Browsing 2 - Working Papers / Arbeidsnotater by Title
Now showing items 228-247 of 322
-
Om potensialet for å få bedriftene til å ta inn flere lærlinger. En kartlegging av norske bedrifters vurdering av lærlingordningen
(NIFU-arbeidsnotat;2012:10, Working paper, 2012-12)Rapporten er basert på en undersøkelse av norske bedrifters vurdering av lærlingordningens anvendelighet. Et utvalg på 800 bedrifter ble i september 2012 telefonintervjuet om deres syn på lærlingordningen og interessen for ... -
Oppfølging i overgangen til videregående opplæring: Kan tidlig identifisering og oppfølging av elever med fraværsproblematikk øke nærvær?
(NIFU Arbeidsnotat;2020:8, Working paper, 2020-12)Dette dokumentet er det andre arbeidsnotatet fra et forskningsprosjekt rettet mot å redusere fravær i videregående skoler i Nord-Norge. Prosjektet ble initiert våren 2016 og har pågått ut 2020. -
Ordens- og oppførselskarakterer.
(NIFU Arbeidsnotat;2025:2, Working paper, 2025-02)Arbeidsnotatet er andre delrapport fra NIFUs oppdrag for Utdanningsdirektoratet om utprøving og forsking om orden og oppførsel uten karakterer. Rapporten beskriver dagens ordning med vurdering i orden og oppførsel med ... -
Organisasjonsstrukturen ved Universitetet i Stavanger – synspunkter fra de ansatte
(NIFU Arbeidsnotat;2016:5, Working Paper, 2016-04)I forbindelse med utsendelse av spørreskjema i anledning en evaluering av styringsordningen ved UiS ble NIFU enig med oppdragsgiver (UiS) om å benytte denne anledningen til å stille noen spørsmål om betydningen av institutt- ... -
Organisational features of higher education. Denmark, Finland, Norway and Sweden
(NIFU Working Paper;2014:14, Working Paper, 2014-10)An overarching motive for the analysis presented in this working paper is to obtain a more systematic, empirically and comparatively based understanding of the Nordic model of higher education. A key objective is to gain ... -
Organisering av flercampusuniversitet: En diskusjon av prinsipper og etablert praksis ved noen utenlandske læresteder
(NIFU Arbeidsnotat;2015-10, Working Paper, 2015-05)Norge står overfor en rekke fusjoner og sammenslåinger mellom høgskoler og universiteter. Slike sammenslåingsprosesser er komplekse, både når det gjelder selve prosessen, og hvilke prinsipper som skal legges til grunn for ... -
Organisering av klasser og undervisning i grunnskolen: Femte delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet
(NIFU Arbeidsnotat;2023:6, Working paper, 2023-02)Dette arbeidsnotatet er femte delrapportering i prosjektet «Evaluering av Norm for lærertetthet» som NIFU gjennomfører på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Arbeidsnotatet presenterer resultater fra en utvalgsundersøkelse ... -
Organisering på fakultetsnivå: Tilleggsanalyse i forlengelsen av fase 2-rapporten HiOAs organisasjonsdesign for framtiden
(NIFU Arbeidsnotat;2015-11, Working Paper, 2015-05)Dette arbeidsnotatet bør ses som en utvidelse av de to NIFU-rapportene som ble produsert i sammenheng med underveisevalueringen av HiOAs styrings- og ledelsesstruktur i 2014. Den første av rapportene kartla eksisterende ... -
Organisering, styring og ledelse ved Høgskolen i Bergen
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:27, Working paper, 2006-09)I forbindelse med iverksetting av ny felles lov for offentlige og private universiteter og høgskoler sommeren 2005 ba departementet institusjonene nullstille organisasjons-, styrings- og ledelsesstrukturen for å vurdere ... -
Oversikt over forskning i tilknytning til Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen)
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:20, Working Paper, 2005-10)I dette notatet skal vi gi en sammenfatning av resultatene fra en rekke eksterne forskningsrapporter som er sentrale i evalueringsmaterialet i tilknytning til Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen). -
Pandemiske prøvelser. En studie av hvordan koronapandemien har påvirket yngre forskere i Norge
(NIFU-arbeidsnotat;2021-8, Working paper, 2020-04-30)Arbeidsnotatet tar for seg hvordan pandemien har påvirket yngre forskeres arbeidssituasjon, forskningsaktiviteter og tanker om framtiden. -
Patentering fra norske universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:14, Working paper, 2006-04-06)316 forskere besvarte spørreskjemaet vi sendte ut for å verifisere koblingen mellom databasene og for å få vite mer om forskeroppfinnerne. Svarene viser at forskeroppfinnere i høy grad er mobile og samarbeider med andre ... -
På vei mot Innlandsuniversitetet - en vurdering av mulige PhD-program
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:15, Working Paper, 2004-12)Høgskolene i Lillehammer, Gjøvik og Hedmark har i flere år arbeidet ut fra en visjon om å etablere et "Innlandsuniversitet". Ulike initiativ og tiltak har vært tatt for å realisere dette målet. Det foreløpig siste initiativet ... -
Playing your way to knowledge: The impact of digital games on student learning in marketing and business studies
(NIFU Working Paper;2021:10, Working paper, 2021-08)Digital games have become an integral part of higher education. Thus, many university teachers have been increasingly using digital games, in hope to increase student motivation, engagement, and learning. This literature ... -
Priorities, strengths and comparative advantage in Norwegian research, viewed in relation to the cooperation with South Africa
(NIFU STEP Working Paper;2005:25, Working Paper, 2005-09-21)This paper deals with three issues: First it describes the Norwegian R&D system and discusses general trends and key issues in Norwegian research policy. Second, it compares comparative advantages of Norwegian research ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i grunnskolelærerutdanningene: Status og endringer over tid ved fem grunnskolelærerutdanninger i Norge (2019–2021)
(NIFU Arbeidsnotat;2022-2, Working paper, 2022-04)Grunnskolelærerutdanningene ved fem universiteter og høyskoler fikk i 2017 prosjektmidler fra Kunnskapsdepartementet for å styrke lærerutdanningenes arbeid med profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK). Prosjektene startet ... -
Progresjon og kompetanseoppnåelse i yrkesfagopplæring
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:9, Working paper, 2006-03-15)I dette notatet vil studieprogresjon og kompetanseoppnåelse i yrkesfagopplæringen i videregående undersøkes. Personene som inngår i undersøkelsen er de som begynte på et grunnkurs høsten 2000 og som seinere er registrert ... -
Prosjekt Innlandsuniversitetet - Faglig midtveisevaluering
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:12, Working paper, 2006-04)Høgskolen i Gjøvik, Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer samarbeider med fylkeskommunene i Hedmark og Oppland om Prosjekt Innlandsuniversitetet. For å kunne søke universitetsstatus må høgskolene tilby mastergradsstudier ... -
Publiseringsanalyse av Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet. Vedlegg til Strategievaluering av Det helsevitenskapelige fakultet
(NIFU arbeidsnotat;2014:4, Working Paper, 2014)Dette arbeidsnotatet er et vedlegg til NIFU Rapport 2/2014, 'Godt sagt og godt gjort? Strategievaluering av Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø - Norges Arktiske Universitet' -
Publiseringsanalyse av Sunnaas sykehus 2011–2020: En komparativ analyse av Sunnaas i en internasjonal kontekst
(NIFU Arbeidsnotat;2021:17, Working paper, 2021-11)Dette prosjektet er gjennomført på oppdrag for Sunnaas sykehus. Det foreliggende arbeidsnotatet er en bibliometrisk analyse av Sunnaas sykehus sine vitenskapelige publikasjoner fra tiårsperioden 2011 til 2020, med særlig ...