Browsing 2 - Working Papers / Arbeidsnotater by Title
Now showing items 200-219 of 322
-
Når timene telles. Tidsbruksundersøkelsen 2021
(NIFU arbeidsnotat;2021-15, Working paper, 2021-11-26)Dette arbeidsnotatet presenterer resultatene fra tidsbruksundersøkelsen for det vitenskapelige og faglige personalet ved landets universiteter og høgskoler for undervisningsåret 2020–2021. Vi ser særlig på hvordan de ansatte ... -
Nettbasert videreutdanning 2009–2019: vekst og kvalitet. Statistisk kartlegging basert på data fra Database for statistikk om høgre utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2021:4, Working paper, 2021-03)I dette prosjektet er det foretatt en statistisk kartlegging av utviklingen i omfanget av nettbasert videreutdanning for perioden 2009–2019 fordelt på fag, basert på opplysninger fra DBH. Kartleggingen belyser også kvalitet ... -
NHOs kompetansebarometer 2015: Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2015
(NIFU arbeidsnotat;2015-5, Working Paper, 2015-03-16)NHOs kompetansebarometer er en årlig undersøkelse som kartlegger kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter. Undersøkelsen ble første gang gjennomført i 2014. I undersøkelsen for 2015 har 5685 NHO-bedrifter svart på ulike ... -
NHOs kompetansebarometer 2016: Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2016
(NIFU Arbeidsnotat;2016:1, Working Paper, 2016-02)Dette arbeidsnotatet presenterer hovedresultater fra NHOs kompetansebarometer for 2016. Det er tredje gang denne kartleggingen av kompetansebehov er blitt gjennomført. Hovedstruktur og grunndelen av spørsmålene om ... -
NHOs Kompetansebarometer 2017 : Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2017
(NIFU Arbeidsnotat;2017:7, Working paper, 2017-08)Dette arbeidsnotatet presenterer noen hovedresultater fra NHOs kompetansebarometer for 2017. Kompetansebarometeret er en spørreundersøkelse om kompetansebehov til alle NHOs bedrifter. Kartleggingen har vært gjennomført ... -
NMBUs satsing på bærekraftsarenaer: En kvalitativ evaluering
(NIFU Arbeidsnotat;2024-11, Working paper, 2024-08-06)Dette arbeidsnotatet presenterer en evaluering av NMBUs bærekraftsarenaer. Hensikten med arenaene er å knytte sammen forskning, utdanning og innovasjon og tilby forskningsmiljøene tid og rom for samarbeid og utvikling av ... -
NMBUs satsing på fremragende forskning og utdanning : En kvalitativ evaluering
(NIFU Arbeidsnotat;2019:16, Working paper, 2019-10)Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) har etablert en satsing på fremragende forskning og utdanning (FFU) for perioden 2015–2019. Formålet er å gi vitenskapelig ansatte økte muligheter til å utvikle seg som ... -
Noen er innom, få blir, enkelte når til topps: En statistisk undersøkelse av høytutdannedes karriere ved forskningsinstitusjonene
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:10, Working paper, 2006-03)Det foreliggende notat gir en beskrivelse av rekrutteringen av høyere grads kandidater til forskningsstipendiatstillinger ved universiteter, høgskoler og andre forskningsinstitusjoner. De ulike utdanningsgruppene sammenlignes ... -
Noen erfaringer og utfordringer med fusjoner i høyere utdanning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:24, Working Paper, 2005-09)Høgskolen i Lillehammer og Høgskolen i Gjøvik har innledet en sammenslåingsprosess der en rekke utfordringer som administrasjon, faglig samarbeid og organisering, samt styring og ledelse, må diskuteres og beslutninger ... -
Norden som forsknings- og innovasjonspolitisk foregangsregion. Med fokus på Danmark og Norge
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:50, Working paper, 2006-12-15)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet (KD). Den bygger på NIFU STEPs deltakelse i de EU-finansierte prosjektene TrendChart og Erawatch. KD ønsket et notat som med utgangspunkt i disse prosjektene. ... -
Nordisk forskning og forskningsbasert policy og praksis på barnehage- og grunnskoleområdet: En systematisk kartlegging
(NIFU Arbeidsnotat;2015:19, Working Paper, 2015-11)Dette notatet er gjennomført på oppdrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling i Danmark (det danske Utdanningsministeriet) og presenterer resultater fra en systematisk kartlegging av kunnskap på barnehage- ... -
Nordisk kvalitetssikring av høyere utdanning. Muligheter for gjensidig godkjenning og økt samarbeid?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:16, Working paper, 2006-04)Som vist i dette notatet, er joint degrees et fenomen som synes å bli stadig mer aktuelt og utbredt, både i nordisk men også i europeisk sammenheng. Fordelene med slike studieprogrammer synes å være mange, der både studenter, ... -
Norsk klimaforskning. En undersøkelse av innsats og ressursbruk i 2005
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:20, Working paper, 2006-06)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU STEP kartlagt ressursinnsatsen i norsk klimaforskning for 2005. Prosjektet er gjennomført i dialog med oppdragsgiver. Kartleggingen omfatter universitets- og høgskolesektoren, ... -
Norsk, engelsk og tospråklighet i høyere utdanning. En pilotstudie om bruk av engelsk i fem fagtilbud ved fire læresteder
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:18, Working Paper, 2005-08)Rapportens formål er en analyse av fordelingen mellom norsk og engelsk i høyere utdanning. Den gir et første overblikk over språkbruk og retter oppmerksomheten mot utvalgte synsfelter, fagdisipliner, fagtilbud og ... -
Norske deltakeres erfaringer med og utbytte av EUs 6. rammeprogram
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:31, Working paper, 2006-10)Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra Norges forskningsråd og er ment som bakgrunnsmateriale i forberedelsene til norsk deltakelse i EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologisk utvikling. -
Norske gradsstudenter i utlandet : Hvorfor reiser de ut, og hvor søker de informasjon?
(NIFU Arbeidsnotat;2017:1, Working paper, 2017-02)På oppdrag fra Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) har NIFU gjennomført en elektronisk spørreundersøkelse blant norske studenter i utlandet høsten 2016. Hovedformålet med for undersøkelsen var å skaffe til ... -
Norskspråklige vitenskapelige tidsskrifter i humaniora og samfunnsvitenskap. Forfatterkrets, formål og mulighet for åpen tilgang
(NIFU-arbeidsnotat;2013:14, Working Paper, 2013-09)Formålet denne undersøkelsen av norskspråklige vitenskapelige tidsskrifter er å kartlegge tidsskriftenes formål, innhold og forfatterkrets med tanke på muligheten for å innføre en finansieringsmodell som kan gi tidsskriftene ... -
Norway’s scientific collaboration with China and South Korea in a global context: An analysis based on articles in Web of Science
(NIFU Arbeidsnotat;2023:1, Working paper, 2023-08)This report presents the results of a small study commissioned by the Norwegian Ministry of Education and Research with the aim of mapping Norway’s scientific collaboration with China and South-Korea within the context of ... -
Norway’s scientific collaboration with China in a global context: An analysis based on articles in Web of Science
(NIFU Arbeidsnotat;2022:1, Working paper, 2022-03)This Working Paper presents the results of a small study commissioned by the Norwegian Ministry of Education and Research with the aim of mapping scientific collaboration between Norway and China within the context of ... -
Norwegian experiences with EuroGraduate 2022: Implementation and adaptation
(NIFU Working Paper;2023:13, Working paper, 2023-11)