Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStøren, Liv Anne
dc.contributor.authorNæss, Terje
dc.contributor.authorReiling, Rune Borgan
dc.contributor.authorWiers-Jenssen, Jannecke
dc.date.accessioned2015-01-15T08:54:53Z
dc.date.available2015-01-15T08:54:53Z
dc.date.issued2014-12
dc.identifier.isbn978-82-327-0065-3
dc.identifier.issn1892-2597
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/274174
dc.description.abstractDet har en tid pågått en debatt om hvorvidt det utdannes for mange med høyere utdanning i Norge, og om det har gått inflasjon i mastergrader. I tilknytning til denne debatten hevdes det også at mastere har «feil» utdanning, altså at det utdannes for mange med noen typer utdanning på bekostning av andre typer utdanning; eksempelvis for mange humanister i forhold til realister. I denne rapporten belyser vi denne problemstillingen ved bruk av NIFUs Kandidatundersøkelser. Vi benytter undersøkelser som kartlegger kandidatenes arbeidsmarkedssituasjon et halvt år etter fullført utdanning, og ser på utviklingen over tid i andelene som defineres som overutdannet. I tillegg benytter vi data fra en kandidatundersøkelse som kartlegger arbeidsmarkedssituasjonen tre år etter fullført utdanning for å belyse om mismatch i arbeidslivet er et avtakende eller et vedvarende problem utover i karrieren.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNIFUnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNIFU-rapport;53-2014
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/*
dc.titleFår nyutdannede med høyere grad arbeid i samsvar med sitt utdanningsnivå? Utviklingstrekk 1995–2013nb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.relation.projectNorges forskningsrådnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge