Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 649-668 av 987
-
På veien til fagbrev. Analyser av Lærlingundersøkelsen
(Fafo-rapport;2011:28, Research report, 2011-11)Denne rapporten gir et bilde av lærlingenes opplevelse av sitt lærings- og arbeidsmiljø. Rapporten inneholder også vurderinger av undersøkelsen som mål på kvalitet i fagopplæringen. -
Påbygg – et gode eller en nødløsning? En studie av påbygging til generell studiekompetanse i Østfold, Akershus, Buskerud, Rogaland og Nord-Trøndelag skoleåret 2010-2011
(NIFU rapport;2012-2, Research report, 2012-04-17)I denne rapporten presenteres en studie av utdanningstilbudet påbygging til generell studiekompetanse skoleåret 2010-2011. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av og i de fem fylkeskommunene Østfold, Akershus, Buskerud, ... -
Pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning
(NIFU-rapport;2022:1, Research report, 2022-01)Denne rapporten tar for seg tematikken pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning. Temaet studeres gjennom en analyse av tre ulike datakilder: en litteraturstudie, gjennomgang av eksisterende rapporteringsdata ... -
Pedagogisk og faglig kompetanse blant lærere i videregående skole. En kartlegging
(NIFU STEP-rapport;29-2007, Research report, 2007-09)Denne rapporten presenterer resultater fra en omfattende kartlegging av faglig og pedagogisk kompetanse blant lærere i videregående skole. Kartleggingen er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Våren 2007 ... -
Pennal eller pad? Kvasi-eksperimentell studie av skrivehastighet i tidlig skriveopplæring med og uten digitale verktøy
(NIFU-rapport;6-2015, Research report, 2015-03)Gjennom flere år har Norge satset aktivt på IKT i skolen: Digital kompetanse har blitt innført som ett av fem kompetanseområder i grunnopplæringen, man har sikret en teknologisk infrastruktur i skolen, og ulike tiltak for ... -
Pensum i høyere utdanning – hvilke læremidler brukes? Kartlegging av praksis i utvalgte fag
(NIFU rapport;2013-29, Research report, 2013-11)På oppdrag av Kopinor har NIFU kartlagt læremidler ved høyere læresteder. Bakgrunnen for oppdraget er at Universitets- og høgskolerådet (UHR), på vegne av institusjonene i universitets- og høgskolesektoren, avtaler med ... -
Pensumlitteratur i høyere utdanning – en undersøkelse av forholdet mellom norsk og engelskspråklig pensumlitteratur i fire grunnfag
(NIFU skriftserie;1998:14, Research report, 1998-09)NIFU har på oppdrag av Den norske forleggerforening, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norsk språkråd, Lærebokutvalget for høyere utdanning og Norsk studentunion gjennomført en utredning som belyser ... -
Personellsituasjonen i sosialtjenesten og barneverntjenesten
(NIFU-rapport;13-2000, Research report, 2000-08)Bakgrunnen for dette prosjektet er handlingsplanen for sosialtjenestens førstelinje, Kunnskap og brubygging, som Regjeringen la fram i 1998. Kompetanse- og personellrettede tiltak står sentralt i denne planen, og Sosial- ... -
Personlig karriereveiledning på nett? Kartlegging og analyse av status og muligheter for etablering av en felles nettbasert veiledningstjeneste
(NIFU rapport;2011-21, Research report, 2011-04-30)Rapporten inneholder kartlegging og analyse av status og muligheter for etablering av en felles nettbasert veiledningstjeneste i Norge. Bakgrunnen har vært at Senter for IKT i utdanningen ønsker å se på mulighetene for å ... -
PhD education in a knowledge society: An evaluation of PhD education in Norway
(NIFU rapport;2012-25, Research report, 2012-06-21)The aim of the evaluation was to provide a description of the status of PhD education in Norway, following the implementation of the PhD degree in 2003. Moreover, the evaluation was to give an assessment of the performance ... -
