Browsing 2 - Working Papers / Arbeidsnotater by Title
Now showing items 247-266 of 320
-
R&D statistical methodology in the Nordic countries 2015/2017: Based on Eurostat Quality Reports
(NIFU Working Paper;2019:6, Working paper, 2019-06)This working paper aims to give an overview of the methods for producing R&D statistics in the Nordic countries (Chapter 1). The purpose is partly to ease mutual learning between the R&D statistical producers and partly ... -
Råd og sekretariat i fagskolesektoren
(NIFU Arbeidsnotat;2017:12, Working paper, 2017-10)Nasjonalt fagskoleråd ble i sin tid opprettet av Kunnskapsdepartementet for å bidra til å koordinere en løst sammensatt sektor. Fagskolerådet har tatt fatt på oppgaven og oppnådd tverrpolitisk støtte i Stortinget til målet ... -
Realfag eller ikke? Elevers motivasjon for valg og bortvalg av realfag i videregående opplæring
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:43, Working paper, 2006-11)Denne fokusgruppestudien er finansiert av Norges forskningsråds formidlingsprogram. Studien er en kvalitativ undersøkelse av grunnkurselevers motivasjon for å velge eller velge bort realfag. Den gir ny forståelse for ungdoms ... -
Regionalisering av kompetanse. Evaluering av regionale kompetansesentre i Helse Vest
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:35, Working Paper, 2005-06)Kompetansesentrene i Helse Vest holder gjennomgående et høyt faglig nivå og tilbyr tjenester av god faglig kvalitet, som er relevante og oppleves som nyttige av brukerne. Det finnes imidlertid et klart utviklingspotensiale ... -
Rekruttering og relevans - om elektroingeniørutdanningen ved Høgskolen i Gjøvik
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:28, Working Paper, 2005-10)Økt opptak til elektroingeniørutdanning ved de fleste høgskoler i 2005. Det totale opptaket til elektroingeniørutdanninger økte fra 2001 til 2002, men sank i de neste årene. -
Relevans i fag- og yrkesopplæringen. Underveisnotat fra utviklingen av fagarbeiderundersøkelsen og arbeidsgiverundersøkelsen
(NIFU-arbeidsnotat;2019-5, Report, 2019-03)Et viktig mål for de yrkesfaglige utdanningsprogrammene i videregående opplæring er å kvalifisere for fag og yrker i arbeidslivet. Det innebærer at kompetansen som utvikles må oppleves som relevant for utøvelsen av de ... -
Resources, scholarly publishing, and societal interaction of legal research in Norway
(NIFU Working Paper;2020:5, Working paper, 2020-01)This report provides background data for the JUREVAL 2020 evaluation of legal research in Norway. It includes statistics for the eight units participating in the JUREVAL as well as selected statistics on the structural ... -
Ressurser og resultater innenfor norsk rettsvitenskapelig forskning
(NIFU Arbeidsnotat;2017:9, Working paper, 2017-10)Dette arbeidsnotatet er utarbeidet etter avtale med Norges forskningsråd og er en oppdatering av tilsvarende notat fra 2013. Notatet inneholder oppdatert statistikk om strukturelle rammevilkår for de rettsvitenskapelige ... -
Ressurser og resultater innenfor rettsvitenskapelig forskning
(NIFU-arbeidsnotat;2013:17, Working Paper, 2013-12-12)Notatet inneholder oppdatert statistikk om strukturelle rammevilkår for de rettsvitenskapelige forskningsmiljøene som ble evaluert av Forskningsrådet i 2009. Det presenterer statistikk om forskerpersonale og FoU-utgifter ... -
Resultater fra TALIS 2013. Norske funn fra ungdomstrinnet i internasjonalt lys
(NIFU-arbeidsnotat;2014:10, Working Paper, 2014-06)OECDs Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2008 var den første større internasjonale komparative undersøkelse blant lærere og skoleledere som kastet lys over temaer og forhold som anses som sentrale for god ... -
