mellom forskere fra forskningsinstituttene SINTEF, NIBR ... -
Følgeevaluering av regionale forskningsfond. Andre underveisrapport
(NIFU rapport;2013-1, Research report, 2013-02-08)Ordningen med regionale forskningsfond ble iverksatt i 2010 og har som mål å styrke forskning for regional innovasjon og utvikling, og å mobilisere til økt forskningsinnsats i regionene. Ordningen har nå vært i drift i tre ... -
Fører frittstående skoler i videregående opplæring til sosial segregering?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:35, Working paper, 2006-10-03)Denne rapporten sammenligner frittstående og offentlige videregående skoler. Hovedspørsmålet i denne delrapporten er om frittstående skoler i Videregående Opplæring (VGO) i skoleåret 2004-2005 hadde en elevsammensetning ... -
Gamle spillere – nye regler. Samspillet mellom etterspørsel og tilbud av høyere utdanning: Søkning til høyere utdanning og lærestedenes utdanningsprofil etter Kvalitetsreformen
(NIFU STEP rapport;2010-43, Research report, 2010-12)Rapporten belyser forholdet mellom søkning og studietilbud i norsk høyere utdanning fra 2003 til 2009. Bakgrunnen er lærestedenes nye rolle i søkermarkedet og behovet for bred empirisk analyse av det nye samspillet mellom ... -
Gender balance among researchers in Norwegian academia
(NIFU Innsikt;2020-20, Others, 2020-12-20)In 2019, almost 37,500 researchers participated in research and development (R&D) in the higher education sector and the institute sector combined. Among these, 49 per cent were women. Compared with the gender distribution ... -
Gender Balance in Norwegian Academia: Present State and Future Scenarios
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Gender balance (both sexes being represented by at least 40%) in academia has long been a goal. In this study, we present a model for the inert changes in the proportion of female full professors and associate professors ... -
Gender gaps in international research collaboration: a bibliometric approach
(Journal article; Peer reviewed, 2019-06-13)This paper addresses gender differences in international research collaboration measured through international co-authorship. The study is based on a dataset consisting of 5600 Norwegian researchers and their publication ... -
Gendered Patterns of Unmet Resource Need among Academic Researchers
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Gendering excellence through research productivity indicators
(Peer reviewed; Journal article, 2022)As the importance of ‘excellence’ increases in higher education, so too does the importance of indicators to measure research productivity. We examine how such indicators might disproportionately benefit men by analysing ... -
Generational differences in international research collaboration: A bibliometric study of Norwegian University staff
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Geographical Information Technology Services and their Role in Customer Innovation
(STEP Working Paper;7-1998, Working Paper, 1998-10) -
Gjennom tre år i videregående: Gjennomføring i videregående opplæring i Østfold 2016–2019. Sluttrapport
(NIFU-rapport;2020:3, Research report, 2020-06)NIFU har gjennomført en studie hvor vi har fulgt elevene som begynte i videregående opplæring i Østfold fylkeskommune i august 2016 gjennom tre og et halvt år. Formålet med prosjektet er å etablere en bedre forståelse av ... -
Gjennomføring og frafall blant allmennlærerstudenter. Datagrunnlag og hovedtall
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:23, Working paper, 2006-06)På basis av registerstatistikk fra SSB har vi i dette notatet foretatt en analyse av studiegjennomføring og frafall i allmennlærerutdanningen. Materialet gjelder begynnerstudenter og skal benyttes for å dokumentere frafall ... -
Gjennomføring og frafall i masterutdanning og grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Østfold: Underveisrapport i prosjektet «Årsaker til frafall fra gradsstudier ved Høgskolen i Østfold»
(NIFU Arbeidsnotat;2023:11, Working paper, 2023-08)Dette arbeidsnotatet er første delleveranse i prosjektet «Årsaker til frafall fra gradsstudier ved Høgskolen i Østfold», som NIFU gjennomfører på oppdrag fra høgskolens ledelse. Formålet med prosjektet er å kartlegge årsaker ...