Physical sciences in Norway. A bibliometric analysis: Publication and Citations within Physical Sciences in Norway. Journal publishing at the Department of Physics, Univ. of Oslo
(NIFU Skriftserie;2000-3, Research report, 2000-04)This report presents a bibliometric analysis of Norwegian research in Physical sciences. The report has two sections. The first section provides a picture of the overall publication activity and the ‘visibility’of Norwegian ... -
Pilotering av lærerspesialistordningen i Oslo 2015-2017 : Sluttrapport basert på data fra spørreundersøkelser til lærerspesialister, deres kolleger og ledere
(NIFU-rapport;2017:27, Research report, 2017-12)Denne rapporten er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Utdanningsetaten i Oslo. Data som er analysert og som presenteres i form av enkle figurer, er i utgangspunktet samlet inn for prosjektet Evaluering av piloteringen av ... -
Polar research in the Kingdom of Denmark 2013: A mapping survey
(NIFU rapport;2014-18, Research report, 2014-05-20)This report presents the results of a mapping survey of polar research in the Kingdom of Denmark. The report contains a broad range of indicators and statistics on the volume and profile of the polar research carried out ... -
Postdoktorordningen
(NIFU skriftserie;2003-37, Research report, 2003-12)Denne rapporten gir en oversikt over postdoktorordningen i Norge. Postdoktorstipend ble innført av forskningsrådene på 1980-tallet, men først fra 1998 av fikk lærestedene rett til selv å opprette postdoktorstillinger. ... -
Potensialet for lærlinger i statlige virksomheter
(NIFU-rapport;2020:11, Research report, 2020-03)NIFU har gjennomført en undersøkelse av potensialet for lærlinger i staten. Hovedmetoden har vært en survey rettet mot personalledere i alle statlige virksomheter, det vil her si departementene med underliggende virksomheter. ... -
Praksis i helse- og sosialfagutdanningene: En litteraturgjennomgang
(NIFU rapport;2014-16, Research report, 2014-05-05)Mange studier har vist en rekke utfordringer knyttet til den eksterne, veiledede praksisen i helse- og sosialfagene. I denne rapporten har vi gått gjennom og diskutert både utfordringene, men også pekt på muligheter for ... -
Praksisbrev – et vellykket tiltak mot frafall. Hva er lærdommene? Sluttrapport fra den forskningsbaserte evalueringen av forsøk med praksisbrev 2008-2011
(NIFU rapport;2011-27, Research report, 2011-06-23)Dette er sluttrapporten fra NIFUs evaluering av forsøket med praksisbrev som tiltak mot frafall 2008-2011. Evalueringen har omfattet fylkene Akershus, Vestfold og Rogaland Oppdragsgiver for evalueringen av Rogaland og ... -
PraksisFoU 2005-2010: Vurdering av forskningsprogrammet Praksisrettet FoU for barnehagen, grunnopplæringen og lærerutdanningen
(NIFU STEP rapport;2009-25, Research report, 2009-05)NIFU STEP har på oppdrag for Norges forskningsråd gjort en vurdering av forskningsprogrammet Praksisrettet FoU for barnehagen, grunnopplæringen og lærerutdanningen. -
Praksisorienterte studietilbud. Eksempler fra ingeniørutdanning, markedsføringsfag, humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag
(NIFU rapport;2011-3, Research report, 2011-01)Formålet med denne rapporten er å belyse samarbeid med arbeidslivet som ledd i høyere utdanning, som at studentene har utført oppgaver i en bedrift, organisasjon eller offentlig etat i et gitt tidsrom. Her formidles erfaring ... -
Praksisrettet FoU? En undersøkelse av høgskolesektorens forsknings- og utviklingsarbeid innen helse- og sosialfag
(NIFU STEP-rapport;25-2007, Research report, 2007-06)På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet har NIFU STEP utarbeidet denne rapporten om praksisrettet FoU i helse- og sosialfagene i høgskolesektoren. Rapporten belyser utvalgte relasjoner ved forsknings- og utviklingsarbeid ...