• Fusjonerte institusjoner i støpeskjeen: Endringer i faglige profiler og det regionale studietilbudet 

      Næss, Terje; Frølich, Nicoline; Elken, Mari (NIFU Innsikt;2021-2, Others, 2021-01-25)
      I dette notatet belyses utviklingen i studieprogramprofilen ved de fusjonerte institusjonene. Institusjonene har fått en tydeligere fagprofil målt som andel studieprogram innen ulike fagområder og også styrket mastergradsprofil, ...
    • The impact of the structural reform: what do academics think and do? 

      Huisman, Jeroen; Eide, Thea; Daenekindt, Stijn; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2022-1, Others, 2022-02-24)
      In 2015 a large-scale structural reform was introduced in Norway, aiming at improving the quality of higher education. Through mergers between institutions, reform objectives such as high-quality education and research, ...
    • An initial bibliometric mapping of six higher education institutions undergoing structural changes 

      Aksnes, Dag W.; Fossum, Lone Wanderås; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2021-4, Others, 2020-02-26)
      One objective of the Structural Reform introduced in Norwegian higher education in 2015 is to promote high quality of research and contribute to more academic environments performing at a high international level. Higher ...
    • Konsekvenser av strukturreformen: Tilfredshet blant kandidatene 

      Wiborg, Vegard Sjurseike; Fidjeland, Andreas Østbø; Eide, Thea; Holtermann, Helge; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2022-9, Others, 2022-08-18)
      Et av målene med sammenslåingene av høyskoler og universiteter som fulgte av Strukturmeldingen i 2015, var å bedre utdanningskvaliteten. På tross av dette finner vi ingen tegn til at nyutdannede fra fusjonerte læresteder ...
    • Kontinuitet fremfor innovasjon. Valg av faglig organisering ved fusjonerte institusjoner 

      Korseberg, Lene; Eide, Thea; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2021-9, Others, 2021-05-19)
      De fleste fusjonerte institusjonene har valgt en modell for faglig organisering som i stor grad reflekterer den fakultetsstrukturen som eksisterte før fusjonen. Valget av ny struktur er dermed preget av kontinuitet, heller ...
    • Organisational features of Norwegian higher education institutions: perceptions on organisational change 

      Huisman, Jeroen; Eide, Thea; Soppe, Karlijn; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2022-2, Others, 2022-02-24)
      In 2015 a large-scale re-structuring of the Norwegian higher education sector was launched, resulting in a number of merger processes leading to more comprehensive institutions than before. The merger processes are complex ...
    • Policy processes shaping the Norwegian Structural Reform 

      Vukasovic, Martina; Frølich, Nicoline; Bleiklie, Ivar; Elken, Mari; Michelsen, Svein (NIFU Innsikt;2021-1, Others, 2021-01-04)
      In April 2015 the Norwegian government launched a large-scale re-organisation of the Norwegian higher education landscape. A key characteristic of the 2015 Structural Reform is not the basic policy solution per se, but ...
    • Struktur, kommunikasjon og kultur i en ny organisasjon 

      Røsdal, Trude; Elken, Mari; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2019-14, Others, 2019-06)
      Som følge av Strukturreformen er flere norske UH institusjoner nå midt i omfattende omorganiseringsprosesser. I dette notatet presenterer vi resultater fra en intervjubasert undersøkelse om fusjonsprosessen ved Høgskulen ...