Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSjaastad, Jørgen
dc.contributor.authorWollscheid, Sabine
dc.contributor.authorTømte, Cathrine
dc.date.accessioned2015-03-10T08:42:36Z
dc.date.available2015-03-10T08:42:36Z
dc.date.issued2015-03
dc.identifier.isbn978-82-327-0079-0
dc.identifier.issn1892-2597
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/278779
dc.description.abstractGjennom flere år har Norge satset aktivt på IKT i skolen: Digital kompetanse har blitt innført som ett av fem kompetanseområder i grunnopplæringen, man har sikret en teknologisk infrastruktur i skolen, og ulike tiltak for lærere har blitt iverksatt knyttet til hvordan vurdere og undervise med og gjennom digitale verktøy. Til tross for denne satsingen har det så langt vært få studier som har dokumentert synlige effekter av om elever lærer mer eller bedre ved hjelp av digitale verktøy. Heller ikke internasjonalt finnes det nevneverdig mange studier som kan bekrefte eller avkrefte om bruk av IKT i opplæring har noen reell effekt. En sentral årsak til at vi vet så lite konkret om dette, er at det er svært ressurskrevende og metodisk komplisert å gjennomføre effektstudier på dette området. Foreliggende studie har målt én enkelt parameter på skrivekompetanse, elevenes skrivehastighet, etter en gitt tid. Vi har undersøkt skrivehastighet ved to skoler med totalt tre klasser på 3. trinn med ulik pedagogisk tilnærming til skriveopplæring for småskoletrinnet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanningnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNIFU-rapport;6-2015
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/*
dc.subjectGrunnopplæringnb_NO
dc.subjectIKTnb_NO
dc.titlePennal eller pad? Kvasi-eksperimentell studie av skrivehastighet i tidlig skriveopplæring med og uten digitale verktøynb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.source.pagenumber66nb_NO
dc.relation.projectSenter for IKT i utdanningennb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge