• Tapte årsverk - En analyse av arbeidskraftreserven blant sykepleierne 

      Arnesen, Clara Åse (NAVF-rapport;1992-1, Report, 1992-02)
      Denne rapporten tar for seg framtidig rekruttering av sykepleiere. Gjennom hele 1980-tallet var det mangel på sykepleiere, og mange stiller spørsmål ved om det på 1990-tallet vil finnes nok sykepleiere til å møte de ...
    • Ungdoms utdannings- og yrkesplaner - Noen sentrale resultater fra en undersøkelse om 16- og 18-åringers utdannings- og yrkesplaner i 1991 

      Rolf, Edvardsen (Utredningsinstituttet-rapport;1993-13, Report, 1993-12)
      Antallet studenter har økt raskt de siste årene. Er dette et resultat av økt arbeidsledighet blant unge, skyldes det tilbud om flere studieplasser, eller økende interesse for langvarige studier blant de unge? Årsakene ...
    • Universitetenes forskningspolitikk 

      Larsen, Ingvild Marheim (Utredningsinstituttet-rapport;1995-7, Report, 1995-10)
      Rapporten kartlegger og analyserer universitetenes arbeid med å utvikle en institusjonell politikk for forskningen. Studien belyser politikkens innhold så vel som de strukturelle ordningene som er etablert for å utvikle ...
    • Universitetsforskeres problemvalg - akademisk autonomi og styring gjennom forskningsprogrammer 

      Mathisen, Werner Christie (Utredningsinstituttet-rapport;1994-7, Report, 1994-10)
      Rapporten gir først en vitenskapssosiologisk drøfting av hvordan universitetsforskeres problemvalg reguleres, med utgangspunkt i foreliggende litteratur og ulike teoretiske tilnærminger. Den går også inn på debatten om i ...
    • Universitetspersonalets tidsbruk 

      Kyvik, Svein; Enoksen, Jens-Are (NAVF-rapport;1992-10, Report, 1992-11)
      Denne rapporten er basert på en spørreskjemaundersøkelse blant fast vitenskapelig personale ved våre fire universiteter. Undersøkelsen ble foretatt våren 1992 og tar sikte på å belyse en rekke forhold knyttet til forskning ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1991 - Tendenser og perspektiver 

      Brandt, Ellen (NAVF-rapport;1991-13, Report, 1991-10)
      Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser i rekrutteringen til høyere utdanning og tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning. Rapporten tar også opp perspektiver på utviklingen fremover. ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1992 

      Arnesen, Clara Åse; Egge, Marit (Utdanning og arbeidsmarked;1992, Report, 1992-09)
      Utdanning og kompetanseheving er helt sentralt for å kunne løse mange av de problemene vårt samfunn står overfor. Rapportserien "Utdanning og arbeidsmarked" fra NAVFs utredningsinstitutt utgis årlig og har som formål å gi ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1993 

      Brandt, Ellen (Utdanning og arbeidsmarked;1993, Report, 1993-10)
      Utdanning og kompetanseheving er helt sentralt for å kunne løse mange av de problemene vårt samfunn står overfor. Rapportserien "Utdanning og arbeidsmarked" fra Utredningsinstituttet utgis årlig og har som formål å gi et ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1994 

      Vibe, Nils; Nygaard, Thomas (Utdanning og arbeidsmarked;1994, Report, 1994-10)
      «Utdanning og arbeidsmarked» er en årlig rapport fra Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere og andre rådgivere ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1995 

      Baekken, Jane; Nygaard, Thomas (Utdanning og arbeidsmarked;1995, Report, 1995-10)
      «Utdanning og arbeidsmarked» er en årlig rapport fra Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere og andre ...
    • Valg av utdanning og yrke - Betydningen av kjønn, sosial og geografisk bakgrunn ved utdannings- og yrkesvalg 

      Edvardsen, Rolf (NAVF-rapport;1991-12, Report, 1991-09)
      Hva fører oss inn i forskjellige utdanninger og yrker? Hva betyr kjønn, sosial og geografisk bakgrunn for valget? Hva får noen til å orientere seg mot de mest prestisjefylte yrkene, og hvilke hindringer møter de? Dette er ...
    • Være eller ikke være - i førskolelæreryrket? - En undersøkelse av førskolelærerkandidater fra 1978, ti år etter eksamen 

      Grue, Lars; Hovland, Grethe (NAVF-rapport;1991-11, Report, 1991-11)
      Det har siden midten av 80-tallet vært uttrykt bekymring for mangel på arbeidskraft innen førskolelæreryrket. Blant annet har man vært opptatt av om det finnes en arbeidskraftreserve med førskolelærerkompetanse, og om man ...
    • Yrkeskarriere og mobilitet blant sosionomer og barnevernpedagoger 

      Arnesen, Clara Åse; Baekken, Jane (NAVF-rapport;1993-10, Report, 1993-09)
      Denne rapporten tar opp ulike sider ved sosionomer og barnevernpedagogers yrkes- og kompetanseløp. Rapporten tar blant annet opp gruppenes deltakelse på arbeidsmarkedet og hva slags typer jobber de går inn i de første årene ...
    • Yrkesvalgmotiver - Resultater fra en undersøkelse om 16- og 18-åringers utdannings- og yrkesplaner i 1991 

      Edvardsen, Rolf (Utredningsinstituttet-rapport;1995-4, Report, 1995-06)
      De unges motiver ved valg av utdanning og yrke er mange og sammensatte. Enkelte motiver er felles for nesten alle. De fleste ønsker en sikker og varig jobb som skal være interessant og hvor de kan utnytte sine spesielle ...
    • Å organisere kvalitet? - En studie av selvevalueringsprosessen i økonomisk-administrativ utdanning 

      Karlsen, Rita; Stensaker, Bjørn (NAVF-rapport;1993-9, Report, 1993-09)
      I rapportens generelle del diskuteres ulike sider av studiekvalitetsbegrepet i høyere utdanning, ulike evalueringsformer og prosedyrer, samt hvilke prosedyrer den norske evalueringsmodellen inkluderer; selvevaluering og ...
    • Å vurdere kvalitet? - En studie av den eksterne evalueringen i økonomisk-administrativ utdanning 

      Stensaker, Bjørn; Karlsen, Rita (Utredningsinstituttet-rapport;1994-10, Report, 1994-11)
      Denne rapporten er en videreføring av det arbeidet som ble påbegynt ved rapporten: Å organisere kvalitet? (NAVFs utredningsinstitutt, Rapport 9/93). Rapportens generelle del gjennomgår bakgrunn og metode for eksterne ...