• Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport 

      Bubikova-Moan, Jarmila; Lødding, Berit; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin (NIFU-rapport;2018:16, Research report, 2018-06)
      Språkløyper; Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er igangsatt av Kunnskapsdepartementet og har som et overordnet mål en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og skriveferdigheter hos ...
    • Evaluering av Den naturlige skolesekken: Utdanning for bærekraftig utvikling på ulike læringsarenaer 

      Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke; Jensen, Fredrik (NIFU rapport;2014-38, Research report, 2014-10)
      NIFU har evaluert Den naturlige skolesekken på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i ...
    • Evaluering av Den virtuelle matematikkskolen for ungdomstrinnet: Nettbasert læring i grunnleggende ungdomsskolematematikk 

      Tømte, Cathrine; Sjaastad, Jørgen (NIFU-rapport;2015-20, Research report, 2015-06)
      På oppdrag fra Senter for IKT i utdanningen har NIFU evaluert piloteringen av Den virtuelle matematikkskolen for året 2014-2015. Målet har vært å belyse flere sider ved gjennomføringen av piloteringen, som brukeropplevelse, ...
    • Evaluering av eCampus-programmet 

      Tømte, Cathrine; Aanstad, Siri; Løver, Nalini (NIFU-rapport;2016:44, Research report, 2016-12)
      Rapporten presenterer resultater fra evalueringen av eCampus-programmet. eCampus er et program for utvikling av IKT-infrastruktur for offentlige universiteter og høgskoler (UH), som startet opp i 2012 og avsluttes i siste ...
    • Evaluering av etablering av ordning med Senter for fremragende utdanning (SFU): En kvalitativ analyse av aktørenes erfaringer og vurderinger 

      Carlsten, Tone Cecilie; Aamodt, Per Olaf (NIFU rapport;2013-10, Research report, 2013-01-21)
      Med Stjernø-utvalgets forslag om å opprette et ”Senter for fremragende undervisning” ble det signalisert et ønske om ambisiøse nye nasjonale virkemidler for å heve kvalitet og status på høyere utdanning i Norge. Denne ...
    • Evaluering av etter- og videreutdanning ved NTNU: Erfaringer og vurderinger ved instituttene 

      Brandt, Ellen; Aamodt, Per Olaf (NIFU skriftserie;2002-17, Research report, 2002-09)
      NTNU har de siste årene foretatt en omorganisering av sin etter- og videreutdanningsvirksomhet, og er i ferd med å utarbeide en ny strategiplan. I denne sammenheng skal det sentrale utvalget for etter- og videreutdanning ...
    • Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1 

      Aakernes, Nina; Andresen, Silje; Bergene, Ann Cecilie; Dahlback, Jorunn; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen; Vagle, Inger (NIFU-rapport;2022:8, Research report, 2022-03)
      Dette er første delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag som NIFU, Fafo og OsloMet utfører i samarbeid. Oppdragsgiver for evaluereringen er Utdanningsdirektoratet. Evalueringen er organisert i form av ulike ...
    • Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2 

      Skålholt, Asgeir; Aakernes, Nina; Andresen, Silje; Aspøy, Tove Mogstad; Dahlback, Jorunn; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug Haugland; Lysvik, Rebekka Ravn; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger (NIFU-rapport;2023:12, Research report, 2023-08)
      Dette er andre delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag som NIFU, OsloMet–storbyuniversitetet og Fafo gjennomfører i samarbeid. Oppdragsgiver for evalueringen er Utdanningsdirektoratet. I denne delrapporten ...
    • Evaluering av faglig understruktur ved Høgskolen i Bergen 

      Røsdal, Trude; Elken, Mari; Stensaker, Bjørn; Gunnes, Hebe (NIFU-rapport;2015:31, Research report, 2015-10)
      Høgskolen i Bergen ga høsten 2015 NIFU i oppdrag å gjennomføre en evaluering av den faglige understrukturen ved høgskolen. HiB ønsket å knytte til seg ekstern kompetanse som kunne bidra til å vurdere om nåværende faglige ...
    • Evaluering av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond 

      Ørstavik, Finn (NIFU STEP-rapport;6-2006, Research report, 2006-11)
      Fiskeri- og Kystdepartementet ga i januar 2006 NIFU STEP i oppdrag å evaluere Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF).
    • Evaluering av forskningsinnsatsen i Helse Øst 

      Brofoss, Karl Erik; Søgnen, Randi (NIFU STEP-rapport;2008-43, Research report, 2008-10)
      Det tidligere Helse Øst har siden 2004 delt ut betydelige forskningsmidler til helseforetakene i regionen. I forbindelse med tildeling av forskningsmidler for 2007 ba styret i Helse Øst om en evaluering av effekten av ...
    • Evaluering av forskningskvalitet: Et kritisk blikk på fagfellevurdering 

