Browsing 2 - Working Papers / Arbeidsnotater by Title
Now showing items 21-40 of 322
-
Campus-prosjektene ved Høgskolen i Hedmark. Bakgrunnsutredning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:16, Working Paper, 2005-07-01)Etter henvendelse fra Høgskolen i Hedmark fikk NIFU STEP i mai 2005 i oppdrag å utforme en bakgrunnsutredning som skal utgjøre et kunnskapsgrunnlag for de ulike Campus-prosjektene ved høyskolen. -
CDH-statistics for Norway. Report on the Norwegian collection of data on the Career of Doctorate Holders 2007-2009
(NIFU Working Paper;2011:5, Working paper, 2011-07-21)This report presents the Norwegian collection of statistics on the Career of Doctorate Holders (CDH) in 2010. This -
Centres of Excellence in the Nordic countries. A comparative study of research excellence policy and excellence centre schemes in Denmark, Finland, Norway and Sweden
(NIFU Working Paper;2012:4, Working paper, 2012-01)The PEAC project – with the full title: coping with globalization: how do Policies to promote Excellence Affect the research Community – aims at improving the knowledge base for research and innovation policy for the ... -
Country report for EU-COST Action CA21107 “Work inequalities in later life redefined by digitalization” (DIGI-net): Employer policies and practices concerning older workers and the use of digital technology in Norway
(NIFU Working Paper;2023:14, Working paper, 2023-12)This working paper is part of a compendium of country reports to be published by the EU-COST action CA21107 Work inequalities in later life redefined by digitalization (DIGI-net). This country report is the result of work ... -
Demonstrasjonsprosjekters rolle i overgangen til bærekraftig energi og transport: Policy brief fra prosjektet InnoDemo
(NIFU Arbeidsnotat;4-2015, Working Paper, 2015-02)InnoDemo-prosjektet har undersøkt skandinaviske demonstrasjonsprosjekter for bærekraftige energi- og transportsystemer, som fornybar elektrisitet, hydrogen og avansert biodrivstoff, og hvordan de bør videreutvikles. ... -
Den kreative klassen og regional næringsutvikling i Norge
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:22, Working Paper, 2005-11)Denne rapporten er utkast til norsk rapport fra det europeiske samarbeidsprosjektet 'Technology, Talent and Tolerance in European Cities: A Comparative Analysis'. Det omtalte prosjektet skal vurdere sider ved stedskvaliteter ... -
Det andre året. Gjennomføring av videregående opplæring i Østfold 2016-2019 Delrapport 2
(NIFU-arbeidsnotat;2019-11, Working paper, 2019-06-25)NIFU gjennomfører en studie hvor vi følger elever som begynte i videregående skole i Østfold i august 2016 gjennom tre og et halvt år i videregående opplæring. Formålet med studien er å kartlegge og forklare ungdommenes ... -
Det første året : Gjennomføring av videregående opplæring i Østfold 2016-2021. Delrapport 1
(NIFU Arbeidsnotat;2017:11, Working paper, 2017-12)NIFU gjennomfører et femårig prosjekt hvor vi følger elevene som begynte i videregående skole i Østfold fylkeskommune i august 2016 gjennom videregående opplæring. Elevene skal følges ut skoleåret 2020-2021. Formålet med ... -
Det første Reform 94-kullets overgang til arbeid etter videregående
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:19, Working paper, 2006-03)Fokus i dette dokumentasjonsnotatet er ungdommens overgang til arbeid etter videregående opplæring, og notatets formål er i første rekke å presentere detaljerte analyser og dokumentasjon som ligger til grunn for beregninger, ... -
The digital divide in higher education. Results from a rapid review
(NIFU Arbeidsnotat;2024:15, Working paper, 2024)This working paper presents a rapid review on digital exclusion and the digital divide in higher education. The review has been funded by NIFU’s basic grant and is a part of a strategic investment in the topic of digitalisation ... -
Digital technologies for primary education in disadvantaged contexts: An explorative review
