dc.contributor.author | Støren, Liv Anne | |
dc.contributor.author | Nesje, Kjersti | |
dc.contributor.author | Salvanes, Kari Vea | |
dc.contributor.author | Arnesen, Clara Åse | |
dc.contributor.author | Reymert, Ingvild | |
dc.date.accessioned | 2018-01-31T12:53:20Z | |
dc.date.available | 2018-01-31T12:53:20Z | |
dc.date.issued | 2018-01 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-327-0314-2 | |
dc.identifier.issn | 1892-2597 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2480986 | |
dc.description.abstract | Denne rapporten presenterer resultater fra en spørreundersøkelse blant personer som fullførte en mastergrad eller tilsvarende i 2014. De var utdannet i humanistiske og estetiske fag, samfunnsfag og juss, økonomisk-administrative og naturvitenskapelige og tekniske fag. Undersøkelsen ble foretatt vinteren/våren 2017, og kartlegger arbeidsmarkedssituasjonen to–tre år etter fullført utdanning. Hovedformål er å belyse hvordan kompetansen til relativt nyutdannede mastere blir benyttet i arbeidslivet. Dette blir belyst gjennom flere innfallsvinkler. Vi ser på omfang på mistilpasning (arbeidsledighet, irrelevant arbeid og undersysselsetting), samt en rekke ulike indikatorer på hvordan kandidatene selv vurderer utdanningens kvalitet og relevans i lys av den erfaringen de har fått i løpet av de første årene i arbeidslivet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIFU-rapport;2018:2 | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Spørreskjemaundersøkelse | nb_NO |
dc.subject | Kompetanseutnyttelse | nb_NO |
dc.subject | Høyere grad | nb_NO |
dc.title | Kompetanseutnyttelse blant mastere to–tre år etter eksamen : Resultater fra Spesialkandidatundersøkelsen 2017 | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 116 | nb_NO |
dc.relation.project | Kunnskapsdepartementet | nb_NO |