Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1329-1348 av 2835
-
Intensivopplæring i eller utenfor klassen? Sluttrapport fra prosjektet Kartlegging av deltakelse, organisering og opplevelse i Overgangsprosjektet innenfor Ny GIV
(NIFU rapport;2013-42, Research report, 2013-11)Ny GIV er en samlebetegnelse på flere elementer innenfor en nasjonal dugnad initiert av Stoltenberg II-regjeringen for å redusere frafallet og få flere ungdommer til å fullføre og bestå videregående opplæring. Denne ... -
Intensivopplæringen i Ny GIV for 10. trinnselever våren 2012. Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse
(NIFU rapport;2012-42, Research report, 2012-11)Denne rapporten er den første av to fra prosjektet Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse, og handler om intensivopplæringen i 10. trinn våren 2012 og om aktiviteter for intensivelevene før de startet i ... -
Interactions in knowledge systems: Foundations, policy implications and empirical methods
(STEP Report;10-1994, Research report, 1994-11) -
Interim evaluation report: The NUFU-cooperation between Palestinian institutions and Norwegian institutions
(U-notat;2000-9, Report, 2000)In this interim evaluation report, the focus is set on five programs in the NUFU-cooperation between Palestine and Norwegian universities. This is an interim report because it is only based on data collected and analyzed ... -
Internal consistency and structural validity of the Norwegian translation of the Ten-Item Personality Inventory
(Peer reviewed; Journal article, 2021)BACKGROUND: The Ten-Item Personality Inventory (TIPI) is a validated brief instrument measuring the five-factor model (FFM) personality dimensions, developed for instances where more comprehensive FFM instruments are ... -
Internal consistency and structural validity of the Norwegian translation of the Ten-Item Personality Inventory (N-TIPI)
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background: The Ten-Item Personality Inventory (TIPI) is a validated brief instrument measuring the five-factor model (FFM) personality dimensions, developed for instances where more comprehensive FFM instruments are ... -
Internasjonal IKT-utdanning − Formål, organisering og innhold
(NIFU skriftserie;2002-6, Research report, 2002-02)I forbindelse med handlingsplanen for IKT i norsk utdanning (2000-2003) fremkom det et behov for en større utredning om IKT som fag. Utdannings- og forskningsdepartementet har bedt Norgesnettrådet iverksette en slik utredning ... -
Internasjonal kontakt blant universitetsforskere
(NAVF-melding;1985-6, Report, 1985-12)I den foreliggende rapporten analyseres bl.a. det faste vitenskapelige personalets internasjonale kontakter, betydningen av lengre faglige utenlandsopphold, det geografisk kontaktmønsteret og forholdet mellom internasjonal ... -
Internasjonal publisering i norsk bioteknologi og materialforskning 1982-91
(U-notat;1993-18, Working paper, 1993-04-05)Ovennevnte er en korttidsutredning som NAVFs utredningsinstitutt har foretatt for Departementet. Et utkast til rapport fra undersøkelsen ble oversendt departementet 25.januar 1993 (vedlegg 2 her). Utkastet til rapporten ... -
Internasjonal publisering i norsk havbruksforskning 1982-91
(U-notat;1992-6, Working paper, 1992-05-22)På oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, Forskningsavdelingen, har vi gjort en bibliometrisk undersøkelse av artiklene i fem sentrale internasjonale tidsskrifter gjennom en periode på ti år: 1982-1991. ... -
Internasjonal rekruttering til norsk forskning
(NIFU rapport;2012-4, Research report, 2012-12-31)Tema i rapporten er den internasjonale rekrutteringen til forsknings- og utdanningsinstitusjoner i Norge. Hovedfokus er hvorvidt det er individuelle forskjeller mellom forskere med norsk versus utenlandsk landbakgrunn i ... -
Internasjonal studentmobilitet – fra og til Norge. Utviklingstrekk
(NIFU-arbeidsnotat;2019-21, Report, 2019-11-25)Norge har en høyere andel av sin studentmasse i utlandet enn del fleste andre vestlige land. Om lag seks prosent av studentmassen tar en hel grad i utlandet. Ytterligere tre prosent er på utvekslingsopphold, og andelen som ... -
Internasjonale sammenligninger av FoU-data.
(U-notat;1995-8, Working paper, 1995-06-15)Foreløpig tabellgrunnlag for rapport. Oppdrag fra NOE og KUF. -
Internasjonale sammenligninger av FoU-innsatsen innenfor medisin og helse
(NIFU skriftserie;2000:16, Research report, 2000-11)Denne rapporten viser omfanget av forskning og utvikling (FoU) innenfor medisin og helse i Norge sammenlignet med tilsvarende innsats i andre land. Størst vekt er lagt på ressursbruken i 1997. Tallmaterialet bygger i ... -
Internasjonale sammenlikninger av høyere utdanning - Nøkkeltall om metodeproblemer
(NAVF-notat;1988-6, Report, 1988-04)Denne rapporten er et resultat av 3 ukers arbeid ved NAVFs utredningsinstitutt høsten 1987 på prosjektet "Internasjonale sammenlikninger av høyere utdanning". Prosjektet er utført på oppdrag av "Nordisk Teknologiår 1988". ... -
Internasjonale sensorordninger i høyere utdanning. Er erfaringer fra Sverige, Danmark og England relevante for Norge?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:39, Working Paper, 2005-11)Tradisjonelt har man ved eksamen i norsk høyere utdanning alltid brukt eksterne sensorer. I etterkant av Kvalitetsrefomen har imidlertid dette blitt endret. På lavere grad (bachelornivået) er det i dag lærestedene selv som ... -
Internasjonalisering av forskerutdanning i naturvitenskap og teknologi
(NIFU skriftserie;1997:26, Research report, 1997-10)Foreliggende rapport er utarbeidet av Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag fra Område for naturvitenskap og teknologi (NT) i Norges forskningsråd. -
Internasjonalisering av høyere utdanning: Trender og utfordringer
(NIFU skriftserie;2001-28, Research report, 2001-12)Nordisk Ministerråd, Avdeling for utdanning, forskning og informasjonsteknologi har bedt NIFU om å gjøre en hurtigutredning om utviklingstendenser og utfordringer i forhold til internasjonaliseringen av høyere utdanning. ... -
Internasjonalisering av norsk høyere utdanning. Noen utviklingstrekk
(NIFU arbeidsnotat;2014:2, Working Paper, 2014-02-07)I dette arbeidsnotatet belyser vi noen utviklingstrekk i internasjonaliseringen av norsk høyere utdanning. Det bygger på en stor spørreundersøkelse til faglig ansatte ved universiteter og høgskoler som NIFU foretok i 2013 ... -
Internasjonalt FoU-samarbeide i den norske instituttsektoren
(U-notat;1993-4, Working paper, 1993-01-29)Notatet er inndelt i 4 hoveddeler (avsnitt nr. i parentes): - organisatoriske rammer for internasjonalt FoU-samarbeide (2) - prosjektsamarbeid (3) - utveksling av forskere (4) - formelle samarbeidsavtaler (5) Avsnitt ...