      Langfeldt, Liv (NIFU skriftserie;1999:9, Research report, 1999-11)
      Denne rapporten tar for seg den tradisjonelle og mest utbredte formen for vurdering av faglig kvalitet – bedømmelser foretatt av fagekspertise på feltet. Første del inneholder kort historikk og ser på hva fagfeller legger ...
    • Evaluering av forsøk med praksisbrev: Delrapport 1 2009 

      Markussen, Eifred; Høst, Håkon; Evensen, Miriam; Prøitz, Tine Sophie (NIFU STEP rapport;2009-32, Research report, 2009-11)
      Fra og med skoleåret 2007-2008 ble det innført et forsøk med praksisbrev i tre lærefag i tre fylkeskommuner. Fra skoleåret 2008-2009 ble antall læreplaner utvidet til 16 og det ble åpnet opp for fri benyttelse av disse ...
    • Evaluering av Geminisenter-ordningen: en viktig ordning med uutnyttet potensial 

      Aanstad, Siri; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU-rapport;2017:14, Research report, 2017-06)
      Geminisenter-ordningen ble etablert av NTNU og SINTEF i 2003 for å styrke samarbeidet mellom institusjonene på faggruppenivå. Siden har Universitetet i Oslo og St. Olavs Hospital kommet med i ordningen, som har som formål ...
    • Evaluering av handlingsplanen for mer entreprenørskap blant kvinner 

      Spilling, Olav R.; Lauritzen, Tonje; Hagen, Svein Erik; Bjørnåli, Ekaterina (NIFU rapport;2011-20, Research report, 2011-06-14)
      I denne rapporten presenteres en midtveisevaluering av handlingsplanen for mer entreprenørskap blant kvinner som gjelder for perioden 2008-2013. Formålet med evalueringen er å gjennomgå hvordan planen har blitt fulgt opp, ...
    • Evaluering av Internship-ordningen ved Universitetet i Tromsø 

      Kårstein, Asbjørn; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU rapport;2013-26, Research report, 2013-05-30)
      Denne rapporten presenterer resultatene fra evalueringen av Internship-ordningen ved Universitetet i Tromsø, som særlig har omfattet studenters og virksomheters opplevde utbytte av ordningen. Hovedkonklusjonen i evalueringen ...
    • Evaluering av Kompetanseløft 2020 Delrapport I, del II 

      Grut, Lisbet; Lippestad, Jan Wilhelm; Nesje, Kjersti; Aamodt, Per Olaf; Olsen, Dorothy Sutherland; Monkerud, Lars Chr.; Zeiner, Hilde Hatleskog (SINTEF Rapport;2019:00317, Research report, 2019)
      Rapporten er del II av første del av følgeevalueringen av regjeringens satsing Kompetanseløft 2020 (K2020). Forskningsinstituttene SINTEF AS, NIBR og NIFU samarbeider om evalueringen. Rapporten presenterer funn fra intervjuer ...
    • Evaluering av Kompetanseløft 2020. Delrapport II 

      Grut, Lisbet; Lippestad, Jan Wilhelm; Monkerud, Lars Chr.; Zeiner, Hilde Hatleskog; Nesje, Kjersti; Olsen, Dorothy Sutherland; Aamodt, Per Olaf (SINTEF Rapport;2020:00383, Research report, 2020)
      Rapporten er andre delrapport i følgeevalueringen av regjeringens satsing Kompetanseløft 2020. SINTEF AS, NIBR og NIFU samarbeider om evalueringen. Kommunene i Norge jobber kontinuerlig med kompetanseutvikling, og søker ...
    • Evaluering av Kompetanseløft 2020. Første delrapport 2018 

      Nesje, Kjersti; Aamodt, Per Olaf; Monkerud, Lars Chr.; Helgesen, Marit Kristine; Lippestad, Jan Wilhelm; Grut, Lisbet (SINTEF Rapport;2018:00595, Research report, 2018)
      Forskningsinstituttene SINTEF AS, NIBR og NIFU samarbeider om evaluering av Kompetanseløft 2020 (K2020). Denne første del av følgeevalueringen viser at svært mange kommuner søker midler over K2020, noe vi vil anta viser ...
    • Evaluering av Kompetanseløftet 2015. Underveisrapport 2 

      Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;3-2010, Research report, 2010-01)
      Den forliggende rapporten følger opp og oppdaterer mye av det som ble presentert i den første underveisrapporten fra NIFU STEP (Høst m.fl. 2009), men tar også opp noen nye tema, blant annet etter- og videreutdanning. ...