• Kartlegging av lærere uten formelle kvalifikasjoner 

      Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine; Reiling, Rune Borgan; Federici, Roger Andre (NIFU-rapport;2016:15, Research report, 2016-11)
      NIFU har gjennomført en kartlegging av ansatte i undervisningsstillinger uten formell lærerkvalifisering. Kartleggingen er utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ...
    • Kartlegging av nordisk forskning på eksamen 

      Hovdhaugen, Elisabeth; Flobakk-Sitter, Fride; Wollscheid, Sabine; Fossum, Lone Wanderås; Korseberg, Lene (NIFU-rapport;2022:18, Research report, 2022-09)
      Tema for denne rapporten er sluttvurdering i de nordiske land. Rapporten er todelt, der del 1 beskriver utdanningssystemet og vurderingssystemet i de fem nordiske land, i tillegg til å vise i hvilken grad sluttvurdering ...
    • Kartlegging av norsk utdanningsforskning 

      Borgen, Jorunn Spord; Gunnes, Hebe; Sivertsen, Gunnar (NIFU STEP-rapport;2007-32, Research report, 2007-11)
      Denne rapporten er en kartlegging av norsk utdanningsforskning som er eksplorerende av karakter. Oppdragsgiver er Kunnskapsdepartementet, og prosjektet er et ledd i departementets utarbeidelse av en strategi for ...
    • Kartlegging av postdoktorstillingen : Mål, praksis og erfaringer 

      Gunnes, Hebe; Madsen, Aleksander Å.; Ulvestad, Marte E.S.; Wendt, Kaja; Langfeldt, Liv (NIFU-rapport;2020:31, Research report, 2021-01)
      I denne rapporten presenteres en kartlegging av hvordan postdoktorer rekrutteres til norske forskningsinstitusjoner, hvordan de følges opp mens de er i stillingen, samt deres karriere etter postdoktorperioden. Prosjektet ...
    • Kartlegging av praksisbasert høyere utdanning 

      Brandt, Ellen (NIFU STEP skriftserie;8-2005, Research report, 2005-05)
      På oppdrag for Avdeling Kompetanse og FoU, Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) har NIFU STEP gjort en undersøkelse «Kartlegging av praksisbasert høyere utdanning», som presenteres i denne rapporten. Fokus i kartleggingen ...
    • Kartlegging av realkompetansereformen 

      Helland, Håvard; Opheim, Vibeke (NIFU skriftserie;2004-6, Research report, 2004-03)
      Realkompetansereformen innebærer at det fra og med høsten 2001 ble mulig å søke opptak til universitet og høyskoler på bakgrunn av realkompetanse. Lærestedene er forpliktet til å la andre hensyn enn formelle poeng alene ...
    • Kartlegging og analyse av tannhelse- og odontologisk forskning i Norge 

      Rørstad, Kristoffer; Gunnes, Hebe; Wiig, Ole (NIFU rapport;2014-48, Research report, 2014-12-11)
      Denne rapporten er en kartlegging og analyse av tannhelse- og odontologisk forskning i Norge, og er utarbeidet på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet. Ressursinnsatsen til den odontologiske forskningen er belyst av ...
    • Kjønn og forskning i Norge 

      Brandt, Ellen; Olsen, Terje Bruen; Vabø, Agnete (NIFU skriftserie;2002-15, Research report, 2002-08)
      Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) fikk høsten 2001 i oppdrag av Strategiavdelingen i Norges forskningsråd å gi en situasjonsbeskrivelse av kjønnssammensetningen i hele forskningssektoren, å ...
    • Kjønn og musikk: Kartlegging av kjønnsfordelingen i utdanning og arbeidsliv innenfor musikk 

      Borgen, Jorunn Spord; Arnesen, Clara Åse; Caspersen, Joakim; Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth; Næss, Terje (NIFU rapport;2010-49, Research report, 2010-12)
      Hensikten med denne kartleggingen har vært å bidra med “det store bildet” i forhold til debatten om årsaker til en observert kjønnsskjevhet når det gjelder rekruttering, utdanning og arbeidsdeling i arbeidsmarkedet innenfor ...
    • Kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet i 1999 og 2009 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP rapport;2010-44, Research report, 2010-12)
      Formålet med prosjektet er primært å dokumentere og beskrive mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet for høyt utdannede personer i 1999 og 2009, og om mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet har økt eller blitt ...
    • Kjønnssegregering i universitetssektoren 1965–1995 

      Teigen, Katrine (NIFU skriftserie;1998:10, Research report, 1998-07)
      Hensikten med denne rapporten er å belyse kvinnelige og mannlige kandidaters fordeling på fag og utdanninger i universitetssektoren i årene 1965, 1975, 1985 og1995. Utgangspunktet for undersøkelsen er at kvinneandelen i ...
    • Klare for arbeidslivet? En drøfting av metodiske utfordringer for måling av læringsutbytte i høyere utdanning 

      Karlsen, Hilde (NIFU rapport;2011-42, Research report, 2011-12)
      Denne rapporten diskuterer i hvilken grad og hvordan læringsutbytte i høyere utdanning kan måles, og bidrar med empiriske analyser av læringsutbytte ved hjelp av surveydata. Diskusjonen tar for seg utfordringer med tanke ...
    • Kommunikasjon i byggeprosjekter 

      Ørstavik, Finn; Røsdal, Trude (NIFU rapport;2011-25, Research report, 2011-12-15)
      Følgende spørsmål stilles i denne rapporten: Hvilke funksjon har kommunikasjon i et byggeprosjekt? Hva er hovedutfordringene i forhold til å få til god kommunikasjon i et byggeprosjekt?
    • Kompetanse for grønn omstilling: En gjennomgang av forskningslitteratur og arbeidslivets kompetansebehov knyttet til miljø- og klimautfordringer 

      Normann, Håkon Endresen; Steen, Markus; Mäkitie, Tuukka; Klitkou, Antje; Børing, Pål; Solberg, Espen; Lund, Henrik Brynthe; Wardeberg, Mari; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2023:5, Research report, 2023-03)
      Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Kompetansebehovsutvalget. Den inngår som en del av kunnskapsgrunnlaget for Kompetansebehovsutvalgets arbeid med kompetansebehov og grønn omstilling. Rapporten bygger på en ...
    • Kompetanse for innovasjon. En oversikt over forskningslitteratur, policy og virkemidler 

      Thune, Taran; Olsen, Dorothy Sutherland; Solberg, Espen (NIFU rapport;2011-45, Research report, 2011-12)
      Denne rapporten oppsummerer noen hovedfunn og aktuelle problemstillinger om sammenhengene mellom kompetanse og innovasjon. Rapporten er gjort på oppdrag fra Abelia, og skal primært tjene som en plattform for videre diskusjon ...
    • Kompetanse i den kommunale barnevernstjenesten : Kompetansekartlegging og gjennomgang av relevante utdanninger 

      Røsdal, Trude; Nesje, Kjersti; Aamodt, Per Olaf; Larsen, Even Hellan; Tellmann, Silje Maria (NIFU-rapport;2017:28, Research report, 2017-10)
      På oppdrag fra Bufdir har NIFU kartlagt kompetansen i de kommunale barnevernstjenestene i Norge, samt innholdet i bachelor- og masterutdanningene i barnevern og sosialt arbeid, inkludert relevante etter- og videreutdanningstilbud. ...
    • Kompetanse i norsk næringsliv: En utfordring for Innovasjon Norge? 

      Thune, Taran; Brandt, Ellen; Kaloudis, Aris; Spilling, Olav R. (NIFU STEP rapport;2009-30, Research report, 2009-06)
      Denne rapporten oppsummerer arbeidet med et kompetanseprosjekt for Innovasjon Norge. Formålet med arbeidet har vært å gjennomgå kompetansebegrepet, å oppsummere kunnskapsgrunnlaget på dette området, og å diskutere Innovasjon ...
    • Kompetanse og praksis blant norske lærere: Resultater fra TALIS-undersøkelsen i 2013 

      Caspersen, Joakim; Aamodt, Per Olaf; Vibe, Nils; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU rapport;2014-41, Research report, 2014-11)
      Ett resultat i TALIS 2013 gir grunn til bekymring. Norge er ett av de landene der lærerne i svakest grad gir uttrykk for å mestre viktige sider ved undervisningen. I forhold til de andre landene gir for eksempel de norske ...
    • Kompetanse om vold og overgrep i nære relasjoner: innledende kartlegging av føringer, opplæringsstrukturer og kompetansebehov 

      Røsdal, Trude; Madsen, Aleksander Å.; Næss, Terje; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2019-26, Report, 2020-04-01)
      Regjeringen skal utarbeide en tverrsektoriell kompetansestrategi mot vold og overgrep i nære relasjoner. Strategien er et tiltak i Opptrappingsplanen mot vold og overgrep 2017–2021 (Barne- og likestillingsdepartementet, ...
    • Kompetanse til energibedrifter: En undersøkelse av ingeniørutdanning i elkraft 

      Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Arnesen, Clara Åse; Waagene, Erica (NIFU STEP rapport;24-2010, Research report, 2010-09)
      Formålet med denne rapporten er å belyse noen sider ved kompetansesituasjonen i energisektoren. I dette notatet har vi først sett på søkningen til studiene og studentenes gjennomføring, fordi dette er kritiske faktorer for ...