Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 422-441 of 2835
-
Ekstern relevans og eksterne aktører i høyere utdanning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:5, Working paper, 2006-01)Dette notatet er et oppdrag for Kunnskapsdepartementet. Hensikten har vært å utarbeide en oppsummerende rapport over situasjonen i utvalgte land med hensyn til omfanget av og erfaringene med ekstern deltakelse i interne ... -
Ekstraordinært eller selvfølgelig? Evaluering av Den kulturelle skolesekken i grunnskolen
(NIFU STEP-rapport;5-2006, Research report, 2006-09)Vi argumenterer her for at kunst- og kulturformidling i skolen kan ha en demokratiserende funksjon ved at mange får felles referanser, felles virkemidler og felles arenaer der de samhandler. Hovedproblemet er fremdeles å ... -
Elektrobränslen - en kunskapsöversikt
(Intern institutionsbeteckning;85, Research report, 2013-04)De vanligtvis beaktade fossilfria alternativen till dagens olje- och fossilgasbaserade drivmedel i transportsektorn är förnybar el, vätgas och biodrivmedel. De begränsningar, osäkerheter och problem som finns med batterier, ... -
Elektronisk forretningsdrift (EF): Evaluering av BIT-programmet
(NIFU STEP-rapport;1-2007, Research report, 2007-01)Hovedformålet med denne rapporten er å evaluere BIT-programmet og området elektronisk forretningsdrift (EF). Evalueringen skal dels dokumentere effekter av dette programmet, samt å utvikle kunnskapsgrunnlaget på området ... -
Elementer i en felles innovasjonspolitikk for Trøndelagsfylkene
(STEP Working Paper;1-2001, Working Paper, 2001-09) -
Elev- og lærersituasjonen i folkeskolen (barne- og ungdomsskoletrinnet), framhaldsskolen, realskolen og gymnaset, økonomisk gymnas og folkehøgskolen
(NAVF-melding;1962-3, Report, 1962-12)Tallene i denne melding bygger på samleoppgaver hentet fra skoleinspektørene for folke- og framhaldsskolen og fra rektor/styrer ved hver enkelt skole for de andre skoleslagene. Ved siden av disse samleoppgavene er det ... -
Eleven i fokus? En brukerundersøkelse av norsk spesialundervisning etter enkeltvedtak
(NIFU STEP-rapport;9-2004, Research report, 2004-11)NIFU STEP har på oppdrag for Utdanningsdirektoratet gjennomført en brukerundersøkelse av norsk spesialundervisning anno 2004. Undersøkelsen har kartlagt og analysert 1) elevers, foreldres og læreres vurderinger av opplæringen ... -
Elevenes læringsutbytte: Hvor stor betydning har skolen? En analyse av ulikhet i elevers prestasjonsnivå i fjerde, syvende og tiende trinn i grunnskolen og i grunnkurset i videregående
(NIFU STEP-rapport;2008-45, Research report, 2008-12)Denne rapporten analyserer resultatvariasjon mellom skoler. Data for skoleåret 2004-2005 for fjerde, sjuende og tiende trinn i grunnskolen og for grunnkurset i videregående skole analyseres. Det overordnede spørsmålet for ... -
Elever med null grunnskolepoeng: Tilleggsanalyser av Utdanningsdirektoratets spørringer til Skole-Norge
(NIFU Arbeidsnotat;2021:7, Working paper, 2021-05)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Elevers prestasjonsutvikling - hvor mye betyr skolen og familien? Andre delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater'
(NIFU rapport;2011-35, Research report, 2011-11)Ved å sammenlikne prestasjoner på to tidspunkter for de samme elevene, får vi mulighet til å undersøke betydningen av skolens bidrag til elevenes læringsutvikling (såkalte value-added analyser). Et viktig formål med rapporten ... -
Elevsituasjonen i realskole, gymnas og linjedelt ungdomsskole skoleåret 1961/62 - i hele landet og de enkelte fylker
(NAVF-melding;1962-1, Report, 1962-03)Denne melding gir en oversikt over elevsituasjonen i den høgre skolen for inneværende skoleår (1961/62) sammenliknet med en del tidligere år (siste halvpart av 1950-årene og skoleåret 1950/51). Det vises ellers til den mer ... -
Elevsituasjonen i realskole, gymnas og linjedelt ungdomsskole skoleåret 1962/63 - i hele landet og de enkelte fylker
(NAVF-melding;1963-1, Report, 1963-01)Denne melding gir en oversikt over elevsituasjonen i realskole, gymnas og linjedelt ungdomsskole for inneværende skoleår (1962/63) sammenliknet med en del tidligere år (skoleårene 1955/56 - 1961/62 og skoleåret 1950/51). ... -
Elevsituasjonen i realskole, gymnas og ungdomsskole skoleåret 1963/64 - i hele landet og de enkelte fylker
(NAVF-melding;1964-6, Report, 1964-09-10)Denne melding gir en oversikt over elevsituasjonen i realskole, gymnas og ungdomsskole for skoleåret 1963/64 sammenliknet med en del tidligere år (årene 1955/56 1962/63 og året 1950/51). Det vises ellers til den mer utførlige ... -
Elevtilgang til gymnaset i prosent av årskullet skoleåret 1967/68
(NAVF-melding;1968-1, Report, 1968-01) -
Elevtilgangen i 3. klasse i realskole og gymnas skoleåret 1964/65
(NAVF-melding;1965-5, Report, 1965-07)De vedlagte tabeller viser antall elever på 3. klassetrinnet i realskole og gymnas skoleåret 1964/65, både absolutt og som prosentandel av ungdomskullet. Tallene for 1964/65 er sammenliknet med tilsvarende tall for tidligere år. -
Elevtilgangen til gymnaset skoleåret 1968/69
(NAVF-melding;1969-2, Report, 1969-08)Denne melding gir oversikter over elevtall i første klasse i gymnaset i 1968 sammenliknet med tidligere år. Den inneholder opplysninger om elevfrekvens i hele landet og i de enkelte fylker, og 1. gymnasiastenes fordeling ... -
Elevutviklingen i den høgre skolen i 10-årsperioden 1950-1960 - for hele landet og de enkelte fylker.
(NAVF-melding;1961-5, Report, 1961-12)Denne melding inneholder oversikter over elevutviklingen i den høgre skolen i 10 års-perioden 1950-1960, - samlet for hele landet og for de enkelte fylker. Undersøkelsene bygger på materiale fra Statistisk sentralbyrå, ... -
Empirical Research Avenues for Regional Policy Elaboration
(NIFU Working Paper;2017:15, Working paper, 2017-12)This Working Paper presents the findings from an exploratory analysis financed by the FORINNPOL-programme (project no. 271925/O50) and the BIONÆR-programme (project no. 244249) under the Research Council of Norway (RCN). ... -
Empowering professionalism in mission-oriented innovation
(Peer reviewed; Journal article, 2021)