Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 469-488 of 2835
-
Entreprenørskap i høyere utdanning - erfaringer blant nyutdannede
(NIFU rapport;2012-45, Research report, 2012-12)Denne studien har som siktemål å besvare en rekke spørsmål om betydningen av entreprenørskap i høyere utdanning og læringsutbyttet av å hatt entreprenørskap som en del av sin utdanning. Datamaterialet som benyttes i ... -
Entreprenørskap i Møre og Romsdal
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:33, Working Paper, 2005-10-31)Med dette legges frem resultater av en kartlegging og analyse av entreprenørskap i Møre og Romsdal. Arbeidet er gjennomført på oppdrag for Møre og Romsdal fylke. Formålet har blant annet vært å bidra til å skape en felles ... -
Entreprenørskap i Møre og Romsdal: Et historisk perspektiv
(STEP Report;21-1994, Research report, 1995-01) -
Entreprenørskap i utdanningen - perspektiver og begreper
(NIFU rapport;2011-4, Research report, 2011-01-14)Formålet med denne rapporten er å gjennomgå teorigrunnlaget for entreprenørskap i utdanningen (EiU) og drøfte hvordan det kan operasjonaliseres med hensyn til utforming av utdanningstilbud i entreprenørskap på ulike nivåer ... -
Entreprenørskapstilbud i høyere utdanning
(NIFU rapport;2014-8, Research report, 2014-02)Fra det flerårige prosjektet “Følgeforskning om entreprenørskap i utdanningen” er det tidligere publisert sju delrapporter. Det er også publisert et arbeidsnotat i 2013 som sammenstilte resultater i de ulike delprosjektene ... -
Entreprenørskapsutdanning i Norge – status og veien videre: Sluttrapport fra følgeforskningsprosjektet om entreprenørskap i utdanningen
(NIFU-rapport;2015-2, Research report, 2015-01)Denne rapporten er sluttrapporten fra følgeforskningsprosjektet om entreprenørskap i utdanningen som har blitt gjennomført i samarbeid mellom NIFU og Østlandsforskning. Prosjektet er finansiert av Kunnskapsdepartementet, ... -
An Equality Paradox? The Northern European Case
(Equity Policies in Global Higher Education;, Chapter, 2022)The Nordic countries are often regarded as unique, with relatively small income differences and welfare state policies characterised by universal and generous public support to its citizens. Educational policies aim at ... -
Equity in Education: Country Analytical Report Norway
(NIFU STEP-rapport;7-2004, Research report, 2004-11)The topic of this report is equity in education. The term «equity» is used in an increasing number of policy documents, analytical reports and in media debates. Part of the discussion is related to the definition of equity ... -
Er det noen SAK? Instituttsektorens rolle og organisering i Norge med spesiell vekt på samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK)
(NIFU rapport;2012-50, Research report, 2012-12-04)Hovedbudskapet i denne rapporten er at den norske instituttsektoren ser ut til å fungere noenlunde bra både faglig, økonomisk og organisatorisk. Samtidig er sektoren svært heterogen i seg selv med store variasjoner i ... -
Er NTNU på rett vei? Følgeevaluering av fusjonen. Delrapport 2
(NIFU-rapport;2018:31, Research report, 2019-01)1.januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Styringsgruppen for fusjonen bestemte at det skal gjennomføres en forskningsbasert ... -
ERAWATCH Country Reports 2009: Analysis of policy mixes to foster R&D investment and to contribute to the ERA: Norway
(Research report, 2009)The main objective of the ERAWATCH Policy Mix Country reports 2009 is to characterise and assess in a structured manner the evolution of the national policy mixes in the perspective of the Lisbon goals, with a particular ... -
ERAWATCH Country Reports 2011: Iceland
(Research report, 2013)This analytical country report is one of a series of annual ERAWATCH reports produced for EU Member States and Countries Associated to the Seventh Framework Programme for Research of the European Union (FP7). ERAWATCH is ... -
Erfaringer fra satsingen Kompetanse for mangfold. Underveisrapport 2: Sentrale utdanningsmyndigheter, UH-sektor, fylkesmenn, ledere, ansatte og eiere om kompetanseutviklingen
(NIFU-rapport;2016:33, Research report, 2016-11)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU satsingen Kompetanse for mangfold som implementeres i perioden 2013–2017. Den første delrapporten fra evalueringen forelå tidlig i 2015 og omhandlet surveyundersøkelser ... -
Erfaringsanalyse av Partnerskap for karriereveiledning i Telemark
(NIFU STEP-rapport;2008-7, Research report, 2008-02)Partnerskap for karriereveiledning i Telemark er et av tre treårige forsøksprosjekt som skal bidra til erfaringer med hvordan styrke og samordne yrkes- og utdanningsveiledningen på regionalt nivå, gjennom regionale ... -
Erih Plus – Making the Ssh Visible, Searchable and Available
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The European Reference Index for the Humanities and the Social Sciences (ERIH PLUS) may provide national and institutional CRIS systems with a well-defined, standardized and dynamic register of scholarly journals and series ... -
Escaping into a master's degree in times of crisis? Master's degree applications and enrolment over the business cycle
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The consequences of graduating in a recession could be severe and long-lasting. Bachelor's graduates can, however, avoid entering the labour market by continuing their education. Using a Norwegian dataset containing ... -
Et akademisk annerledesår: Konsekvenser og håndtering av koronapandemien ved norske universiteter og høgskoler
(NIFU-rapport;2021:9, Research report, 2021-03)Denne rapporten beskriver funn fra en undersøkelse av konsekvenser og håndtering av koronapandemien ved norske universiteter og høgskoler. Arbeidet er gjort på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, og ble påbegynt sommeren ... -
«Et bevis på at man trenger skolen, egentlig» Delrapport 2: Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet
(NIFU-rapport;2024:10, Research report, 2024)Denne delrapporten er den andre publikasjonen fra prosjektet Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet. Prosjektet gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet av forskningsinstituttene ... -
Et lag rundt eleven : Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering
(NIFU-rapport;2020:23, Research report, 2020-10)‘Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert sam-handling med skole’ var en randomisert, kontrollert studie som ble utført som et samarbeidsprosjekt mellom NIFU, Folkehelseinstituttet, ... -
Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en oppfølgingsstudie
(NIFU-rapport;2021:23, Research report, 2021-12)Denne rapporten presenterer en oppfølging og videreføring av forskningsprosjektet ‘Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samhandling med skole’. Det overordnede forskningsspørsmålet ...