Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 378-397 av 986
-
Høyere utdanning – tilgjengelig for alle? Studenter med funksjonsnedsettelse og funksjonshemning i høyere utdanning – Kvalitetsreformens betydning og lærestedenes strategier for inkludering
(NIFU STEP;4-2005, Research report, 2005-10)Hovedformålet med denne undersøkelsen er å få kjennskap til hvordan studenter som har behov for tilrettelegging i sine utdanningsløp, opplever Kvalitetsreformen og de strategier høyere utdanningsinstitusjoner har for å ... -
Høyere utdanning, gradsstrukturer og studier: noen internasjonale trekk og eksempler
(NIFU Skriftserie;2001-13, Research report, 2001-06)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av KUF i forbindelse med departementets oppfølging av Mjøs-utvalgets innstilling (NOU 2000: 14). Arbeidet med rapporten er i hovedsak utført i siste kvartal 2000. Rapporten er særlig ... -
Høyskolesektorens rolle i utdannings- og forskningssystemet i Vest-Europa
(NIFU STEP-rapport;2007-37, Research report, 2007-12)Foreliggende rapport gir en kortfattet oversikt over høyskolesektorens rolle i utdannings- og forskningssystemet i Vest-Europa med vekt på enkelte land som har en tilsvarende høyskolesektor som i Norge: Finland, Tyskland, ... -
Høyvekstforetak - utfordringer, behov og virkemidler. En analyse gjennomført for Innovasjon Norge
(NIFU rapport;2011-36, Research report, 2011-11-17)På bakgrunn av den store betydningen vekstforetak har for utviklingen i næringslivet, er det i denne rapporten foretatt en gjennomgang av hva som kjennetegner denne gruppen av foretak og hvilke utfordringer og behov de har ... -
I mål? Evaluering av Reform 94: Sluttrapport fra NIFUs hovedprosjekt
(NIFU-rapport;18-1998, Research report, 1998-11-30)Innenfor den forskningsbaserte evalueringen av Reform 94 har NIFU gjennomført et hovedprosjekt som har tatt sikte på å belyse dimensjonering og kapasitet, gjennomstrømning og kompetanseoppnåelse. Prosjektet har pågått siden ... -
IKT i lærerutdanningen: På vei mot profesjonsfaglig digital kompetanse?
(NIFU rapport;2013-20, Research report, 2013-03-15)Formålet med denne rapporten er å belyse hvordan lærerutdanningene bidrar til at lærerstudentene utvikler det som kan kalles profesjonsfaglig digital kompetanse. Med profesjonsfaglig digital kompetanse mener vi didaktisk ... -
IKT og læring i høyere utdanning: Kvalitativ undersøkelse om hvordan IKT påvirker læring i høyere utdanning
(NIFU rapport;2013-32, Research report, 2013-10-16)Formålet med studien er å belyse hvordan IKT påvirker læring i høyere utdanning og om pedagogisk bruk av IKT bidrar til studiekvalitet. Vi har besøkt åtte læresteder innenfor høyere utdanning og intervjuet fagansatte og ... -
IKT-sikkerhetskompetanse i arbeidslivet – behov og tilbud
(NIFU-rapport;2017:32, Research report, 2017-12)Denne rapporten presenterer en studie av fremtidig tilbud på og etterspørsel etter IKT-sikkerhetskompetanse basert på framskrivningsmodeller utarbeidet av SSB. Oppdragsgiver har vært Justis- og beredskapsdepartementet, og ... -
Impacts of the SFF scheme on the Norwegian research system : Sub-report I to the SFF evaluation panel
(NIFU-rapport;2019:28, Research report, 2019-12)This report was commissioned by the Research Council of Norway (RCN) to serve as background information for an international scientific committee appointed to evaluate the SFF scheme. The report should be seen in conjunction ... -
Implementering av faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet: Delrapport II fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring - Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP rapport;2009-39, Research report, 2009-11)Dette er den andre delrapporten fra prosjektet I.2.2.b Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring innenfor evalueringen av Kunnskapsløftet, hvor mange forskningsmiljøer deltar. Prosjektet ... -
