Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 1537-1556 of 2835
-
Kvinner i forskning: Helsefag ved de statlige høgskolene og medisinsk forskning ved helseforetak med universitetsklinikkfunksjon
(Kvinner i forskning;2008:2, Others, 2008-11)Innenfor helsefag ved de statlige høgskolene var 82 prosent av høgskolelektorene kvinner i 2007. Samtidig var 31 prosent av legene som deltok i FoU ved helseforetak med universitetsklinikkfunksjon kvinner. Færrest kvinner ... -
Kvinner i forskning: Ingen vekst i kvinneandelen i universitets- og høgskolesektoren
(Kvinner i forskning;2011:1, Others, 2011-12)I 2010 deltok 18 300 kvinner i forskning og utviklingsarbeid (FoU) ved universiteter, høgskoler, helseforetak og virksomheter i instituttsektoren. Av disse hadde 12 800 forskerstilling eller vitenskapelig stilling. Det ... -
Kvinner i forskning: Kvinneandelen blant professorene ved universitetene står stille
(Kvinner i forskning;2006:1, Others, 2006-12)Kvinnene utgjorde 17 prosent av professorene i UoH-sektoren i 2005. Ved universitetene var kvinneandelen 17 prosent, den samme som i 2003, mens for de statlige høgskolene økte andelen fra 15 i 2003 til 17 prosent i 2005. ... -
Kvinner i forskning: Langt igjen til likestilling for professorene
(Kvinner i forskning;2008:1, Others, 2008-03)Foreløpige tall fra NIFU STEPs Forskerpersonalregister viser at kvineandelen blant professorene i UoH-sektoren var 18 prosent i 2007, en økning på ett prosentpoeng fra 2005. Andelen kvinner blant stipendiatene var 51 ... -
Kvinner i kunstfagene: Statistikk om kjønnsbalansen i kunstfaglig utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2016:19, Working paper, 2016-12)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om kvinner i kunstutdanningene, og er en del av prosjektet «Kjønn og Skjønn i Kunstfagene» i regi av Det kunstfaglige fakultet ved Universitetet i Tromsø. Prosjektet inngår i ... -
Kvinner og menn – like muligheter? Om kvinners og menns karriereveier i akademia
(NIFU skriftserie;2004-25, Research report, 2004-12)Formålet med denne rapporten er å undersøke hvorfor en lavere andel kvinner enn menn avanserer i akademia og hvorfor det tar lengre tid for kvinner å rykke opp i stillingshierarkiet, samt hvordan rekrutteringen til ... -
Kvinner og menns karriereløp i norsk forskning: En tilstandsrapport
(NIFU rapport;2012-9, Research report, 2012-05)Formålet med rapporten er å fremskaffe forskningsbasert kunnskap til utvikling av satsningen BALANSE, som er Forskningsrådets nye forslag til satsning for å fremme kjønnsbalansen i faglige toppstillinger og forskningsledelse. ... -
Kvinnerepresentasjon = større arbeidsbelastning? En undersøkelse om kravet til kvinnerepresentasjon i bedømmelseskomiteer ved universiteter og høgskoler
(NIFU STEP-rapport;2008-38, Research report, 2008-10)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Forskerforbundet. Hensikten med rapporten er å undersøke ulike spørsmål knyttet til kravet til at begge kjønn skal være representert i bedømmings- og ansettelseskomiteer i ... -
Kvinners yrkesvalg - Den teknisk industrielle sektor - offentlig eller privat
(U-notat;1993-22, Report, 1993)Forprosjektrapporten "Kvinners yrkesvalg - den teknisk, industrielle sektor - offentlig eller privat" er utarbeidet på oppdrag av Norges Forskningsråd, avdeling NTNF. Hensikten med rapporten har vært todelt. På den ene ... -
La oss snakke om F, U og innovasjon i forvaltningen: Forskning og utviklingsarbeid i statlige organer med annen hovedaktivitet
(NIFU Arbeidsnotat;2022:4, Working paper, 2022-07)Dette notatet presenterer resultatet av en utviklingsoppgave under NIFUs statistikkavtale med Norges forskningsråd. NIFU har undersøkt omfanget av forskning og utviklingsarbeid (FoU) i statlige forvaltningsorganer, presisert ... -
Labour market mismatch among master’s graduates in the humanities from 1995 to 2015 in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The future of the humanities has been the subject of debate in several countries where it is often stated that too many students are accepted into courses that offer relatively poor employment opportunities. In this article, ... -
Lange spor i helseforskningen: Bidrag fra forskningsprosjekter støttet av Norges forskningsråd innenfor psykisk helse og rusmiddelfeltet på 2000-tallet
(NIFU-rapport;2015:36, Research report, 2015-11)Denne studien er gjort på oppdrag av Norges forskningsråd, og ser på ringvirkningene av Forskningsrådets satsinger på rusmiddelforskning og forskning på psykisk helse. Primært følger vi resultatene og «sporene» etter ... -
Lange spor i velferdsforskningen: En analyse av Forskningsrådets programmer for velferd og arbeidsliv fra 2000-2014
(NIFU-rapport;2019-7, Report, 2019-06-26)Denne rapporten presenterer resultatene av et prosjekt som NIFU har utført på oppdrag av Norges forskningsråd. Oppdraget var å undersøke effekter av Forskningsrådets satsing på velferds- og arbeidslivforskning i årene 2000 ... -
Langsiktig kunnskapsutvikling på næringslivets premisser? Evaluering av Nærings-ph.d.-ordningen
(NIFU rapport;2013-2, Research report, 2013-01-08)I 2008 iverksatte Norges forskningsråd et 5-årig prøveprosjekt, med midler fra Kunnskapsdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet, der det ble åpnet for at ansatte i bedrifter skulle gis anledning til å gjennomføre ... -
Lavere vekst i nordisk FoU-aktivitet
(NIFU Innsikt;2021-16, Others, 2021-11-29)Nye tall fra de nordiske statistikkprodusentene viser at det ble brukt om lag 475 milliarder norske kroner til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i Norden i 2020. Justert for prisstigningen, betyr dette en samlet økning ... -
Learning outcomes across disciplines and professions: Measurement and interpretation
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Learning outcomes of higher education are a quality tool in a changing higher education landscape but cannot be seen as neutral measures across professions and disciplines. Survey results from graduates and recent graduates ... -
Learning outcomes – a useful tool in quality assurance? Views from academic staff
(Journal article; Peer reviewed, 2016)While the establishment of quality assurance has been seen for decades as the most significant instrument to secure and enhance the quality of teaching and learning in higher education, the concept of developing more ... -
Learning two coins one-side-trick. Interaction of social science and policy - On the importance of policy learning
(STEP Report;19-2003, Research report, 2003)The paper outlines a systemic based approach to policy learning to the development of policy making capabilities and competences and the role of social science and related policy analysis to the policy making process. The ... -
Leaving the windows open – økt mangel på IKT-sikkerhetskompetanse i Norge
(Journal article; Peer reviewed, 2019-06-03)IKT-sikkerhet berører enkeltindivider, næringsliv, offentlig sektor, nasjonal infrastruktur og samfunnssikkerhet generelt. IKT-sikkerhet defineres vanligvis som evnen til å forebygge, oppdage og håndtere tre typer hendelser: ... -
Led to leadership. The National Leadership Education for School Principals in lower and upper secondary schools in Norway; in an international perspective
(Research report, 2011-09)In this report we show that the Norwegian leadership education for school principals has some common characteristics that are relatively typical in terms of the development tendencies of modern school leader education: ...