Blar i 2 - Working Papers / Arbeidsnotater på emneord "Høyere utdanning"
Viser treff 1-10 av 10
-
Arbeidsgivers vurdering av nyansatte med høyere utdanning og fagskoleutdanning: Underveisrapport, første delrapport
(NIFU Arbeidsnotat;2016:16, Working paper, 2016-11)Denne rapporten er første delrapport fra et treårig prosjekt som NIFU utfører på oppdrag for Kunnskapsdepartementet. Prosjektet omhandler arbeidsgiveres vurdering av nyansatte som nokså nylig er ferdige med masterutdanninger, ... -
Indikatorer på kvalitet i høyere utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2016:3, Working Paper, 2016-04)Forord Dette notatet ser nærmere på og diskuterer et utvalg indikatorer som brukes for å måle kvalitet i høyere utdanning i Norge. Utvalget av indikatorer er gjort med utgangspunkt i indikatorer som er viktige for ... -
Internasjonale sensorordninger i høyere utdanning. Er erfaringer fra Sverige, Danmark og England relevante for Norge?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:39, Working Paper, 2005-11)Tradisjonelt har man ved eksamen i norsk høyere utdanning alltid brukt eksterne sensorer. I etterkant av Kvalitetsrefomen har imidlertid dette blitt endret. På lavere grad (bachelornivået) er det i dag lærestedene selv som ... -
Karaktersetting i etterkant av Kvalitetsreformen - endringer i strykprosent
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:36, Working Paper, 2005-11)Rapportens hovedproblemstilling er om det er mulig å identifisere en sammenheng mellom finansieringssystemet og karaktersetting, spesielt med hensyn på stryk. For å undersøke dette blir dels endringer i strykprosent i et ... -
Kunnskapsmessig infrastruktur - utviklingstrekk i høyere utdanning, forskning og arbeidsmarked
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:13, Working Paper, 2004-11)I forbindelse med samarbeidsprosjektet "Konkurranseregioner i polysentriske rom" for Kommunal og regionaldepartementet har NIFU STEP fått i oppdrag å utrede den kunnskapsmessige infrastrukturen i Norge med vekt på geografisk ... -
Likestillingsscenarier for UoH-sektoren
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:44, Working paper, 2006-11)NIFU STEP fikk sommeren 2006 i oppdrag fra Universitets- og høgskolerådet ved Komite for integreringstiltak - kvinner i forskning, å gjennomføre et kortvarig prosjekt med arbeidstittelen: "Likestillingsscenarier i høyere ... -
Norsk, engelsk og tospråklighet i høyere utdanning. En pilotstudie om bruk av engelsk i fem fagtilbud ved fire læresteder
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:18, Working Paper, 2005-08)Rapportens formål er en analyse av fordelingen mellom norsk og engelsk i høyere utdanning. Den gir et første overblikk over språkbruk og retter oppmerksomheten mot utvalgte synsfelter, fagdisipliner, fagtilbud og ... -
Organisering av flercampusuniversitet: En diskusjon av prinsipper og etablert praksis ved noen utenlandske læresteder
(NIFU Arbeidsnotat;2015-10, Working Paper, 2015-05)Norge står overfor en rekke fusjoner og sammenslåinger mellom høgskoler og universiteter. Slike sammenslåingsprosesser er komplekse, både når det gjelder selve prosessen, og hvilke prinsipper som skal legges til grunn for ... -
Utdanningsledelse: En analyse av ledere av studieprogrammer i høyere utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2016:10, Working paper, 2016-08)Dette notatet presenterer innledende resultater fra en stor spørreundersøkelse blant de som innehar rollen som leder av studieprogram ved norske universiteter og høgskoler. Spørreundersøkelsen tar for seg ulike aspekter ... -
Årsaker til frafall i høyere utdanning : En forskningsoppsummering av studier basert på norske data
(NIFU Arbeidsnotat;2019:3, Working paper, 2019-03)Frafall og gjennomføring i høyere utdanning er et tema som har fått økt aktualitet de siste tiårene, særlig etter at finansieringen av høyere utdanning ble endret i 2003 slik at studentenes resultater i form av poengproduksjon ...