Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 675-694 av 986
-
Profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene. Undersøkelse av tilstand, holdninger og ferdigheter ved fem grunnskolelærerutdanninger
(NIFU-rapport;2019-13, Report, 2019-06-28)Fem av landets lærerutdanninger har fått midler fra myndighetene for å styrke utdanningenes arbeid med digital kompetanse. Disse omfatter Universitetet i Sør-øst-Norge (USN), Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet ... -
Profesjonsutdannedes overgang fra utdanning til arbeid: Arbeidsmarkedstilpasning, yrkesverdier og tilfredshet med arbeid og utdanning
(NIFU rapport;2012-13, Research report, 2012-02)Formålet med denne rapporten er å presentere hovedresultater fra «Kandidatundersøkelsen av profesjoner». Dette er en undersøkelse av ti ulike grupper kandidater som fullførte en høyere utdanning våren 2008. De fleste av ... -
Profilerte breddeuniversiteter? Formulering, organisering og iverksetting av strategiske satsinger ved norske universiteter
(NIFU-rapport;3-2004, Research report, 2004-04)Denne rapporten belyser universitetenes strategiske arbeid inkludert formulering, organisering og iverksetting av strategiske satsinger. Prosjektet omfatter de fire norske universitetene. Erfaringer fra andre land presenteres ... -
Psykisk helse i skolen: Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant lærere, skoleledere og skoleeiere
(NIFU rapport;2014-9, Research report, 2014-03-31)I spørringen som ble gjennomført høsten 2013 inngår fire respondentgrupper som blant annet er spurt om psykisk helse i skolen. De andre temaene som inngår i spørringene er beskrevet i en egen rapport kalt «Spørsmål til ... -
Public Debate on Research Policy in the Nordic Countries. A Comparative Analysis of Actors and Issues (1998 – 2007)
(NIFU rapport;2011-11, Research report, 2011-01)Based on the experiences gained from the preparatory study, NordForsk decided in 2008 to fund a full-scale comparative study of research policy debate in the Nordic countries during the period 1998–2007. This report presents ... -
Publication and Citation within Norwegian Chemical Research: A bibliometrical analysis
(NIFU skriftserie;1997:12, Research report, 1997-04)This report presents a bibliometric analysis of scientific publishing withinNorwegian chemical research. The report is in two sections which use differentperspectives on the topic. -
Publication and Citation within Norwegian Geosciences : A bibliometric analysis
(NIFU skriftserie;1998:2, Research report, 1998-02)This report presents a bibliometric analysis of Norwegian research in Geosciences. The report is divided in two sections. The first part, written by Terje Bruen Olsen, gives a picture of the overall publication activity ... -
Publication and Citations within Bioscience in Norway: A comparison between Norway and other countries, based on the National Science Indicators on Diskette (NSIOD)
(NIFU Skriftserie;1999-8, Research report, 1999-10)This report presents a bibliometric analysis of Norwegian research in Biosciences. It gives a picture of the overall publication acitivity and visibility of Norwegian research in a set of scientific fields considered ... -
Publisering og sitering innen medisinsk forskning: En bibliometrisk analyse
(NIFU skriftserie;1997:9, Research report, 1997-03)I denne rapporten presenteres en bibliometrisk undersøkelse av vitenskapelig publisering i norsk medisin. Undersøkelsen består av to deler som gir ulike perspektiver på dette temaet. Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra ... -
Publiseringsvirksomheten ved universiteter og vitenskapelige høgskoler
(NIFU Skriftserie;2001-15, Research report, 2001-08)Rapporten gir en oversikt over publiseringsvirksomheten ved de fire universitetene og tre vitenskapelige høgskoler i tidsrommet 1998-2000. Den viser hvilke publiseringskanaler og publiseringsformer som benyttes, og hvordan ... -
Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning
(NIFU-rapport;2015:24, Research report, 2015-10)This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ... -
Rammebetingelser for kompetanseinvesteringer i arbeidslivet – en litteraturgjennomgang
(NIFU STEP-rapport;2008:16, Research report, 2008-05)Dette er første rapport fra prosjektet ”Rammebetingelser for kompetanseinvesteringer”, finansiert av Kunnskapsdepartementet. Rapporten presenterer en kort gjennomgang av litteratur som omhandler rammebetingelser for ... -
Rammebetingelser, studieopplegg og nøkkeltall for norskfaget i allmennlærerutdanningen
(NIFU skriftserie;1998:4, Research report, 1998-04)Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) har gitt NIFU i oppdrag å organisere en evaluering av norskfaget i allmennlærerutdanningen. I forbindelse med evalueringen ønsket departementet at man også skulle samle ... -
Rapport fra evalueringsgruppen: Evaluering av Stiftelse for helsetjenesteforskning, HELTEF, ved sentralsykehuset i Akershus
(NIFU skriftserie;2002-1, Research report, 2002-01) -
Råd for samarbeid med arbeidslivet : en underveisevaluering
(NIFU-rapport;2017:9, Research report, 2017)Norske universiteter og høgskoler ble fra 2011 pålagt å etablere Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA). Formålet med denne underveisevalueringen er å undersøke om ordningen bidrar til økt og bedre samarbeid mellom ... -
Realfagslærere i skolen: Rekruttering, beholdning og avgangningsinstitusjoner.
(NIFU skriftserie;2002-5, Research report, 2002-01)I rapporten omtales rekruttering av realister over et lengre tidsrom, og vi har foretatt fremskrivninger av kandidattilgang og erstatningsbehov som belyser utviklingen fremover. Videre ser vi på avgang fra læreryrket blant ... -
Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019)
(NIFU-rapport;2021:20, Research report, 2021-12)Denne sluttrapporten er i likhet med tre tidligere delrapporter utarbeidet på grunnlag av evalueringen av strategien Tett på realfag som NIFU har gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Hovedtemaer i sluttrapporten ... -
Realkompetansestudenters bortvalg og studiepoengproduksjon
(NIFU STEP-rapport;6-2005, Research report, 2005-12)Denne rapporten setter fokus på de som begynte i høyere utdanning høsten 2001 på bakgrunn av sin realkompetanse. Det undersøkes hva som kjennetegner disse realkompetansestudentene i forhold til studenter med generell ... -
Realkompetansevurdering i praksis: erfaringer fra casestudier
(NIFU-rapport;2018:11, Research report, 2018-06)Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse man har tilegnet seg gjennom formell, ... -
Realkompetansevurdering: En studie av systemet for vurdering av realkompetanse i utdanning og arbeidsliv
(NIFU-rapport;2018:10, Research report, 2018-06)Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse en person har tilegnet seg gjennom ...