Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 462-481 av 2835
-
Energy Innovation Systems: Indicator Report 2012
(Research report, 2012)Knowledge about the innovation systems with respect to new energy solutions and technologies is of central importance for understanding the dynamics of change in the energy sector and assessment of opportunities for moving ... -
Energy synergies
(Science & Technology;9-2013, Others, 2013) -
Enhancing measurement in science and mathematics education through Rasch analysis: Rationale and properties
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This article presents the basic rationale of Rasch theory and seven core properties of Rasch modeling; analyses of test targeting, person separation, person fit, item fit, differential item functioning, functioning of ... -
Enrolment Patterns in Nordic Higher Education, ca 1945 to 2010. Institutions, Types of Education and Fields of Study
(NIFU Working Paper;2014:15, Working Paper, 2014-10)The aim of this report is to give an overall account of the patterns of enrolment to higher education in the four Nordic countries Denmark, Finland, Norway and Sweden. Enrolment is analysed from a range of different angles. -
Entrepreneurship in higher education - impacts on graduates' entrepreneurial intentions, activity and learning outcome
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Purpose - The paper examines the proportion of HE graduates in Norway who have undertaken different forms of entrepreneurship education and how comprehensive the entrepreneurship education has been. The main purpose is to ... -
Entreprenørskap i et evolusjonært perspektiv
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:19, Working Paper, 2005-08)Formålet med dette notatet er å diskutere fenomenet entreprenørskap. Dette er et omfattende tema som kan diskuteres ut fra mange forskjellige perspektiver og ståsteder. Her er poenget å diskutere entreprenørskap som mekanisme ... -
Entreprenørskap i høyere utdanning - en kartlegging av omfang og innhold
(NIFU rapport;2011-17, Research report, 2011-03)Rapporten gir en samlet oversikt over hvilke høyere utdanningsinstitusjoner i Norge som gir et tilbud om entreprenørskap, og hva slags tilbud de gir. Utdanningstilbudene er kategorisert etter omfang (målt i studiepoeng), ... -
Entreprenørskap i høyere utdanning - erfaringer blant nyutdannede
(NIFU rapport;2012-45, Research report, 2012-12)Denne studien har som siktemål å besvare en rekke spørsmål om betydningen av entreprenørskap i høyere utdanning og læringsutbyttet av å hatt entreprenørskap som en del av sin utdanning. Datamaterialet som benyttes i ... -
Entreprenørskap i Møre og Romsdal
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:33, Working Paper, 2005-10-31)Med dette legges frem resultater av en kartlegging og analyse av entreprenørskap i Møre og Romsdal. Arbeidet er gjennomført på oppdrag for Møre og Romsdal fylke. Formålet har blant annet vært å bidra til å skape en felles ... -
Entreprenørskap i Møre og Romsdal: Et historisk perspektiv
(STEP Report;21-1994, Research report, 1995-01) -
Entreprenørskap i utdanningen - perspektiver og begreper
(NIFU rapport;2011-4, Research report, 2011-01-14)Formålet med denne rapporten er å gjennomgå teorigrunnlaget for entreprenørskap i utdanningen (EiU) og drøfte hvordan det kan operasjonaliseres med hensyn til utforming av utdanningstilbud i entreprenørskap på ulike nivåer ... -
Entreprenørskapstilbud i høyere utdanning
(NIFU rapport;2014-8, Research report, 2014-02)Fra det flerårige prosjektet “Følgeforskning om entreprenørskap i utdanningen” er det tidligere publisert sju delrapporter. Det er også publisert et arbeidsnotat i 2013 som sammenstilte resultater i de ulike delprosjektene ... -
Entreprenørskapsutdanning i Norge – status og veien videre: Sluttrapport fra følgeforskningsprosjektet om entreprenørskap i utdanningen
(NIFU-rapport;2015-2, Research report, 2015-01)Denne rapporten er sluttrapporten fra følgeforskningsprosjektet om entreprenørskap i utdanningen som har blitt gjennomført i samarbeid mellom NIFU og Østlandsforskning. Prosjektet er finansiert av Kunnskapsdepartementet, ... -
An Equality Paradox? The Northern European Case
(Equity Policies in Global Higher Education;, Chapter, 2022)The Nordic countries are often regarded as unique, with relatively small income differences and welfare state policies characterised by universal and generous public support to its citizens. Educational policies aim at ... -
Equity in Education: Country Analytical Report Norway
(NIFU STEP-rapport;7-2004, Research report, 2004-11)The topic of this report is equity in education. The term «equity» is used in an increasing number of policy documents, analytical reports and in media debates. Part of the discussion is related to the definition of equity ... -
Er det noen SAK? Instituttsektorens rolle og organisering i Norge med spesiell vekt på samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK)
(NIFU rapport;2012-50, Research report, 2012-12-04)Hovedbudskapet i denne rapporten er at den norske instituttsektoren ser ut til å fungere noenlunde bra både faglig, økonomisk og organisatorisk. Samtidig er sektoren svært heterogen i seg selv med store variasjoner i ... -
Er NTNU på rett vei? Følgeevaluering av fusjonen. Delrapport 2
(NIFU-rapport;2018:31, Research report, 2019-01)1.januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Styringsgruppen for fusjonen bestemte at det skal gjennomføres en forskningsbasert ... -
ERAWATCH Country Reports 2009: Analysis of policy mixes to foster R&D investment and to contribute to the ERA: Norway
(Research report, 2009)The main objective of the ERAWATCH Policy Mix Country reports 2009 is to characterise and assess in a structured manner the evolution of the national policy mixes in the perspective of the Lisbon goals, with a particular ... -
ERAWATCH Country Reports 2011: Iceland
(Research report, 2013)This analytical country report is one of a series of annual ERAWATCH reports produced for EU Member States and Countries Associated to the Seventh Framework Programme for Research of the European Union (FP7). ERAWATCH is ... -
Erfaringer fra satsingen Kompetanse for mangfold. Underveisrapport 2: Sentrale utdanningsmyndigheter, UH-sektor, fylkesmenn, ledere, ansatte og eiere om kompetanseutviklingen
(NIFU-rapport;2016:33, Research report, 2016-11)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU satsingen Kompetanse for mangfold som implementeres i perioden 2013–2017. Den første delrapporten fra evalueringen forelå tidlig i 2015 og omhandlet surveyundersøkelser ...