Browsing NIFU Open Access Archive by Subject "Kvalitet"
Now showing items 21-40 of 41
-
Kvalitet i praksis: Oppfatninger om kvalitet blant praksisveiledere
(NIFU rapport;2013-14, Research report, 2013-03-21)På oppdrag fra Helsedirektoratet undersøker denne rapporten hva aktørene i praksisfeltet (praksisveiledere og koordinatorer) anser som viktig for å få til god kvalitet og riktig omfang i praksisstudiene i utvalgte ... -
Kvalitet og samspill i universitets- og høgskolesektoren
(NIFU-rapport;2016:2, Research report, 2016-04)Denne rapporten oppsummerer hovedfunn fra prosjektet «Kvalitet og samspill – universitets- og høgskolesektoren og samfunnet », og peker på implikasjoner for politikk og praksis. Prosjektets formål var å: 1. Forbedre ... -
Kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene: Sluttrapport
(NIFU-rapport;2016:1, Research report, 2001-06)NIFU har gjennomført prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. I denne sluttrapporten fra prosjektet ... -
Kvalitetskriterier i høyere utdanning: Bakgrunnsnotat for etablering av en norsk informasjonsportal
(NIFU rapport;2012-12, Research report, 2012-03)Denne rapporten har til formål å styrke kunnskapsgrunnlaget for å etablere en kvalitets- eller informasjonsportal om høyere utdanning i Norge. I dette inngår en drøfting av kvalitetsbegrepet og hvordan dette operasjonaliseres, ... -
Kvalitetsvurdering av Difi-rapporter
(NIFU rapport;2014-37, Research report, 2014-09-30)Direktoratet for forvaltning og IKT, Difi, har bedt om en ekstern vurdering av kvaliteten på sitt utredningsarbeid. Konteksten for oppdraget er et pågående arbeid knyttet til forbedringer av Difis oppdrag og oppgaveløsning, ... -
Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole, endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen
(Research report, 2014-10)Den foreliggende sluttrapporten er den siste av fire rapporteringer fra følgeevalueringen av den nasjonale rektorutdanningen – et initiativ som Utdanningsdirektoratet har realisert for å styrke lederkompetansen til rektorer ... -
Lærerutdanningene: Statistiske oversikter og utviklingstrekk
(NIFU rapport;2014-31, Research report, 2014-09)Den sterke oppmerksomheten rundt kvalitet i skole og barnehage og lærernes store betydning for elevenes læring og skolens kvalitet er bakgrunnen for denne rapporten som NIFU har skrevet på oppdrag fra Utdanningsforbundet. ... -
Midtveisevaluering av handlingsplanen for entreprenørskap i utdanningen
(NIFU rapport;2012-35, Research report, 2012-09-28)Denne rapporten presenterer resultatene fra en midtveisevaluering av handlingsplanen for entreprenørskap i utdanningen. Handlingsplanen ble lansert i 2009 av Kunnskapsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet og ... -
Norske studenters vurdering av utdanning i utlandet
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Mange norske studenter tar utdanningen i utlandet. Fra utdanningspolitisk hold er kvalitetshensyn det fremste argumentet for å tilrettelegge for internasjonal studentmobilitet. I denne artikkelen undersøker vi hvordan ... -
Overganger og gjennomføring i de studieforberedende programmene
(NIFU-rapport;2015-13, Research report, 2015-05)NIFU gjennomfører prosjektet "Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring" på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er den første underveisrapporten ... -
Praksis i helse- og sosialfagutdanningene: En litteraturgjennomgang
(NIFU rapport;2014-16, Research report, 2014-05-05)Mange studier har vist en rekke utfordringer knyttet til den eksterne, veiledede praksisen i helse- og sosialfagene. I denne rapporten har vi gått gjennom og diskutert både utfordringene, men også pekt på muligheter for ... -
Skolekvalitet i de videregående skolene i Østfold. En analyse og drøfting av skolebidragsindikatorer og mål på skolekvalitet for skolene i Østfold fylkeskommune
(NIFU-arbeidsnotat;2016:7, Working paper, 2016-06-29)I dette notatet har vi sett på tallene for Østfold i rapporten om skolekvalitet i videregående skole fra SØF (Senter for økonomisk forskning). Vi har vist hvordan tallene er beregnet så langt det er mulig på grunnlag av ... -
Strategier og metoder for kvalitetsutvikling: En drøfting av noen sentrale forslag og synspunkter hos Mjøsutvalget
(NIFU Skriftserie;2001-10, Research report, 2001-05)Mjøsutvalget har skapt debatt i Norge med sitt brede perspektiv og mange forslag knyttet til utviklingen av norsk høyere utdanning og forskning. Utvalget hevder selv at kvalitet og kvalitetshensyn har vært en særlig viktig ... -
Studieforberedt etter studieforberedende? Overgangen mellom studieforberedende utdanningsprogram og høyere utdanning belyst gjennom gruppesamtaler med lærere, studenter og elever
(NIFU-rapport;2015:28, Research report, 2015-10)NIFU gjennomfører prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er andre underveisrapport, og de ... -
Studiegjennomstrømning og studiekvalitet ved Universitetet for miljø- og biovitenskap. Fokusgruppeintervjuer og statistiske analyser
(NIFU rapport;2013-39, Research report, 2013-10-23)Denne rapporten tilbyr et kunnskapsgrunnlag for Universitetet for miljø- og biovitenskaps videre arbeid med tiltak for å bedre studiegjennomstrømning. Prosjektet har flere mål: å skaffe kunnskap om hva som ligger bak de ... -
Studieinnsats på lavere grad – hva kan Studiebarometeret fortelle oss?
(Journal article; Peer reviewed, 2019-09-20)Fra utdanningspolitisk hold oppfattes studenters tidsbruk i økende grad som en indikator på utdanningskvalitet. Denne artikkelen ser på studieinnsats i høyere utdanning, slik den måles gjennom den nasjonale studentundersøkelsen ... -
Underveis, men i svært ulikt tempo. Et blikk inn i ti skoler etter tre år med Kunnskapsløftet: Delrapport 3 Underveisanalyse av Kunnskapsløftet som styringsform
(NIFU STEP rapport;2010-37, Research report, 2010-12-15)Samlet ser vi et skolelederyrke som mer og mer frigjøres fra læreryrket, men det er stor variasjon mellom hvordan lederne fyller rollen og prioriterer ulike oppgaver. Analysen av rektorenes ledelse av reformarbeid på våre ... -
Universitetsadministrasjon i Kvalitetsreformens tiår
(NIFU STEP rapport;2009-15, Research report, 2009-03)NIFU STEP har tidligere undersøkt administrativ endring ved universitetene, siste gang med data fra 1999. Disse undersøkelsene har analysert universitetsadministrasjonen med vekt på endringer i størrelsen på universitets ... -
Utdanningskvalitet i høyere utdanning: noen empiriske eksempler. Resultater fra en undersøkelse blant faglig ansatte våren 2013
(NIFU rapport;2014-6, Research report, 2014-04)Utdanningskvalitet er et av hovedtemaene i det strategiske forskningsprogrammet "Kvalitet og samspill - UH-sektoren og samfunnet" som NIFU utfører i perioden 2012–2015, finansiert av Kunnskapsdepartementet. Rapporten bygger ... -
Vekst og kvalitet i mastergradsutdanning
(NIFU-rapport;2016:40, Research report, 2016-12)Etter Kvalitetsreformen i høyere utdanning har det vært en stor økning i antall studieprogram og studenter på mastergradsnivå. Et tilbakevendende spørsmål i den utdanningspolitiske debatten er hvorvidt denne veksten skjer ...