(NIFU Arbeidsnotat;2022:7, Working paper, 2022-02)Particularly in ‘early’ or ‘major’ adopting countries of digital technologies research on digital transformation in schools has been expanding. Such research, however, is fragmented for ‘late’ adopting countries with a ... -
Digital teknologi i vurdering for læring i høyere utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2024:8, Working paper, 2024-04)Funnene presentert i dette arbeidsnotatet er en del av en større undersøkelse om pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning (DIGITEK-HU). Undersøkelsen gjennomføres av NIFU, i samarbeid med Høgskolen i Innlandet ... -
Digitalisering og fremtidige kompetansebehov i kraftnæringen : En tilleggsstudie basert på NHOs Kompetansebarometer
(NIFU Arbeidsnotat;2019:4, Working paper, 2019-04)Energi Norge og EL og IT Forbundet har gitt NIFU i oppdrag å gjennomføre en analyse av utvalgte data relevante for kraftnæringen, og se nærmere på hva andre studier har funnet om fremtidige kompetansebehov for denne næringen. ... -
Dimensions of Research and Innovation Policies to Address Grand and Global Challenges
(NIFU Working Paper;2013:13, Working Paper, 2013-08)Through our selective and cursory overview of a few cases and aspects of the international development of R&I policies framed in terms of addressing grand and global challenges, we find then a number of recurring issues ... -
Does size matter? An investigation of how department size and other organizational variables influence on publication productivity and citation impact
(NIFU-arbeidsnotat;2018-14, Report, 2018-12-17)This working paper presents the results of a study investigating whether there is a positive effect of size when it comes to the scientific performance of university departments measured in terms of publication productivity ... -
Doktorgradskandidater med bakgrunn i instituttsektoren. Tabeller og figurer
(NIFU-arbeidsnotat;2011:2, Working paper, 2011-06-10)Dette er tabell- og figursamling med statistikk for utvalgte doktorgradskull. Med utgangspunkt i doktorgradskullene ved norske universiteter og høgskoler i 2004, 2006, 2008 og 2010 har vi undersøkt doktorgradskandidatenes ... -
Dokumentasjon av data fra den nasjonale arbeidsgiverundersøkelsen 2022: Spørreundersøkelse sendt til virksomheter som har ansatt nyutdannede med fagskole-, bachelor- eller masterutdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2023:12, Working paper, 2023-11)NIFU har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomført en undersøkelse som hadde som formål å kartlegge virksomhetenes kompetansebehov i dag og i fremtiden og erfaringer og vurderinger knyttet til nyutdannedes kompetanse. -
Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2021: Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2021
(NIFU Arbeidsnotat;2022:6, Working paper, 2022-06)I dette dokumentasjonsnotatet beskrives datagrunnlaget fra den norske kandidatundersøkelsen. Undersøkelsen er en nasjonal spørreundersøkelse som retter seg mot nyutdannede personer med universitets- og høgskoleutdanning. ... -
Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2023: Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2023
(NIFU Arbeidsnotat;2024:9, Working paper, 2024-04)I dette dokumentasjonsnotatet beskrives Kandidatundersøkelsen 2023. Det er en nasjonal spørreundersøkelse som retter seg mot nyutdannede personer med universitets- og høgskoleutdanning. Formålet med undersøkelsen er å ... -
Dokumentasjonsnotat: 'Ut av videregående med ulik kompetanse - de første årene på arbeidsmarkedet'. Analysegrunnlag for artikkel i SSBs publikasjon 'Utdanning 2011 - veien til arbeidslivet'
(NIFU-arbeidsnotat;2011:9, Working paper, 2011-11)Dette arbeidsnotatet er utarbeidet med ett formål, nemlig å tjene som dokumentasjon for resultater som er presentert i artikkelen 'Ut av videregående med ulik kompetanse - de første årene på arbeidsmarkedet', som er publisert ...