dc.contributor.author | Aamodt, Per Olaf | |
dc.contributor.author | Lyby, Lars | |
dc.date.accessioned | 2019-10-24T13:04:16Z | |
dc.date.available | 2019-10-24T13:04:16Z | |
dc.date.created | 2019-10-23T12:47:12Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Aamodt, P. O. & Lyby, L. (2019). Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer. In J. P. Knudsen; T. Lauvdal (Eds.), Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning (25-52). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 9788202632571 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2624198 | |
dc.description.abstract | Det er solid dokumentert at universiteter og høgskoler spiller en viktig rolle for samfunnsutviklingen. Særlig siden siste halvdel av 1950-tallet har dette blitt vektlagt i stadig sterkere grad, noe som faller sammen med endringer i samfunn og arbeidsliv og den sterke veksten i høyere utdanning. Når universiteter og høgskoler dermed gis et økende samfunnsansvar, vil dette også gjelde for den regionen de er lokalisert i. Regionale hensyn var på 1960-tallet en viktig begrunnelse for både etableringen av Universitetet i Tromsø og høgskolesektoren – spesielt distriktshøgskolene. Desentralisering av høyere utdanning ble sett på som et viktig distriktspolitisk virkemiddel, ikke minst fordi Distrikts-Norge hadde vansker med å rekruttere høyt utdannet arbeidskraft. I dette kapitlet reiser vi spørsmålet om hvordan den regionale betydningen av høyere utdanning har blitt vektlagt i utdanningspolitikken, med hovedfokus på perioden fra og med 1960-tallet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | nb_NO |
dc.relation.ispartof | Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Educational expansion | nb_NO |
dc.subject | Higher education | nb_NO |
dc.subject | Regional policy | nb_NO |
dc.subject | Institutional pattern | nb_NO |
dc.title | Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 25-52 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1739832 | |
cristin.unitcode | 7463,0,0,0 | |
cristin.unitname | NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |