Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelgøy, Ingrid
dc.contributor.authorHomme, Anne
dc.contributor.authorHolen, Solveig
dc.contributor.authorLødding, Berit
dc.date.accessioned2020-02-06T09:52:12Z
dc.date.available2020-02-06T09:52:12Z
dc.date.created2019-03-26T17:43:06Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationHelgøy, I., Homme, A., Holen, S. & Lødding, B. (2019). ''One size fits all'? Ensretting av nasjonale tiltak for å hindre frafall i videregående opplæring i Norge. Tilfellet Ny GIV Overgangsprosjektet. Nordiske organisasjonsstudier, 21(1), 58-80.nb_NO
dc.identifier.issn1501-8237
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2639970
dc.description.abstractTiltak for elever som sliter og står i fare for å falle ut av videregående skole, har i stor grad vært oppfattet som et lokalt anliggende. En helt ny form for sentralstyrt satsing mot frafall ble lansert av Kunnskapsdepartementet høsten 2010. Satsingen fikk navnet Ny GIV Overgangsprosjektet. Ny GIV skulle implementeres i alle offentlige ungdomsskoler og videregående skoler i løpet av en treårsperiode. I denne artikkelen utforskes hvordan Ny GIV ble implementert i begge skoleslag. Vi spør hvilke forutsetninger som må være tilstede for at implementeringen skal lykkes. Hva kan tilskrives utformingen av tiltaket, og hvilken betydning har designet for hvordan tiltaket blir gjennomført? Gjennomføringen av tiltaket på skolenivå er undersøkt gjennom casestudier i tre fylker og spørreundersøkelser til skoleledere, lærere og elever ved ungdomsskoler over hele landet. Den analytiske tilnærmingen er basert på iverksettingsteori med vekt på politikkens utforming (policydesign) og gjennomføring (iverksettingsprosess) (Winter 2003). Studien viser at Ny GIV i større grad ble gjennomført i tråd med intensjonene i ungdomsskolen enn i videregående skole. Analysen peker på flere mulige kritiske faktorer: Samme policydesign ble valgt for begge skoleslagene, men skoleslagene var preget av ulik lærerkompetanse, ulike ledelsesstrategier, ulik skolestørrelse og kompleksitet i undervisningstilbud, samt ulik grad av støtte fra skoleeier. Gjennom å benytte et implementeringsprosessperspektiv på gjennomføringen av Ny GIV viser vi for det første kompleksiteten og utfordringer myndighetene må ta hensyn til for nasjonale tiltak som skal omfatte ulike organisasjoner på ulike styringsnivåer. For det andre synliggjør analysen betydningen av kunnskaper om de konkrete organisasjonskontekstene tiltakene skal gjennomføres i.nb_NO
dc.description.abstractThis paper analyses the implementation of a national strategy to prevent school dropout in Norway. The New Possibilities strategy (Ny GIV in Norwegian) aimed to secure the important transition phase between lower and upper secondary education by introducing several identical measures at both levels. The paper explores the significance of both policy design, inter-organizational and organizational behavior for the results of the implementation. The implementation of the strategy is scrutinized through qualitative case studies at 13 lower and upper secondary schools in three counties as well as national surveys to school leaders, teachers and pupils. Analytically, the paper draws on implementation theory, and specifically on the concepts of policy design and implementation process (Winter 2003). The study reveals that the implantation of the strategy was more in line with the policy intentions at lower secondary than at upper secondary school level. The analysis suggests several explanatory factors that differs between the schools at different education levels: teacher competence, management strategies, school size and types of education offered, as well as different school owner support. By using an implementation process perspective in the implementation of Ny GIV, first, we demonstrate the complexity of implementing national policies in different organizations and on different levels of governance. Second, the analysis shows the importance of policy makers’ knowledge of the specific organizational contexts for which the policy is to be implemented.nb_NO
dc.language.isomisnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.relation.urihttps://nos.portfolio.no/
dc.subjectFrafallnb_NO
dc.subjectUngdomsskolenb_NO
dc.subjectVideregående skolenb_NO
dc.subjectNy GIVnb_NO
dc.subjectIverksettingnb_NO
dc.subjectNon-completionnb_NO
dc.subjectLower secondary schoolnb_NO
dc.subjectUpper secondary schoolnb_NO
dc.subjectNew Possibilitiesnb_NO
dc.subjectNy GIVnb_NO
dc.subjectImplementationnb_NO
dc.title'One size fits all'? Ensretting av nasjonale tiltak for å hindre frafall i videregående opplæring i Norge. Tilfellet Ny GIV Overgangsprosjektetnb_NO
dc.title.alternative'One size fits all'? Ensretting av nasjonale tiltak for å hindre frafall i videregående opplæring i Norge. Tilfellet Ny GIV Overgangsprosjektetnb_NO
dc.title.alternative‘One size fits all’?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber58-80nb_NO
dc.source.volume21nb_NO
dc.source.journalNordiske organisasjonsstudiernb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin1687987
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 237927nb_NO
cristin.unitcode7463,0,0,0
cristin.unitnameNIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel