Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1029-1048 av 2835
-
From fossil fuels to a bio-based economy: identifying the rationales for policy intervention
(SusValueWaste Policy Brief;1, Research report, 2017)The concept of the bioeconomy is gaining in political importance in Norway and elsewhere in the world; moving from fossil-based to bio-based products and energy is considered to be important in tackling multiple societal ... -
"From terrible teen to terrific trainee": Norwegian cases of innovative workplace-school collaboration to educate young people to become skilled workers in modern manufacturing industry
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Contemporary debates over "the factory of the future" show that industries will need vocational workers that are empowered and skilled to act as decision-makers and controllers, holding technical and social skills of a ... -
From Waste to Value: Valorisation Pathways for Organic Waste Streams in Circular Bioeconomies
(Book; Peer reviewed, 2019)From Waste to Value investigates how streams of organic waste and residues can be transformed into valuable products, to foster a transition towards a sustainable and circular bioeconomy. The studies are carried out within ... -
Fruktbart samspill - eller klamme omfavnelser? En analyse av byggevareprodusenters innovasjonssystemer i en nasjonal institusjonell kontekst
(NIFU rapport;2011-24, Research report, 2012-04-20)I denne rapporten formidles resultater fra en undersøkelse av byggevare-produsenters og -leverandørers rolle i kunnskapsprosesser på våtromsområdet i norsk byggenæring. Rapporten er et bidrag til en bredere utforskning av ... -
Fullføring og frafall på hovedfag og mastergrad: En sammenligning av kullene som begynte i 1999 og 2003
(NIFU STEP rapport;5-2010, Research report, 2010-01)Denne rapporten omhandler fullføring og frafall på hovedfag og mastergrad ved universiteter og statlige høgskoler, samt en nærmere sammenligning av universitetsutdanninger på høyere grad som fantes både før og etter reformen. -
Fundamental and contextual issues involving the strategic use of IPRs
(STEP Working Paper;1-2002, Working Paper, 2002-09) -
Fusjon skaper usikkerhet i nåtiden, men positive forventninger til framtiden
(NIFU Innsikt;2019-2, Others, 2019-01)En spørreundersøkelse blant Høgskulen på Vestlandets (HVL) ansatte, som er gjennomført midt i fusjonsprosessen, viser at ansatte mener at fusjonen vil styrke HVLs posisjon regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Flertallet ... -
Fusjonerte institusjoner i støpeskjeen: Endringer i faglige profiler og det regionale studietilbudet
(NIFU Innsikt;2021-2, Others, 2021-01-25)I dette notatet belyses utviklingen i studieprogramprofilen ved de fusjonerte institusjonene. Institusjonene har fått en tydeligere fagprofil målt som andel studieprogram innen ulike fagområder og også styrket mastergradsprofil, ... -
Fusjonsutredning for Høgskolen i Bergen, Høgskulen i Sogn og Fjordane og Høgskolen Stord/Haugesund. Statuskartlegging og muligetsstudie
(NIFU-rapport;2015:41, Research report, 2015-12)På vegne av de tre statlige høgskolene Høgskolen i Bergen, Høgskolen Stord/Haugesund og Høgskulen i Sogn og Fjordane ga Høgskolen i Bergen høsten 2015 NIFU i oppdrag å gjennomføre en fusjonsutredning for disse tre høgskolene. ... -
Futures Literacy Lab on Food Waste. Summary Report
(NIFU Innsikt;2020-8, Others, 2020-11-19)This policy brief summarises the main reflections and images which emerged from a Futures Literacy Laboratory (FLL) on food waste conducted on October 22nd, 2020, in Oslo. The aim of the FLL was to mobilise the collective ... -
FWF Clusters of Excellence: Evaluation of the selection process for the first call for proposals
(NIFU-rapport;2023:2, Research report, 2023-04)This report was commissioned by the Austrian Science Fund’s (FWF) and presents the results of an accompanying evaluation of the selection process for the first call of FWF’s Cluster of Excellence (CoE) programme. The purpose ... -
Fylkeskommunene og fagskolen: tilrettelegging for fagskoletilbud og kostnader ved fagskoledrift
(NIFU rapport;2014-15, Research report, 2014-04-30)Fagskoleutdanningen i Norge har hatt en komplisert historisk utvikling, med stadige endringer i finansieringsform og ansvarsforhold. I dag er det fylkeskommunene som har finansieringsansvaret for fagskolene. Fagskoleutdanning ... -
Fysioterapi – forskning og praksis i kunnskapsflyt? Sluttevaluering av FYSIOPRIM-satsingen (2010–2020)
(NIFU-rapport;2021:13, Research report, 2021-09)På oppdrag fra Fysiofondet har NIFU evaluert fondets forskningsprogram om fysioterapi i primærhelsetjenesten – FYSIOPRIM. Programmet løp 2010–2020. FYSIOPRIM har vært Fysiofondets største, spissede satsing på forskning og ... -
Fysioterapiforskning i primærhelsetjenesten: En midtveisevaluering av Fond til etter- og videreutdanning av fysioterapeuters strategi for forskning i primærhelsetjenesten
(NIFU rapport;2013-13, Research report, 2013-02-19)NIFU har på oppdrag for Fond til etter- og videreutdanning av fysioterapeuter evaluert Fondets strategiske plan for 2011-2013. Fondets viktigste virkemiddel for å få realisert målsettingene i planen, forskningsprogrammet ... -
Følgeevaluering av Kompetanseløft 2020: Sluttrapport
(;2021:00703, Research report, 2021)I denne rapporten presenteres resultater fra følgeevalueringen av regjeringens satsing Kompetanseløft 2020. Evalueringen er gjennomført som et teamarbeid mellom forskere fra forskningsinstituttene SINTEF, NIBR ... -
Følgeevaluering av regionale forskningsfond. Andre underveisrapport
(NIFU rapport;2013-1, Research report, 2013-02-08)Ordningen med regionale forskningsfond ble iverksatt i 2010 og har som mål å styrke forskning for regional innovasjon og utvikling, og å mobilisere til økt forskningsinnsats i regionene. Ordningen har nå vært i drift i tre ... -
Fører frittstående skoler i videregående opplæring til sosial segregering?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:35, Working paper, 2006-10-03)Denne rapporten sammenligner frittstående og offentlige videregående skoler. Hovedspørsmålet i denne delrapporten er om frittstående skoler i Videregående Opplæring (VGO) i skoleåret 2004-2005 hadde en elevsammensetning ... -
Gamle spillere – nye regler. Samspillet mellom etterspørsel og tilbud av høyere utdanning: Søkning til høyere utdanning og lærestedenes utdanningsprofil etter Kvalitetsreformen
(NIFU STEP rapport;2010-43, Research report, 2010-12)Rapporten belyser forholdet mellom søkning og studietilbud i norsk høyere utdanning fra 2003 til 2009. Bakgrunnen er lærestedenes nye rolle i søkermarkedet og behovet for bred empirisk analyse av det nye samspillet mellom ... -
Gender balance among researchers in Norwegian academia
(NIFU Innsikt;2020-20, Others, 2020-12-20)In 2019, almost 37,500 researchers participated in research and development (R&D) in the higher education sector and the institute sector combined. Among these, 49 per cent were women. Compared with the gender distribution ... -
Gender Balance in Norwegian Academia: Present State and Future Scenarios
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Gender balance (both sexes being represented by at least 40%) in academia has long been a goal. In this study, we present a model for the inert changes in the proportion of female full professors and associate professors ...