Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLysø, Ingunn Hybertsen
dc.contributor.authorStensaker, Bjørn
dc.contributor.authorAamodt, Per Olaf
dc.contributor.authorMjøen, Kristian
dc.date.accessioned2015-11-30T08:20:53Z
dc.date.accessioned2015-12-03T10:11:56Z
dc.date.available2015-11-30T08:20:53Z
dc.date.available2015-12-03T10:11:56Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citation66 p. NIFU, 2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2366641
dc.description-
dc.description.abstract​I denne rapporten peker vi på at den norske rektorutdanningen har kjennetegn som er relativt typiske i forhold til utviklingstendensene for moderne skolelederutdanning: sterkere nasjonal styring gjennom etablering av standarder og målformuleringer, et innhold som vektlegger nærhet til skolens kjerneoppgaver, og arbeidsformer som gir rom for individuell utvikling og praksisnær lederutøvelse. Programmet synes ikke å være bundet opp til en spesiell ledelsesteori, men trekker veksel på den empiriske forskningen om hva som fremmer god skoleledelse. Denne vektleggingen er også i overensstemmelse med forskning på feltet skoleledelse, uten at forskningen synes ikke å komme til enighet om hvilke teorier som passer best i forhold til de konkrete funn som er gjort.
dc.language.isonob
dc.relation.urihttp://www.nifu.no/files/2012/11/NIFUrapport2011-Ledelse.pdf
dc.titleLedet til ledelse: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole i et internasjonalt perspektiv. Delrapport 1 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen
dc.typeResearch report
dc.date.updated2015-11-30T08:20:53Z
dc.identifier.cristin872994


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel