Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 669-688 av 986
-
Praksisutbytte? Kunnskapsoversikt om ungdoms utbytte av praksis i opplæringen
(NIFU rapport;2011-6, Research report, 2011-02-24)I dette prosjektet har tre problemstillinger vært retningsgivende for arbeidet. Selv om disse henger sammen, blir de presentert og omtalt hver for seg i det følgende. 1. Hvordan blir begrepene teori og praksis brukt og ... -
Praktisk øving i tannhelseutdanningene i Norge: En sammenligning av ulike studiemodeller
(NIFU-rapport;2015-12, Research report, 2015-04)Ofte antar man at samme studium, kanskje særlig innenfor profesjonsstudiene, utdanner «like» yrkesutøvere uavhengig av utdanningssted. I denne rapporten gjør vi et dypdykk inn i tannhelsefeltet for å se på hvordan forskjeller ... -
Prestasjonsutvikling fra ungdomsskolen til første året i videregående opplæring: Delrapport 3 fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'
(NIFU rapport;2012-36, Research report, 2012-10)Formålet med denne rapporten er å se i hvilken grad elevenes prestasjonsutvikling fra grunnskolens tiende trinn til første trinn i videregående opplæring VG1 påvirkes av forhold ved skole og familie. -
Produktinnovasjon, prosessinnovasjon og FoU – noen sammenhenger
(NIFU STEP-rapport;2007-38, Research report, 2007-12)Denne rapporten drøfter noen sammenhenger mellom produktinnovasjon, prosessinnovasjon og FoU, basert på data fra den norske innovasjonsundersøkelsen 2004. -
Produktivitet, pragmatisme og polarisering: Evaluering av styrings- og ledelsesmodellen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bergen
(NIFU STEP-rapport;2008-47, Research report, 2008-12)Universitetet i Bergen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet har bedt NIFU STEP om en evaluering av den styrings- og ledelsesmodell som fakultetet implementerte i 2003. Hensikten med evalueringen har vært å vurdere ... -
Produktivt samspill? Forsknings- og innovasjonssamarbeid mellom næringsliv og FoU-miljøer
(NIFU rapport;2012-24, Research report, 2012-06)Denne rapporten oppsummerer et treårig forskningsprosjekt om samarbeid mellom næringslivet og den forskningsutførende sektoren i Norge, med hovedvekt på forsknings- og innovasjonssamarbeid mellom universiteter/høgskoler ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene. Undersøkelse av tilstand, holdninger og ferdigheter ved fem grunnskolelærerutdanninger
(NIFU-rapport;2019-13, Report, 2019-06-28)Fem av landets lærerutdanninger har fått midler fra myndighetene for å styrke utdanningenes arbeid med digital kompetanse. Disse omfatter Universitetet i Sør-øst-Norge (USN), Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet ... -
Profesjonsutdannedes overgang fra utdanning til arbeid: Arbeidsmarkedstilpasning, yrkesverdier og tilfredshet med arbeid og utdanning
(NIFU rapport;2012-13, Research report, 2012-02)Formålet med denne rapporten er å presentere hovedresultater fra «Kandidatundersøkelsen av profesjoner». Dette er en undersøkelse av ti ulike grupper kandidater som fullførte en høyere utdanning våren 2008. De fleste av ... -
Profilerte breddeuniversiteter? Formulering, organisering og iverksetting av strategiske satsinger ved norske universiteter
(NIFU-rapport;3-2004, Research report, 2004-04)Denne rapporten belyser universitetenes strategiske arbeid inkludert formulering, organisering og iverksetting av strategiske satsinger. Prosjektet omfatter de fire norske universitetene. Erfaringer fra andre land presenteres ... -
Psykisk helse i skolen: Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant lærere, skoleledere og skoleeiere
(NIFU rapport;2014-9, Research report, 2014-03-31)I spørringen som ble gjennomført høsten 2013 inngår fire respondentgrupper som blant annet er spurt om psykisk helse i skolen. De andre temaene som inngår i spørringene er beskrevet i en egen rapport kalt «Spørsmål til ... -
Public Debate on Research Policy in the Nordic Countries. A Comparative Analysis of Actors and Issues (1998 – 2007)
(NIFU rapport;2011-11, Research report, 2011-01)Based on the experiences gained from the preparatory study, NordForsk decided in 2008 to fund a full-scale comparative study of research policy debate in the Nordic countries during the period 1998–2007. This report presents ... -
Publication and Citation within Norwegian Chemical Research: A bibliometrical analysis
(NIFU skriftserie;1997:12, Research report, 1997-04)This report presents a bibliometric analysis of scientific publishing withinNorwegian chemical research. The report is in two sections which use differentperspectives on the topic. -
Publication and Citation within Norwegian Geosciences : A bibliometric analysis
(NIFU skriftserie;1998:2, Research report, 1998-02)This report presents a bibliometric analysis of Norwegian research in Geosciences. The report is divided in two sections. The first part, written by Terje Bruen Olsen, gives a picture of the overall publication activity ... -
Publication and Citations within Bioscience in Norway: A comparison between Norway and other countries, based on the National Science Indicators on Diskette (NSIOD)
(NIFU Skriftserie;1999-8, Research report, 1999-10)This report presents a bibliometric analysis of Norwegian research in Biosciences. It gives a picture of the overall publication acitivity and visibility of Norwegian research in a set of scientific fields considered ... -
Publisering og sitering innen medisinsk forskning: En bibliometrisk analyse
(NIFU skriftserie;1997:9, Research report, 1997-03)I denne rapporten presenteres en bibliometrisk undersøkelse av vitenskapelig publisering i norsk medisin. Undersøkelsen består av to deler som gir ulike perspektiver på dette temaet. Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra ... -
Publiseringsvirksomheten ved universiteter og vitenskapelige høgskoler
(NIFU Skriftserie;2001-15, Research report, 2001-08)Rapporten gir en oversikt over publiseringsvirksomheten ved de fire universitetene og tre vitenskapelige høgskoler i tidsrommet 1998-2000. Den viser hvilke publiseringskanaler og publiseringsformer som benyttes, og hvordan ... -
Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning
(NIFU-rapport;2015:24, Research report, 2015-10)This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ... -
Rammebetingelser for kompetanseinvesteringer i arbeidslivet – en litteraturgjennomgang
(NIFU STEP-rapport;2008:16, Research report, 2008-05)Dette er første rapport fra prosjektet ”Rammebetingelser for kompetanseinvesteringer”, finansiert av Kunnskapsdepartementet. Rapporten presenterer en kort gjennomgang av litteratur som omhandler rammebetingelser for ... -
Rammebetingelser, studieopplegg og nøkkeltall for norskfaget i allmennlærerutdanningen
(NIFU skriftserie;1998:4, Research report, 1998-04)Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) har gitt NIFU i oppdrag å organisere en evaluering av norskfaget i allmennlærerutdanningen. I forbindelse med evalueringen ønsket departementet at man også skulle samle ... -
Rapport fra evalueringsgruppen: Evaluering av Stiftelse for helsetjenesteforskning, HELTEF, ved sentralsykehuset i Akershus
(NIFU skriftserie;2002-1, Research report, 2002-01)