Blar i 2 - Working Papers / Arbeidsnotater på forfatter "Hovdhaugen, Elisabeth"
-
Betydningen av organisering for faglig utvikling av Høgskolen i Østfold
Gulbrandsen, Magnus; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:11, Working paper, 2006-03)Høgskolen i Østfold har igangsatt et arbeid for å vurdere hvordan skolens realfag kan organiseres og lokaliseres. Bakgrunnen for dette arbeidet er både den nasjonale politiske satsingen på realfag i alle ledd i opplæring ... -
Fairness in access to higher education in Norway: Policy and practice
Hovdhaugen, Elisabeth; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU Working Paper;2018:7, Working paper, 2018-09)This working paper presents a case study of the Norwegian access system to higher education, drawing on data collected in a larger project commissioned by the EU Commission. Based on interviews with stakeholders at the ... -
Frafall etter kvalitetsreformen ved Det historisk-filosofiske fakultet NTNU
Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:46, Working paper, 2006-12-01)Denne rapporten belyser frafall ved Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU etter kvalitetsreformen, og er basert på registerdata fra Statistisk sentralbyrå. -
Frafall fra universitetet. En undersøkelse av frafall og fullføring blant førstegangsregistrerte studenter ved UiB, UiO og NTNU høsten 1999
Hovdhaugen, Elisabeth; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:13, Working Paper, 2005-06)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse av frafallet fra universitetene. Undersøkelsen omfatter studenter som begynte studiene ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, og Norges teknisk-naturv ... -
Gjennomføring og frafall i masterutdanning og grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Østfold: Underveisrapport i prosjektet «Årsaker til frafall fra gradsstudier ved Høgskolen i Østfold»
Ballo, Jannike Gottschalk; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU Arbeidsnotat;2023:11, Working paper, 2023-08)Dette arbeidsnotatet er første delleveranse i prosjektet «Årsaker til frafall fra gradsstudier ved Høgskolen i Østfold», som NIFU gjennomfører på oppdrag fra høgskolens ledelse. Formålet med prosjektet er å kartlegge årsaker ... -
Indikatorer på kvalitet i høyere utdanning
Hovdhaugen, Elisabeth; Aamodt, Per Olaf; Reymert, Ingvild; Stensaker, Bjørn (NIFU Arbeidsnotat;2016:3, Working Paper, 2016-04)Forord Dette notatet ser nærmere på og diskuterer et utvalg indikatorer som brukes for å måle kvalitet i høyere utdanning i Norge. Utvalget av indikatorer er gjort med utgangspunkt i indikatorer som er viktige for ... -
Karaktersetting i etterkant av Kvalitetsreformen - endringer i strykprosent
Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:36, Working Paper, 2005-11)Rapportens hovedproblemstilling er om det er mulig å identifisere en sammenheng mellom finansieringssystemet og karaktersetting, spesielt med hensyn på stryk. For å undersøke dette blir dels endringer i strykprosent i et ... -
Kriterie- og metodegrunnlag for (re)akkreditering av høyere utdanning
Langfeldt, Liv; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:1, Working Paper, 2006)Bakgrunnen for notatet er en henvendelse fra NOKUT med ønske om å få drøftet tolkningsrom og dilemmaer knyttet til å vurdere faglig nivå og dokumenterte resultater i høyere utdanning. Utgangspunktet er at i ”Forskrift om ... -
Norske gradsstudenter i utlandet : Hvorfor reiser de ut, og hvor søker de informasjon?
Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU Arbeidsnotat;2017:1, Working paper, 2017-02)På oppdrag fra Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) har NIFU gjennomført en elektronisk spørreundersøkelse blant norske studenter i utlandet høsten 2016. Hovedformålet med for undersøkelsen var å skaffe til ... -
Norwegian experiences with EuroGraduate 2022: Implementation and adaptation
Hovdhaugen, Elisabeth; Wiborg, Vegard Sjurseike; Knutsen, Tora Kjærnes (NIFU Working Paper;2023:13, Working paper, 2023-11) -
Studenters motiver for valg av studiested
Fidjeland, Andreas Østbø; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-arbeidsnotat;2022-5, Working paper, 2022-08-22)Dette notatet bruker eksisterende Studiebarometer-data, sammen med data fra Samordna opptak til å undersøke hvilke faktorer som er viktige for studenters valg av studieprogram og lærested. Dataene er fra 2013 og 2014, som ... -
Utdanningsledelse: En analyse av ledere av studieprogrammer i høyere utdanning
Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Maassen, Peter; Dalseng, Carmen From (NIFU Arbeidsnotat;2016:10, Working paper, 2016-08)Dette notatet presenterer innledende resultater fra en stor spørreundersøkelse blant de som innehar rollen som leder av studieprogram ved norske universiteter og høgskoler. Spørreundersøkelsen tar for seg ulike aspekter ... -
Årsaker til frafall i høyere utdanning : En forskningsoppsummering av studier basert på norske data
Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU Arbeidsnotat;2019:3, Working paper, 2019-03)Frafall og gjennomføring i høyere utdanning er et tema som har fått økt aktualitet de siste tiårene, særlig etter at finansieringen av høyere utdanning ble endret i 2003 slik at studentenes resultater i form av poengproduksjon ...