• Finansieringssystem for fagskoler. Stabilitet og endring 

      Lekve, Kyrre; Næss, Terje; Reiling, Rune Borgan; Røsdal, Trude (NIFU-arbeidsnotat;2014:13, Working Paper, 2014-10-03)
      KD har gitt NIFU i oppdrag å vurdere forslag til ny finansieringsordning for fagskoler og beregning av tilskudd gjennom ny finansieringsordning ut fra det foreløpige forslaget til alternative finansieringsordninger for ...
    • FoU i næringslivet. Beregning av personellbehov fram mot 2030 

      Aamodt, Per Olaf; Næss, Terje; Olsen, Terje Bruen (NIFU-arbeidsnotat;2011:1, Working paper, 2011-05)
      Formålet med denne rapporten er å anslå hvor mange kandidater med høyere utdanning det er behov for fra høyere utdanning dersom målet om at FoU i næringslivet, finansiert av privat sektor skal tilsvare 2 prosent i 2030. ...
    • Fremtidig tilgang på høyt utdannet arbeidskraft i offentlig sektor. En konsekvensanalyse for perioden 2002-2020 

      Næss, Terje (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:30, Working Paper, 2005-10)
      På tross av den sterke veksten i tilstrømningen til høyere utdanning fra slutten av 80-tallet, har det likevel de senere årene vært visse tegn til at enkelte områder i offentlig sektor har fått et rekrutteringsproblem når ...
    • Gjennomføring og frafall blant allmennlærerstudenter. Datagrunnlag og hovedtall 

      Næss, Terje; Vibe, Nils (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:23, Working paper, 2006-06)
      På basis av registerstatistikk fra SSB har vi i dette notatet foretatt en analyse av studiegjennomføring og frafall i allmennlærerutdanningen. Materialet gjelder begynnerstudenter og skal benyttes for å dokumentere frafall ...
    • Hva slags jobber har mastere to-tre år etter eksamen? 

      Næss, Terje; Støren, Liv Anne (NIFU Arbeidsnotat;2018:8, Working paper, 2018)
      Formålet med dette arbeidsnotatet er å belyse hva slags jobber mastere har to–tre år etter eksamen, ved å kartlegge yrke, næring, overutdanning og lønn. Arbeidsnotatet gir utfyllende informasjon til NIFUs rapport om ...
    • Hvem er de nye studentene? Bakgrunn og studievalg 

      Næss, Terje; Støren, Liv Anne (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:3, Working paper, 2006-02)
      Det har vært en formidabel vekst i rekrutteringen til høyere utdanning i Norge siden 80-tallet, og formålet med denne rapporten har vært å kartlegge hvilke trender vi ser når det gjelder rekrutteringen til høyere utdanning ...
    • IKT-sikkerhetskompetanse i arbeidslivet – behov og tilbud 

      Mark, Michael Spjelkavik; Tømte, Cathrine; Næss, Terje; Røsdal, Trude (NIFU Arbeidsnotat;2017:8, Research report, 2017-06)
      IKT-sikkerhet ses på som en sentral utfordring på alle samfunnsnivåer; både for enkeltindivider, næringsliv, offentlig sektor, nasjonal infrastruktur og samfunnssikkerhet generelt. Mange peker på at utfordringer knyttet ...
    • Likestilling blant professorene : Simulering av likestilling blant professorer ved norske universiteter og høgskoler 

      Næss, Terje; Gunnes, Hebe; Wendt, Kaja (NIFU Arbeidsnotat;2018:1, Working paper, 2018-01)
      Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om kjønnsbalansen blant professorer ved norske universiteter og høgskoler, samt en simulering som undersøker hvor mange av de nye professorene som må være kvinner for å oppnå en ...
    • Mindre interesse for forskning blant mastergradskandidater? 

      Næss, Terje; Støren, Liv Anne (NIFU Arbeidsnotat;2017:13, Working paper, 2017-11)
      Dette notatet er skrevet på oppdrag av Forskerforbundet. Det belyser interessen for en forskerkarriere blant nyutdannede mastergradskandidater på to ulike tidspunkter, senhøsten 2013 og 2015. Analysene er basert på NIFUs ...
    • Nettbasert videreutdanning 2009–2019: vekst og kvalitet. Statistisk kartlegging basert på data fra Database for statistikk om høgre utdanning 

      Næss, Terje; Gjerustad, Cay (NIFU Arbeidsnotat;2021:4, Working paper, 2021-03)
      I dette prosjektet er det foretatt en statistisk kartlegging av utviklingen i omfanget av nettbasert videreutdanning for perioden 2009–2019 fordelt på fag, basert på opplysninger fra DBH. Kartleggingen belyser også kvalitet ...
    • Nyutdannede samfunnsvitere og humanister i privat sektor. Analyser av Kandidatundersøkelsen 

      Næss, Terje; Arnesen, Clara Åse; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-arbeidsnotat;2012:6, Working paper, 2012-11)
      Samfunnsviterne, akademikerforeningen for samfunnsvitere og humanister, har gitt NIFU i oppdrag å kartlegge rekrutteringen av nyutdannede samfunnsvitere og humanister til privat sektor, på basis av data fra Kandidatundersøkelsen. ...
    • Prosjekt Innlandsuniversitetet - Faglig midtveisevaluering 

      Fraas, Morten; Hetland, Per; Næss, Terje; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:12, Working paper, 2006-04)
      Høgskolen i Gjøvik, Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer samarbeider med fylkeskommunene i Hedmark og Oppland om Prosjekt Innlandsuniversitetet. For å kunne søke universitetsstatus må høgskolene tilby mastergradsstudier ...
    • Segregering, læringsmiljø og ikke-vestlige innvandrerelevers prestasjoner på nasjonale prøver. 5. og 8. trinn 2007-2009 

      Næss, Terje (NIFU-arbeidsnotat;2011:6, Working paper, 2011-05)
      I 2010 publiserte NIFU rapport 2010:34 'De gamle er eldst?'. Noen av konklusjonene og funnene i rapporten om innvandrerelevers prestasjoner var litt overraskende. I dette notatet er det derfor foretatt noen utdypende ...