Browsing 2 - Working Papers / Arbeidsnotater by Document Types "Working paper"
Now showing items 1-20 of 184
-
Academic environment and quality of education : A literature review
(NIFU Working Paper;2019:1, Working paper, 2019-01)The aim of the review was to explore current research evidence concerning the relationship between the characteristics of academic environments and the quality of education in higher education. The secondary aim of the ... -
Agencies for international cooperation in higher education; a brief comparative analysis
(NIFU Working Paper;2011:14, Working paper, 2011)The objective of this part of the evaluation was to review alternative modes of steering organisations such as SIU. There are a number of approaches taken to delivering these types of services ranging from government ... -
Akademisk frihet. En oversikt over spørsmål drøftet i internasjonal litteratur
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:18, Working paper, 2006-04-27)NIFU STEP ble bedt om å utarbeide en rapport på grunnlag av et sentralt utvalg av internasjonale policydokumenter og internasjonal faglitteratur om akademisk frihet. Rapporten skulle gi en oversikt over hoveddimensjoner, ... -
Aldersstatistikk for vitenskapelig/faglig personale. Alderssammensetning for utvalgte stillingskategorier i universitets- og høgskolesektoren 2001-2011
(NIFU-arbeidsnotat;2012:9, Working paper, 2012-12-10)NIFU har på oppdrag fra Forskerforbundet laget en tabellsamling med oversikt over alderssammensetningen for vitenskapelig/faglig personale i universitets- og høgskolesektoren i perioden 2001-2011. Tabellene fokuserer ... -
An exploration of domestic patent use among Norwegian firms
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:47, Working paper, 2006-11)The working paper is designed to provide input to the Ministry of Trade and Industry and to the members of the forum that the Ministry appointed in 2006 to consider measures to improve the use and conditions for use of ... -
Analysis of public R&D funding in Norway. ERAWATCH R&D Specialisation
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:51, Working paper, 2006-12)Hovedproblemstilling i dette prosjektet var å undersøke mønstre av FoU-spesialisering i den offentlige og den private sektoren i EUs medlemsland basert på internasjonal og nasjonal statistikk. -
Arbeidsgivers vurdering av nyansatte med høyere utdanning og fagskoleutdanning: Underveisrapport, første delrapport
(NIFU Arbeidsnotat;2016:16, Working paper, 2016-11)Denne rapporten er første delrapport fra et treårig prosjekt som NIFU utfører på oppdrag for Kunnskapsdepartementet. Prosjektet omhandler arbeidsgiveres vurdering av nyansatte som nokså nylig er ferdige med masterutdanninger, ... -
Bedre grunnlag for valg. Evaluering av prosjektet Rett førstevalg
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:28, Working paper, 2006-10)Prosjektet Rett førstevalg skal gi ungdomsskoleelever i Skedsmo kommune en mulighet til å bli bedre kjent med innhold og arbeidsmåter i et utvalg av yrkesfag innenfor videregående opplæring. NIFU STEP har fått i oppdrag å ... -
Behov for kunnskap fra Deltakerundersøkelsen for lærere : En intervjuundersøkelse blant tilbydere av videreutdanning innen «Kompetanse for kvalitet»
(NIFU Arbeidsnotat;2020:6, Working paper, 2020-12)Dette arbeidsnotatet er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Notatet presenterer resultater fra en intervjuundersøkelse med tilbydere av videreutdanning. Hensikten er å undersøke hva tilbydere av videreutdanning ... -
Betydningen av organisering for faglig utvikling av Høgskolen i Østfold
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:11, Working paper, 2006-03)Høgskolen i Østfold har igangsatt et arbeid for å vurdere hvordan skolens realfag kan organiseres og lokaliseres. Bakgrunnen for dette arbeidet er både den nasjonale politiske satsingen på realfag i alle ledd i opplæring ... -
A bibliometric analysis of Norwegian sciences: Trends and international comparisons
(NIFU Working Paper;2024:5, Working paper, 2024-04)This report presents a bibliometric analysis of Norwegian research in an international context. The analysis covers biosciences, natural sciences, engineering, mathematics, computer science, medicine, and health. The report ... -
Bruk av karriereveiledningstjenester i høyere utdanning, med vekt på Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:21, Working paper, 2006-05)Mange læresteder har de siste årene etablert karrieresentre. Et viktig formål med karrieresentrene er å bistå studenter med karriereplanlegging og være til hjelp i forbindelse med jobbsøking. Formålet med dette arbeidsnotatet ... -
Brukerundersøkelse av De nasjonale forskningsetiske komiteer
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:15, Working paper, 2006-04)Dette notatet dokumenterer resultatene fra en nettbasert brukerundersøkelse av De nasjonale forskningsetiske komiteer, gjennomført av NIFU STEP i januar/ februar 2006. Hovedbildet som framkommer i undersøkelsen er at De ... -
CDH-statistics for Norway. Report on the Norwegian collection of data on the Career of Doctorate Holders 2007-2009
(NIFU Working Paper;2011:5, Working paper, 2011-07-21)This report presents the Norwegian collection of statistics on the Career of Doctorate Holders (CDH) in 2010. This -
Centres of Excellence in the Nordic countries. A comparative study of research excellence policy and excellence centre schemes in Denmark, Finland, Norway and Sweden
(NIFU Working Paper;2012:4, Working paper, 2012-01)The PEAC project – with the full title: coping with globalization: how do Policies to promote Excellence Affect the research Community – aims at improving the knowledge base for research and innovation policy for the ... -
Country report for EU-COST Action CA21107 “Work inequalities in later life redefined by digitalization” (DIGI-net): Employer policies and practices concerning older workers and the use of digital technology in Norway
(NIFU Working Paper;2023:14, Working paper, 2023-12)This working paper is part of a compendium of country reports to be published by the EU-COST action CA21107 Work inequalities in later life redefined by digitalization (DIGI-net). This country report is the result of work ... -
Det andre året. Gjennomføring av videregående opplæring i Østfold 2016-2019 Delrapport 2
(NIFU-arbeidsnotat;2019-11, Working paper, 2019-06-25)NIFU gjennomfører en studie hvor vi følger elever som begynte i videregående skole i Østfold i august 2016 gjennom tre og et halvt år i videregående opplæring. Formålet med studien er å kartlegge og forklare ungdommenes ... -
Det første året : Gjennomføring av videregående opplæring i Østfold 2016-2021. Delrapport 1
(NIFU Arbeidsnotat;2017:11, Working paper, 2017-12)NIFU gjennomfører et femårig prosjekt hvor vi følger elevene som begynte i videregående skole i Østfold fylkeskommune i august 2016 gjennom videregående opplæring. Elevene skal følges ut skoleåret 2020-2021. Formålet med ... -
Det første Reform 94-kullets overgang til arbeid etter videregående
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:19, Working paper, 2006-03)Fokus i dette dokumentasjonsnotatet er ungdommens overgang til arbeid etter videregående opplæring, og notatets formål er i første rekke å presentere detaljerte analyser og dokumentasjon som ligger til grunn for beregninger, ... -
Digital technologies for primary education in disadvantaged contexts: An explorative review
(NIFU Arbeidsnotat;2022:7, Working paper, 2022-02)Particularly in ‘early’ or ‘major’ adopting countries of digital technologies research on digital transformation in schools has been expanding. Such research, however, is fragmented for ‘late’ adopting countries with a ...