Browsing NIFU Open Access Archive by Document Types "Working Paper"
Now showing items 41-60 of 164
-
FoU-aktivitet i Oslo: En presentasjon av noen sentrale FoU-data
(STEP Working Paper;8-1998, Working Paper, 1998-10) -
FoU-ressurser innenfor humaniora. Utdrag fra FoU-statistikken med hovedvekt på 2003
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:32, Working Paper, 2005-10)Dette arbeidsnotatet er utarbeidet på oppdrag fra Norges forskningsråd og gir en oversikt over ressurssituasjonen innenfor humanistisk forskning i 2003. Notatet, som er en oppfølging av NIFU skriftserie nr. 7/2003, belyser ... -
FoU-ressurser innenfor matematikk/naturvitenskap i 2003
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:5, Working Paper, 2005-03)Dette arbeidsnotatet gir en oversikt over ressurssituasjonen innenfor matematisk-naturvitenskapelig og teknologisk forskning i 2003. Notatet er et supplement til skriftserierapport 2004:23. Arbeidsnotatet inneholder ... -
Fra realfagspoeng til realfagsstudier? Om ordningen med poeng for fordypning i realfag i videregående opplæring
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:14, Working Paper, 2005-05)Ordningen med å gi søkere til høyere utdanning poeng for å ha gjennomført valgfrie realfag i videregående opplæring ble innført som en prøveordning i 1998. I dette notatet rapporteres det om søkere til høyere utdanning i ... -
Frafall fra universitetet. En undersøkelse av frafall og fullføring blant førstegangsregistrerte studenter ved UiB, UiO og NTNU høsten 1999
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:13, Working Paper, 2005-06)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse av frafallet fra universitetene. Undersøkelsen omfatter studenter som begynte studiene ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, og Norges teknisk-naturv ... -
Fremtidig tilgang på høyt utdannet arbeidskraft i offentlig sektor. En konsekvensanalyse for perioden 2002-2020
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:30, Working Paper, 2005-10)På tross av den sterke veksten i tilstrømningen til høyere utdanning fra slutten av 80-tallet, har det likevel de senere årene vært visse tegn til at enkelte områder i offentlig sektor har fått et rekrutteringsproblem når ... -
Fundamental and contextual issues involving the strategic use of IPRs
(STEP Working Paper;1-2002, Working Paper, 2002-09) -
Geographical Information Technology Services and their Role in Customer Innovation
(STEP Working Paper;7-1998, Working Paper, 1998-10) -
Gjennomgang av NIFU-forskning på området "Utdanning og arbeid" i tidsperioden 1999-2004
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:11, Working Paper, 2004-10)Formålet med dette arbeidsnotatet er å presentere kunnskapsstatus på området "Utdanning og arbeid". Det blir foretatt en nesten fullstendig gjennomgang av NIFUs forskning på området de siste årene (1999-2004) og det ... -
Gjennomgang av NIFU-forskning på området 'Studierekruttering og gjennomføring av høyere utdanning' i perioden 1991-2004
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:7, Working Paper, 2005-03)Formålet med dette arbeidsnotatet er å presentere kunnskapsstatus på området 'Rekruttering og gjennomstrømning i høyere utdanning'. Det er foretatt en mer eller mindre fullstendig gjennomgang av NIFU STEPs forskning på ... -
Governance of the Norwegian Innovation Policy System
(MONIT;, Working Paper, 2004-08-13) -
Grønn kompetanse i tjenesteyting
(NIFU-arbeidsnotat;2013:4, Working Paper, 2013-01-31)Utgangspunktet for dette prosjektet var at Hovedorganisasjonen Virke ønsket å få mer systematisk kunnskap om hvordan tjenesteytende bedrifter arbeider med utfordringer knyttet til utvikling av «grønn» kompetanse og «grønne» ... -
Handlingsplanen for entreprenørskap i utdanningen - hvor tjenlig er den som politisk instrument?
(NIFU-arbeidsnotat;2013:9, Working Paper, 2013-04-12)Dette notatet inngår som et ledd i et større følgeforskningsprosjekt om entreprenørskap i utdanningen (EiU), som gjennomføres i samarbeid mellom NIFU og Østlandsforskning. Formålet med dette arbeidsnotatet er å sammenstille ... -
Holdninger til nynorsk blant grunnkurselever i Oslo
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:26, Working Paper, 2005-09)Fra skoleåret 2004-2005 ble det igangsatt forsøk med valgfritt skriftlig sidemål ved ni videregående skoler i Oslo. Forsøket er godkjent av Utdanningsdirektoratet, som satte som forutsetning for godkjenningen at forsøket ... -
Høyere utdanning i Trondheim. Profil, posisjonering og potensial for sammenslåing mellom HiST og NTNU
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:11, Working Paper, 2005-04-20)Etter henvendelse fra ledelsen av Utvalget som utreder en eventuell sammenslåing mellom Høgskolen i Sør-Trøndelag og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet ved HiST, fikk NIFU STEP i februar 2005 i oppdrag å utrede ... -
I spennet mellom kvalitet og krav til likestilling. En pilotstudie av forskningsmiljøer med relativt høye andeler kvinner
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:8, Working Paper, 2004-11)NIFU STEP fikk sommeren 2004 i oppdrag fra Universitets- og høyskoleavdelingen i Utdannings og forskningsdepartementet å avdekke faktorer av betydning for å rekruttere og holde på kvinner i vitenskapelige stillinger. Lykkes ... -
Indicatiors for systems of innovation and system interactions: Technological collaboration and inter-active learning
(IDEA Paper Series;11, Working Paper, 1998) -
Indicators for human resources and mobility
(IDEA Paper Series;9, Working Paper, 1998) -
Indicators for systems of innovation: A bibliometrics-based approach
(IDEA Paper Series;12, Working Paper, 1998) -
Indikatorer på kvalitet i høyere utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2016:3, Working Paper, 2016-04)Forord Dette notatet ser nærmere på og diskuterer et utvalg indikatorer som brukes for å måle kvalitet i høyere utdanning i Norge. Utvalget av indikatorer er gjort med utgangspunkt i indikatorer som er viktige for ...