Browsing 2 - Working Papers / Arbeidsnotater by Title
Now showing items 238-257 of 322
-
Pandemiske prøvelser. En studie av hvordan koronapandemien har påvirket yngre forskere i Norge
(NIFU-arbeidsnotat;2021-8, Working paper, 2020-04-30)Arbeidsnotatet tar for seg hvordan pandemien har påvirket yngre forskeres arbeidssituasjon, forskningsaktiviteter og tanker om framtiden. -
Patentering fra norske universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:14, Working paper, 2006-04-06)316 forskere besvarte spørreskjemaet vi sendte ut for å verifisere koblingen mellom databasene og for å få vite mer om forskeroppfinnerne. Svarene viser at forskeroppfinnere i høy grad er mobile og samarbeider med andre ... -
På vei mot Innlandsuniversitetet - en vurdering av mulige PhD-program
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:15, Working Paper, 2004-12)Høgskolene i Lillehammer, Gjøvik og Hedmark har i flere år arbeidet ut fra en visjon om å etablere et "Innlandsuniversitet". Ulike initiativ og tiltak har vært tatt for å realisere dette målet. Det foreløpig siste initiativet ... -
Playing your way to knowledge: The impact of digital games on student learning in marketing and business studies
(NIFU Working Paper;2021:10, Working paper, 2021-08)Digital games have become an integral part of higher education. Thus, many university teachers have been increasingly using digital games, in hope to increase student motivation, engagement, and learning. This literature ... -
Priorities, strengths and comparative advantage in Norwegian research, viewed in relation to the cooperation with South Africa
(NIFU STEP Working Paper;2005:25, Working Paper, 2005-09-21)This paper deals with three issues: First it describes the Norwegian R&D system and discusses general trends and key issues in Norwegian research policy. Second, it compares comparative advantages of Norwegian research ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i grunnskolelærerutdanningene: Status og endringer over tid ved fem grunnskolelærerutdanninger i Norge (2019–2021)
(NIFU Arbeidsnotat;2022-2, Working paper, 2022-04)Grunnskolelærerutdanningene ved fem universiteter og høyskoler fikk i 2017 prosjektmidler fra Kunnskapsdepartementet for å styrke lærerutdanningenes arbeid med profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK). Prosjektene startet ... -
Progresjon og kompetanseoppnåelse i yrkesfagopplæring
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:9, Working paper, 2006-03-15)I dette notatet vil studieprogresjon og kompetanseoppnåelse i yrkesfagopplæringen i videregående undersøkes. Personene som inngår i undersøkelsen er de som begynte på et grunnkurs høsten 2000 og som seinere er registrert ... -
Prosjekt Innlandsuniversitetet - Faglig midtveisevaluering
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:12, Working paper, 2006-04)Høgskolen i Gjøvik, Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer samarbeider med fylkeskommunene i Hedmark og Oppland om Prosjekt Innlandsuniversitetet. For å kunne søke universitetsstatus må høgskolene tilby mastergradsstudier ... -
Publiseringsanalyse av Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet. Vedlegg til Strategievaluering av Det helsevitenskapelige fakultet
(NIFU arbeidsnotat;2014:4, Working Paper, 2014)Dette arbeidsnotatet er et vedlegg til NIFU Rapport 2/2014, 'Godt sagt og godt gjort? Strategievaluering av Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø - Norges Arktiske Universitet' -
Publiseringsanalyse av Sunnaas sykehus 2011–2020: En komparativ analyse av Sunnaas i en internasjonal kontekst
(NIFU Arbeidsnotat;2021:17, Working paper, 2021-11)Dette prosjektet er gjennomført på oppdrag for Sunnaas sykehus. Det foreliggende arbeidsnotatet er en bibliometrisk analyse av Sunnaas sykehus sine vitenskapelige publikasjoner fra tiårsperioden 2011 til 2020, med særlig ... -
