Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 413-432 av 987
-
Instituttsektoren: Katalog over forskningsenhetene
(NIFU-rapport;3-2000, Research report, 2000-01)Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) presenterer med dette syvende utgave av katalog over forskningsenhetene i instituttsektoren. Siktemålet er å gi en samlet oversikt over instituttsektoren, med ... -
Integrasjon i arbeid og utdanning blant minoritetsungdom i det første Reform 94-kullet
(NIFU-rapport;1-2003, Research report, 2003-01)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Læringssenteret og er en del av videreføringen av evalueringen av Reform 94. Datamaterialet som ligger til grunn for rapporten, er samlet inn høsten 2000 gjennom et spørreskjema ... -
Intensivopplæring i eller utenfor klassen? Sluttrapport fra prosjektet Kartlegging av deltakelse, organisering og opplevelse i Overgangsprosjektet innenfor Ny GIV
(NIFU rapport;2013-42, Research report, 2013-11)Ny GIV er en samlebetegnelse på flere elementer innenfor en nasjonal dugnad initiert av Stoltenberg II-regjeringen for å redusere frafallet og få flere ungdommer til å fullføre og bestå videregående opplæring. Denne ... -
Intensivopplæringen i Ny GIV for 10. trinnselever våren 2012. Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse
(NIFU rapport;2012-42, Research report, 2012-11)Denne rapporten er den første av to fra prosjektet Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse, og handler om intensivopplæringen i 10. trinn våren 2012 og om aktiviteter for intensivelevene før de startet i ... -
Internasjonal IKT-utdanning − Formål, organisering og innhold
(NIFU skriftserie;2002-6, Research report, 2002-02)I forbindelse med handlingsplanen for IKT i norsk utdanning (2000-2003) fremkom det et behov for en større utredning om IKT som fag. Utdannings- og forskningsdepartementet har bedt Norgesnettrådet iverksette en slik utredning ... -
Internasjonal rekruttering til norsk forskning
(NIFU rapport;2012-4, Research report, 2012-12-31)Tema i rapporten er den internasjonale rekrutteringen til forsknings- og utdanningsinstitusjoner i Norge. Hovedfokus er hvorvidt det er individuelle forskjeller mellom forskere med norsk versus utenlandsk landbakgrunn i ... -
Internasjonale sammenligninger av FoU-innsatsen innenfor medisin og helse
(NIFU skriftserie;2000:16, Research report, 2000-11)Denne rapporten viser omfanget av forskning og utvikling (FoU) innenfor medisin og helse i Norge sammenlignet med tilsvarende innsats i andre land. Størst vekt er lagt på ressursbruken i 1997. Tallmaterialet bygger i ... -
Internasjonalisering av forskerutdanning i naturvitenskap og teknologi
(NIFU skriftserie;1997:26, Research report, 1997-10)Foreliggende rapport er utarbeidet av Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag fra Område for naturvitenskap og teknologi (NT) i Norges forskningsråd. -
Internasjonalisering av høyere utdanning: Trender og utfordringer
(NIFU skriftserie;2001-28, Research report, 2001-12)Nordisk Ministerråd, Avdeling for utdanning, forskning og informasjonsteknologi har bedt NIFU om å gjøre en hurtigutredning om utviklingstendenser og utfordringer i forhold til internasjonaliseringen av høyere utdanning. ... -
Internationalization of higher education institutions in Northern Europe in the light of Bologna – Rethinking Nordic cooperation in higher education
(NIFU STEP-rapport;8-2004, Research report, 2004-10)In this report the general findings of a study into recent trends with respect to the internationalization of higher education in the Nordic countries are presented. -
Internationalization of research and higher education: Emerging patterns of transformations
(NIFU-rapport;2-2003, Research report, 2003-08)This report represents the first publication of the 2002–2004 Strategic Insti-tute Programme (SIP) at NIFU. Internationalisation – of higher education, research and innovation – is the programme’s theme; it has received ... -
IT-utdanning: kapasitetsbehov og utbyggingsplaner
(NIFU skriftserie;1997:25, Research report, 1997-10)NIFU har på oppdrag fra Telenor AS i april–mai 1997 gjennomført en utredning om behovet for IT-/telematikk-kompetanse.Bakgrunnen for oppdraget var at næringslivet og forvaltningen opplever en akutt underdekning av IT-personell. ... -
Iverksetting av insentivbasert finansiering: Utviklingstrekk i lys av den nye finansieringsmodellen
(NIFU STEP-rapport;13-2007, Research report, 2007-04)Rapporten har sett på hvordan den nye finansieringsmodellen for høyere utdanning påvirker lærestedene; hvilke økonomiske konsekvenser som erfares; hvilke tiltak som diskuteres i den sammenheng; og til slutt hvilke implikasjoner ... -
Jakten på kvalitetsindikatorene. Sluttrapport fra prosjektet ‘Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen’
(NIFU rapport;2013-23, Research report, 2013-05-22)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen». Prosjektet er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og startet opp i begynnelsen av 2010. I løpet av de vel tre årene ... -
«Jeg bruker mye kopier når elevene trenger det» : En studie om hvorfor og hvordan lærere bruker supplerende materiale i grunnopplæringen
(NIFU-rapport;2018:14, Research report, 2018-04)I flere tiår har lærere brukt supplerende materiale for eksempel papirkopier, i undervisningen ved siden av andre læremidler (Ipsos Media CT, 2016; SSB, 1983). I Norge reguleres denne kopieringen av «Kopieringsavtale for ... -
”Jeg gjør jo ikke dette for å bli rik av det”: Kommersialisering av norsk universitetsforskning – en intervjustudie
(NIFU-rapport;6-2003, Research report, 2003-11)Denne publikasjonen omhandler kommersialisering av universitetsforskning med spesielt fokus på patentering og etablering av ny forskningsbasert virksomhet. Rapporten presenterer erfaringer fra norske universitetsforskere ... -
«Jeg vet ikke hva alternativet skulle vært» : Evaluering av lærekandidatordningen og av ordningen med tilskudd til opplæring av lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater med særskilte behov
(NIFU-rapport;2018:8, Research report, 2018-04)NIFU har gjennomført en evaluering av lærekandidatordningen og av ordningen med tilskudd til lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater med særskilte behov. Analysene bygger på en spørreundersøkelse besvart av ... -
"Jo mere vi er sammen": Dynamisk utvikling mot en nettverksinstitusjon i Hedmark og Oppland
(NIFU skriftserie;2001-19, Research report, 2001-10)Sammen med Total Consult Trondheim (TCT) har Norsk institutt for studier av forskning og høyere utdanning (NIFU) vært engasjert for å utrede grunnlaget for å etablere et universitet på Innlandet (Hedmark og Oppland). ... -
Jobb å få? Om overgang til arbeid for personer som har vært i løp mot planlagt grunnkompetanse i Akershus i årene 2009-2012
(NIFU rapport;2014-19, Research report, 2014-06-30)I denne rapporten presenteres en populasjonsstudie av 347 personer som har vært i løp mot planlagt grunnkompetanse i Akershus 2009-2012 og deres overgang til arbeidsmarkedet etter endt utdanning. Denne populasjonen ... -
Kan organisering av lærlingformidling forklare store ulikheter i resultat? En studie av lærlingformidling i 3 fylker
(NIFU rapport;2014-7, Research report, 2014-02)Rapporten tar for seg hvordan tre fylkeskommuner, Østfold, Rogaland og Nord-Trøndelag, arbeider med å formidle søkere til læreplass. Prosjektet har hatt tre sentrale problemstillinger: 1. Hva karakteriserer ulike faser i ...