1 - Reports / Rapporter: Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 986
-
Deltakerundersøkelsen for lærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud
(NIFU-rapport;2022:23, Research report, 2022-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for lærere 2022, en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har tatt videreutdanning i regi av ... -
Evaluering av norm for lærertetthet: Sluttrapport
(NIFU-rapport;2022:12, Research report, 2022-10)Denne sluttrapporten er, i likhet med fire tidligere delrapporter, utarbeidet som en del av prosjektet Evaluering av norm for lærertetthet. NIFU gjennomfører denne evalueringen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. ... -
Kartlegging av nordisk forskning på eksamen
(NIFU-rapport;2022:18, Research report, 2022-09)Tema for denne rapporten er sluttvurdering i de nordiske land. Rapporten er todelt, der del 1 beskriver utdanningssystemet og vurderingssystemet i de fem nordiske land, i tillegg til å vise i hvilken grad sluttvurdering ... -
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1
(Research report, 2022)Denne rapporten er den første delrapporten fra evalueringen og omhandler hva Kompetanseløftet er og hvordan arbeidet har foregått fram til nå. Vi identifiserer også noen områder som vi mener det er særlig viktig å være ... -
Effekter av rasisme og diskriminering på integrering i arbeidslivet: En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2022:20, Research report, 2022-09)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoppsummering over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering i arbeidslivet. ... -
Innhold og krav i samarbeidsavtalene mellom utdanning og praksis innen sykepleie
(NIFU-rapport;2022:17, Research report, 2022-09)Tematikken for denne rapporten er Innhold og krav i samarbeidsavtalene mellom utdanning og praksis innen sykepleie, og er utarbeidet på oppdrag av Norsk Sykepleierforbund (NSF). Som en følge av arbeidet med RETHOS, de nye ... -
Evaluering av matriseorganiseringen ved Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Stavanger
(NIFU-rapport;2022:19, Research report, 2022-08)Da Det helsevitenskapelige fakultetet ved Universitetet i Stavanger ble opprettet i 2017 ble det organisert etter en matrisemodell. Samtidig vedtok universitetsstyret at organiseringen skulle evalueres innen fire år. På ... -
Partnerskap for felles læring? Betydningen av tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling for lærerutdanningene ved Universitetet i Stavanger
(NIFU-rapport;2022-13, Research report, 2022-06)Denne rapporten undersøker hvilken betydning tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling har hatt for lærerutdanningene ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora (UH-fakultetet) ved Universitetet i Stavanger. ... -
Seniors and entrepreneurship. A review of earlier studies and discussion of networks linking seniors to start-ups
(NIFU-rapport;2022-10, Report, 2022-08-25)The aim of this report was to review literature on seniors and entrepreneurship, to discuss research findings and assess the potential for creating digital networks to support this process. The main findings from the ... -
Vg3 fagopplæring i skole – av akseptabel kvalitet? Evaluering av tiltak rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020
(NIFU-rapport;2022-16, Report, 2022-08-29)Rapporten inngår i NIFUs evaluering av Utdanningsløftet 2020 i perioden 2020-2024. Dette er første delrapport om vg3 fagopplæring i skole for de uten læreplass, og den undersøker hvordan tiltaket for å heve kvaliteten på ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2022
(NIFU-rapport;2022:11, Research report, 2022-06)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Evaluation of the Spark pilot: Identifying novel and unconventional research by doubleblinded peer review
(NIFU Report;2022:2, Research report, 2021-12)This report presents the results of an evaluation of the Spark pilot, a research funding instrument which was piloted by the Swiss National Science Foundation (SNSF) in 2019 and 2020 to enable rapid funding of unconventional ... -
Godkjenning til gavn? Undersøkelse av NOKUTs generelle godkjenningsordning for utenlandsk høyere utdanning
(NIFU-rapport;2022:9, Research report, 2022-03)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Den beskriver resultatene fra en undersøkelse av NOKUTs generelle godkjenningsordning for utenlandsk høyere utdanning. -
Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1
(NIFU-rapport;2022:8, Research report, 2022-03)Dette er første delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag som NIFU, Fafo og OsloMet utfører i samarbeid. Oppdragsgiver for evaluereringen er Utdanningsdirektoratet. Evalueringen er organisert i form av ulike ... -
Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på rektorutdanningen
(NIFU-rapport;2022-6, Research report, 2022-03)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2021, en spørreundersøkelse rettet mot deltakere på ... -
Målrettede samfunnsoppdrag i Norge
(NIFU-rapport;2022:7, Research report, 2022-03) -
NHOs kompetansebarometer 2021: En kartlegging av NHOs medlemsbedrifters kompetansebehov i 2021
(, Research report, 2022-02)Denne rapporten presenterer resultater fra NHOs kompetansebarometer for 2021. Rapporten oppsummerer kartleggingen av kompetansebehovene til NHOs medlemsbedrifter. NHOs kompetansebarometer er gjennomført årlig siden 2014, ... -
Evaluering av Utdanningsløftet 2020 : Tiltakene rettet mot videregående opplæring
(NIFU-rapport;2022:5, Research report, 2022-01)Dette er hovedrapporten fra evalueringen av tiltakene rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020, som NIFU gjennomfører på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn: En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2021:22, Research report, 2021-12)På oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet og religion. ... -
Organisering av teknologioverføring ved norske forskningsinstitusjoner: Mulige modeller
(NIFU-rapport;2022:4, Research report, 2022-01)Mandatet for denne rapporten er å utrede modeller for organisering og innretning av TTO-kontorene, med utgangspunkt i det norske systemet for teknologioverføring. På bakgrunn av en gjennomgang av internasjonal forsknings ...