dc.contributor.author | Næss, Terje | |
dc.date.accessioned | 2015-01-08T14:12:18Z | |
dc.date.available | 2015-01-08T14:12:18Z | |
dc.date.issued | 2000-04 | |
dc.identifier.isbn | 82-7218-435-4 | |
dc.identifier.issn | 0807-3635 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/273788 | |
dc.description.abstract | Som en del av arbeidet med å overvåke og analysere arbeidsmarkedet for høyere utdannede begynte NIFU for to år siden å utvikle en modell for fremskriving av befolkningens utdanning. Fremskrivingsmodellen er en demografi-basert stokastisk mikrosimuleringsmodell som fremskriver befolkningens utdanning ved hjelp av observerte overgangsrater mellom forskjellige utdanningskategorier i befolkningen i en gitt periode. Utdanningsgrupperingen i modellen er betydelig mer detaljert enn i SSBs "mozart-modell", og det er mulig å beregne fremtidig tilgang, erstatningsbehov og total beholdning for et stort antall forskjellige utdanninger. De første fremskrivingene som ble foretatt med modellen baserte seg på overgangsratene i perioden 1994-95. For å ha et bedre grunnlag for å vurdere usikkerheten ved beregningene har vi i denne rapporten foretatt nye fremskrivinger basert på overgangsratene to år senere (1996-97). Det nye datamaterialet som er benyttet i denne rapporten har også gjort det mulig å kontrollere fremskrivingenes treffsikkerhet, i det minste på kort sikt, på en mer direkte måte, ved at de første fremskrivingene kan sammenlignes direkte med de faktiske ”fasit-svarene” to år senere. Det har avdekket svakheter ved modellen som har bidratt til å videreutvikle den og gjøre den mer treffsikker. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NIFU | |
dc.relation.ispartofseries | NIFU-rapport;10-2000 | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/ | * |
dc.subject | Arbeidsmarkedsbehov | |
dc.subject | Prognoser | |
dc.title | Utdanning frem til år 2015: Framtidig beholdning, tilgang og erstatningsbehov | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 114 | nb_NO |
dc.relation.project | Kirke, utdannings- og forskningsdepartementet | nb_NO |