Forskjellsbehandling, diskriminering og rasisme i norsk grunnskole
Report
Published version
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- 1 - Reports / Rapporter [1006]
Abstract
Denne rapporten handler om forskjellsbehandling, rasisme og diskriminering i skolen. Temaet er tilnærmet på to måter. I den første delen undersøker vi i hvilken grad diskriminering og forskjellsbehandling bidrar til forskjeller i prestasjoner mellom ulike elevgrupper i norsk skole. Den andre delen handler om ungdomsskoleelevers opplevde erfaringer og konsekvenser av diskriminering og rasisme, med hovedfokus på skolen. Den norske skolen skal ha nulltoleranse mot mobbing, vold, diskriminering og trakassering, inkludert rasisme (Opplæringsloven §9A-3). For å sikre at alle elever møter et trygt og godt skolemiljø, er det viktig å øke kunnskapen om dette temaet.
Data fra et surveyeksperiment blant 203 lærere i norsk og matematikk, samt kvalitative intervjuer av 10 lærere og 53 ungdomsskoleelever, danner grunnlaget for rapporten. Studien er utarbeidet på oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi).