Browsing 2 - Working Papers / Arbeidsnotater by Title
Now showing items 113-132 of 322
-
Gjennomføring og frafall blant allmennlærerstudenter. Datagrunnlag og hovedtall
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:23, Working paper, 2006-06)På basis av registerstatistikk fra SSB har vi i dette notatet foretatt en analyse av studiegjennomføring og frafall i allmennlærerutdanningen. Materialet gjelder begynnerstudenter og skal benyttes for å dokumentere frafall ... -
Gjennomføring og frafall i masterutdanning og grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Østfold: Underveisrapport i prosjektet «Årsaker til frafall fra gradsstudier ved Høgskolen i Østfold»
(NIFU Arbeidsnotat;2023:11, Working paper, 2023-08)Dette arbeidsnotatet er første delleveranse i prosjektet «Årsaker til frafall fra gradsstudier ved Høgskolen i Østfold», som NIFU gjennomfører på oppdrag fra høgskolens ledelse. Formålet med prosjektet er å kartlegge årsaker ... -
Gjennomgang av NIFU-forskning på området "Utdanning og arbeid" i tidsperioden 1999-2004
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:11, Working Paper, 2004-10)Formålet med dette arbeidsnotatet er å presentere kunnskapsstatus på området "Utdanning og arbeid". Det blir foretatt en nesten fullstendig gjennomgang av NIFUs forskning på området de siste årene (1999-2004) og det ... -
Gjennomgang av NIFU-forskning på området 'Studierekruttering og gjennomføring av høyere utdanning' i perioden 1991-2004
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:7, Working Paper, 2005-03)Formålet med dette arbeidsnotatet er å presentere kunnskapsstatus på området 'Rekruttering og gjennomstrømning i høyere utdanning'. Det er foretatt en mer eller mindre fullstendig gjennomgang av NIFU STEPs forskning på ... -
Green growth in Nordic regions : Eight case studies
(NIFU Working Paper;2019:7, Working paper, 2019-06)This working paper is an outcome of the research project “Where does the green economy grow? The Geography of Nordic Sustainability Transitions (GONST)”, funded by the Nordic Green Growth Research and Innovation Programme ... -
Grunnlag for nasjonal studentundersøkelse
(NIFU-arbeidsnotat;2012:8, Working paper, 2012-10)Dette arbeidsnotatet drøfter muligheter og utfordringer når det gjelder å etablere en nasjonal studentundersøkelse som gjennomføres på regelmessig basis. En slik undersøkelse kan brukes til å dekke flere formål. For å ... -
Grønn kompetanse i tjenesteyting
(NIFU-arbeidsnotat;2013:4, Working Paper, 2013-01-31)Utgangspunktet for dette prosjektet var at Hovedorganisasjonen Virke ønsket å få mer systematisk kunnskap om hvordan tjenesteytende bedrifter arbeider med utfordringer knyttet til utvikling av «grønn» kompetanse og «grønne» ... -
Handlingsplanen for entreprenørskap i utdanningen - hvor tjenlig er den som politisk instrument?
(NIFU-arbeidsnotat;2013:9, Working Paper, 2013-04-12)Dette notatet inngår som et ledd i et større følgeforskningsprosjekt om entreprenørskap i utdanningen (EiU), som gjennomføres i samarbeid mellom NIFU og Østlandsforskning. Formålet med dette arbeidsnotatet er å sammenstille ... -
Historiefaget – mennesker, steder, strukturer og endringer over tid. Forarbeid til Norges forskningsråds evaluering av norske forskningsmiljøer i historie
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:22, Working paper, 2006-06)Historikere i Norge offentliggjør i vitenskapelige tidsskrifter av generell karakter. Blant dem er Historisk tidsskrift det overlegent mest brukte periodika. Tidsskriftets sentrale posisjon for tidsskriftpublisering gjelder ... -
Holdninger til nynorsk blant grunnkurselever i Oslo
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:26, Working Paper, 2005-09)Fra skoleåret 2004-2005 ble det igangsatt forsøk med valgfritt skriftlig sidemål ved ni videregående skoler i Oslo. Forsøket er godkjent av Utdanningsdirektoratet, som satte som forutsetning for godkjenningen at forsøket ... -
How do (economic) crises impact the pattern of innovation and why does it matter? Final Report for the RelinC project
(Working paper, 2023-03)The RelinC Project (“The role of research and innovation in the Covid19-crisis”) was financed by the Research Council of Norway as a “collaborative and knowledge-building project” through the BIA program. Its design and ... -
How does testing young children influence educational attainment and well-being?
(Journal article, 2022)How much young children should be tested and graded is a highly contentious issue in education policy. Opponents consider it detrimental to child mental health, leading to misaligned incentives in educational policy and ... -
HRCS-kategorisering av FoU-aktivitet i Norge i 2017 : Resultater fra og dokumentasjon av en pilotundersøkelse av utvalgte enheter
(NIFU Arbeidsnotat;2019:10, Working paper, 2019-08)Som ledd i oppfølgingen av HelseOmsorg21-strategien, ga regjeringen Norges forskningsråd i oppdrag å etablere et monitoreringssystem for forskning og innovasjon på helse- og omsorgsfeltet. Et ledd i dette arbeidet er å ... -
Hva hindrer studentene fra å fullføre? Innsikt fra en spørreundersøkelse om forsinkelse i studiepoengproduksjon
(NIFU Arbeidsnotat;2025:5, Working paper, 2025-04)Dette notatet presenterer resultatene fra en spørreundersøkelse gjennomført i samarbeid med Lånekassen høsten 2024. Undersøkelsen var rettet mot fulltidsregistrerte førsteårsstudenter som i løpet av det første studieåret ... -
Hva slags jobber har mastere to-tre år etter eksamen?
(NIFU Arbeidsnotat;2018:8, Working paper, 2018)Formålet med dette arbeidsnotatet er å belyse hva slags jobber mastere har to–tre år etter eksamen, ved å kartlegge yrke, næring, overutdanning og lønn. Arbeidsnotatet gir utfyllende informasjon til NIFUs rapport om ... -
Hva vet virkemiddelapparatet om industrielle rettigheter (IR) i dag?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:38, Working paper, 2006-10)Denne todelte undersøkelsen gir et godt første innblikk i hvorvidt industrielle rettigheter er integrert i virkemiddelapparatet. Det gir dermed mer informasjon om hva slags kompetanse det er snakk om, hvordan den organiseres, ... -
Hvem er de nye studentene? Bakgrunn og studievalg
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:3, Working paper, 2006-02)Det har vært en formidabel vekst i rekrutteringen til høyere utdanning i Norge siden 80-tallet, og formålet med denne rapporten har vært å kartlegge hvilke trender vi ser når det gjelder rekrutteringen til høyere utdanning ... -
Høyere utdanning i Trondheim. Profil, posisjonering og potensial for sammenslåing mellom HiST og NTNU
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:11, Working Paper, 2005-04-20)Etter henvendelse fra ledelsen av Utvalget som utreder en eventuell sammenslåing mellom Høgskolen i Sør-Trøndelag og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet ved HiST, fikk NIFU STEP i februar 2005 i oppdrag å utrede ... -
I spennet mellom kvalitet og krav til likestilling. En pilotstudie av forskningsmiljøer med relativt høye andeler kvinner
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:8, Working Paper, 2004-11)NIFU STEP fikk sommeren 2004 i oppdrag fra Universitets- og høyskoleavdelingen i Utdannings og forskningsdepartementet å avdekke faktorer av betydning for å rekruttere og holde på kvinner i vitenskapelige stillinger. Lykkes ... -
IKT-sikkerhetskompetanse i arbeidslivet – behov og tilbud
(NIFU Arbeidsnotat;2017:8, Research report, 2017-06)IKT-sikkerhet ses på som en sentral utfordring på alle samfunnsnivåer; både for enkeltindivider, næringsliv, offentlig sektor, nasjonal infrastruktur og samfunnssikkerhet generelt. Mange peker på at utfordringer knyttet ...