«Nesten virksomhetskritisk for det pedagogiske» – barrierer for pedagogisk bruk av digital teknologi i norsk høyere utdanning
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
10.18261/uniped.47.2Abstract
Det er i økende grad en forventning om at digital teknologi skal tas i bruk i undervisningen ved norske universiteter og høgskoler. Grunntanken er at slik teknologi på ulike måter kan legge til rette for mer studentaktive undervisnings- og læringsformer, som igjen kan fremme studentenes læringsutbytte. Samtidig viser forskning på feltet at det ikke er bruk av digital teknologi i seg selv som fører til styrket pedagogisk praksis. I denne artikkelen ser vi derfor nærmere på hvordan digital teknologi kan integreres på en måte som fremmer læring i høyere utdanning, og hvilke barrierer for en slik integrering som kan identifiseres. Disse problemstillingene blir besvart ved hjelp av fokusgruppeintervjuer med informanter fra de universitetspedagogiske miljøene ved elleve statlige utdanningsinstitusjoner. Datamaterialet blir analysert med utgangspunkt i historisk institusjonalisme, koblet med Porras-Hernández og Salinas-Amescuas (2013) kontekstuelle TPACK-modell. Vi finner at mangelen på særlig teknologisk, men også til en viss grad pedagogisk, kompetanse hindrer underviserne i å utnytte det fagdidaktiske pedagogiske potensialet som ligger i digital teknologi. Denne barrieren forsterkes ytterligere av andre kontekstuelle faktorer. Spesielt viktig i denne sammenhengen er endret praktisering av personvernlovgivning, som innebærer at den digitale teknologien ofte er forhåndsbestemt og den pedagogiske tilnærmingen må tilpasses deretter. Dette strider mot definisjonen av pedagogisk bruk av digital teknologi, som innebærer at læringsmålene legges til grunn og teknologien bare integreres dersom den understøtter oppnåelsen av disse. «Nesten virksomhetskritisk for det pedagogiske» – barrierer for pedagogisk bruk av digital teknologi i norsk høyere utdanning
Journal
UNIPEDRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The digital revolution and digitalized network society
Knell, Mark Stephen (Peer reviewed; Journal article, 2021)This lecture discusses technological revolutions and techno-economic paradigms, but with an emphasis on the digital revolution and the digitalization of the economic and society. It draws its inspiration from works of ... -
Country report for EU-COST Action CA21107 “Work inequalities in later life redefined by digitalization” (DIGI-net): Employer policies and practices concerning older workers and the use of digital technology in Norway
Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU Working Paper;2023:14, Working paper, 2023-12)This working paper is part of a compendium of country reports to be published by the EU-COST action CA21107 Work inequalities in later life redefined by digitalization (DIGI-net). This country report is the result of work ... -
Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
Røkenes, Fredrik Mørk; Andreasen, Johan Kristian; Aagaard, Toril; Nagel, Ilka; Amdam, Synnøve Hedemann; Pedersen, Cathrine; Vika, Karl Solbue (Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne studien handler om hvordan digital nødundervisning og samhandling med studenter under covid-19-nedstengningen har påvirket lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanse. 222 tekstresponser fra en spørreundersøkelse ...