Livslang læring og mobilitet i arbeidsmarkedet: En studie av formell og uformell videreutdanning blant norske arbeidstakere basert på Lærevilkårsmonitoren og registerdata
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/280405Utgivelsesdato
2013-02-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
- 1 - Reports / Rapporter [996]
Sammendrag
Dette er den tredje rapporten i en serie rapporter i et prosjekt som handler om livslang læring i norsk arbeidsliv. Med "livslang læring" menes deltakelse i minst en av følgende tre former for læring: videreutdanning som gir formell kompetanse, kurs og opplæring, og hvorvidt arbeidet er læringsintensivt. I de to første rapportene var formålet å undersøke hvordan deltakelsen i de tre formene for læring har utviklet seg på 2000-tallet, og hvordan deltakelsen varierer mellom ulike grupper i arbeidsmarkedet. Vi undersøkte hvordan en rekke forhold knyttet til den enkelte og arbeidsplassen påvirket deltakelsen i ulike former for læring. I denne rapporten retter vi søkelyset mot effektene av å delta i opplæring og videreutdanning, og undersøker vi hvilken betydning deltakelse i læring har for inntekt, arbeidsmarkedstilknytning og yrkesstatus. I rapporten bruker vi registerdata som er koblet mot data fra Lærevilkårsmonitoren. Med disse dataene kan vi følge hver enkelt person både før og etter at de har deltatt i kurs eller videreutdanning.