Publiseringsanalyse – Universitetet i Bergen : Faglig profil og siteringshyppighet
(NIFU Arbeidsnotat;2018:3, Working paper, 2018-02)I denne rapporten presenteres en analyse av den vitenskapelige publiseringen ved UiB med fokus på spesialiseringsprofil og siteringshyppighet. Sammen med supplerende publiseringsanalyser som allerede foreligger, gir dette ... -
R&D statistical methodology in the Nordic countries 2015/2017: Based on Eurostat Quality Reports
(NIFU Working Paper;2019:6, Working paper, 2019-06)This working paper aims to give an overview of the methods for producing R&D statistics in the Nordic countries (Chapter 1). The purpose is partly to ease mutual learning between the R&D statistical producers and partly ... -
Råd og sekretariat i fagskolesektoren
(NIFU Arbeidsnotat;2017:12, Working paper, 2017-10)Nasjonalt fagskoleråd ble i sin tid opprettet av Kunnskapsdepartementet for å bidra til å koordinere en løst sammensatt sektor. Fagskolerådet har tatt fatt på oppgaven og oppnådd tverrpolitisk støtte i Stortinget til målet ... -
Realfag eller ikke? Elevers motivasjon for valg og bortvalg av realfag i videregående opplæring
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:43, Working paper, 2006-11)Denne fokusgruppestudien er finansiert av Norges forskningsråds formidlingsprogram. Studien er en kvalitativ undersøkelse av grunnkurselevers motivasjon for å velge eller velge bort realfag. Den gir ny forståelse for ungdoms ... -
Regionalisering av kompetanse. Evaluering av regionale kompetansesentre i Helse Vest
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:35, Working Paper, 2005-06)Kompetansesentrene i Helse Vest holder gjennomgående et høyt faglig nivå og tilbyr tjenester av god faglig kvalitet, som er relevante og oppleves som nyttige av brukerne. Det finnes imidlertid et klart utviklingspotensiale ... -
Rekruttering og relevans - om elektroingeniørutdanningen ved Høgskolen i Gjøvik
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:28, Working Paper, 2005-10)Økt opptak til elektroingeniørutdanning ved de fleste høgskoler i 2005. Det totale opptaket til elektroingeniørutdanninger økte fra 2001 til 2002, men sank i de neste årene. -
Relevans i fag- og yrkesopplæringen. Underveisnotat fra utviklingen av fagarbeiderundersøkelsen og arbeidsgiverundersøkelsen
(NIFU-arbeidsnotat;2019-5, Report, 2019-03)Et viktig mål for de yrkesfaglige utdanningsprogrammene i videregående opplæring er å kvalifisere for fag og yrker i arbeidslivet. Det innebærer at kompetansen som utvikles må oppleves som relevant for utøvelsen av de ... -
Resources, scholarly publishing, and societal interaction of legal research in Norway
(NIFU Working Paper;2020:5, Working paper, 2020-01)This report provides background data for the JUREVAL 2020 evaluation of legal research in Norway. It includes statistics for the eight units participating in the JUREVAL as well as selected statistics on the structural ... -
Ressurser og resultater innenfor norsk rettsvitenskapelig forskning
(NIFU Arbeidsnotat;2017:9, Working paper, 2017-10)Dette arbeidsnotatet er utarbeidet etter avtale med Norges forskningsråd og er en oppdatering av tilsvarende notat fra 2013. Notatet inneholder oppdatert statistikk om strukturelle rammevilkår for de rettsvitenskapelige ... -
Ressurser og resultater innenfor rettsvitenskapelig forskning
(NIFU-arbeidsnotat;2013:17, Working Paper, 2013-12-12)Notatet inneholder oppdatert statistikk om strukturelle rammevilkår for de rettsvitenskapelige forskningsmiljøene som ble evaluert av Forskningsrådet i 2009. Det presenterer statistikk om forskerpersonale og FoU-utgifter ...