Review of the Human Frontier Science Program's Initiatives 2000-2005
(NIFU STEP Working Paper;2006:26, Working paper, 2006-02)This NIFU STEP report on the Human Frontier Science Program (HFSP) is the third in a series of external reviews of the Program. These are part of an ongoing system for monitoring the relevance and performance of the HFSP ... -
Robuste fagmiljøer. En litteraturgjennomgang
(NIFU-arbeidsnotat;2014:12, Working Paper, 2014-09)En egen Stortingsmelding om forholdet mellom strukturen i høyere utdanning og kvaliteten i de studietilbud som tilbys der, planlegges utgitt våren 2015. I den anledning har Kunnskapsdepartementet gitt NIFU i oppdrag å lage ... -
Samfunnsoppdrag grønt skifte. "Missions": politikk, modell og praksis i forskning og innovasjon
(NIFU-arbeidsnotat;2020-4, Working paper, 2020-09-10)Dette notatet inngår i et pågående grunnbevilgningsprosjekt, «grønn omstilling», ved NIFU. Det er ment som et oppspill til en diskusjon om grønt skifte og aktuelle trender i forsknings- og innovasjonspolitikk. Basert på ... -
Samlokalisering av NTNU. Undersøkelse av de ansattes og studentenes holdninger
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:17, Working paper, 2006-05)NIFU STEP har på oppdrag fra NTNUs styre analysert data fra to nettbaserte undersøkelser som er gjennomført blant de ansatte og studentene ved NTNU. Undersøkelsene gjelder de ansattes og studentenes holdninger til spørsmålet ... -
Segregering, læringsmiljø og ikke-vestlige innvandrerelevers prestasjoner på nasjonale prøver. 5. og 8. trinn 2007-2009
(NIFU-arbeidsnotat;2011:6, Working paper, 2011-05)I 2010 publiserte NIFU rapport 2010:34 'De gamle er eldst?'. Noen av konklusjonene og funnene i rapporten om innvandrerelevers prestasjoner var litt overraskende. I dette notatet er det derfor foretatt noen utdypende ... -
Sensorordninger i høyere utdanning - kartlegging av status og utviklingstrekk ved 10 institusjoner
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:17, Working Paper, 2005-07)NIFU STEP har på oppdrag av Utdannings- og forskningsdepartementet kartlagt hvordan et utvalg universiteter og høyskoler har lagt opp sine sensorordninger i etterkant av den økte valgfrihet institusjonene nå har på dette ... -
Simula Research Laboratory: A bibliometric analysis of the publication output
(NIFU Arbeidsnotat;2021:3, Working paper, 2021-09)This report presents a bibliometric analysis of Simula Research Laboratory. The report is an update of a similar analysis carried out in 2016. -
Simula Research Laboratory: Publication analysis 2009-2015
(NIFU Arbeidsnotat / Working Paper;2016:4, Working Paper, 2016-04)This report presents a bibliometric analysis of Simula Research Laboratory and is a background report for the forthcoming evaluation of the institute. -
Siteringsindikatorer for Handelshøyskolen BI. En analyse basert på publikasjoner i ISI-indekserte tidsskrifter i perioden 1995-2003
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:14, Working Paper, 2004-11)Dette notatet gir en fremstilling av siteringsindikatorer for Handelshøyskolen BI. Analysen tar utgangspunkt i tidsskriftsartikler publisert av BI-medarbeidere i perioden 1995-2003 og som er indeksert i databasen til ... -
Skillelinjer i universitets- og høgskolesektoren: Et eksplorerende notat
(NIFU-rapport;2015-13, Working Paper, 2015-06)I dette notatet reiser vi spørsmålet om hva som er de grunnleggende institusjonsforskjellene i norsk høyere utdanningssektor. Formålet har vært å teste ut metoder til å tegne et «kart» over de norske lærestedene i høyere ...