In Need of a Better Framework for Success: An evaluation of the Norwegian participation in the EU 6th Framework Programme (2003–2006) and the first part of the EU 7th Framework Programme (2007–2008)
(NIFU STEP rapport;2009-22, Research report, 2009-12)This report presents the main findings and recommendations from the evaluation of Norwegian participation in the 6th Framework Programme for research, technological development and demonstration activities of EU (FP6) ... -
Independent project support by Riksbankens Jubileumsfond
(NIFU rapport;2012-27, Research report, 2012-06)This study addresses the project support scheme of the Riksbankens Jubileumsfond. In conducting this study, NIFU has surveyed both successful and unsuccessful applicants for project support in the years 2005-2010, and the ... -
Indikatorer for prioritering i norsk forskning
(NIFU STEP rapport;20-2010, Research report, 2010-06-15)På oppdrag for Kunnskapsdepartementet har NIFU STEP i denne rapporten utarbeidet forslag til indikatorer som kan brukes for å måle eller beskrive status for prioriteringene i regjeringens siste forskningsmelding, St.meld. ... -
Initiering, finansiering och förvaltning av praxisnära forskning: Sektormyndighetens roll i svensk utbildningsforskning
(NIFU skriftserie;2004-10, Research report, 2004-03)De senaste tio åren har Statens skolverk och senare Myndigheten för skolutveckling förvaltat ett sektorforskningsanslag genom ett eget forskningsprogram. Enligt ett regeringsbeslut nyligen ska emellertid Myndigheten för ... -
Inkluderende spesialundervisning? Om utfordringer innenfor spesialundervisningen i 2007 Rapport nr. 1 fra prosjektet: Gjennomgang av Spesialundervisning, Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;19-2007, Research report, 2007-03)Denne rapporten er den første i prosjektet Gjennomgang av spesialundervisning som inngår i evalueringen av Kunnskapsløftet. Prosjektet gjennomføres som et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Hedmark og NIFU STEP. Prosjektet ... -
Inkludert eller segregert? Om spesialundervisning i videregående opplæring like etter innføringen av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP rapport;2009-17, Research report, 2009-04)Høgskolen i Hedmark har studert spesialundervisning i grunnskolen, og NIFU STEP har studert spesialundervisning i videregående opplæring. Det er skrevet et sammenbindende kapittel som binder de to delene av rapporten sammen, ... -
Innføring av digitalkino i Norge: Evaluering av del 2 av de digitale forsøksprosjektene NDA og NORDIC. Sluttrapport
(NIFU STEP-rapport;2008-37, Research report, 2008-10)Rapporten presenterer erfaringer fra annen del av prøveprosjektet for innføring av digitalkino i Norge. Hovedformålet med rapporten er å oppsummere erfaringer fra del 2 av prøveprosjektet for innføring av digital kinodrift ... -
Innføring av digitalkino i Norge: Evaluering av første fase av forsøksprosjektene NDA og NORDIC. Sluttrapport
(NIFU STEP-rapport;2007-31, Research report, 2007-10)Hovedformålet med rapporten er å oppsummere erfaringer fra denne første perioden av prøveprosjektet for innføring av digital kinodrift i Norge. Evalueringen bygger på innhenting og analyse av erfaringer fra representanter ... -
Inngående forskermobilitet til Norge: Omfang og erfaringer
(NIFU skriftserie;2003-10, Research report, 2003-06)Det er økende interesse rundt forhold som påvirker kvalitet i forskningen. I denne sammenhengen inngår også tilgangen på utenlandske forskere i det norske forskningssystemet. Dette notatet er skrevet i forbindelse med et ... -
Innhold og krav i samarbeidsavtalene mellom utdanning og praksis innen sykepleie
(NIFU-rapport;2022:17, Research report, 2022-09)Tematikken for denne rapporten er Innhold og krav i samarbeidsavtalene mellom utdanning og praksis innen sykepleie, og er utarbeidet på oppdrag av Norsk Sykepleierforbund (NSF). Som en følge av arbeidet med RETHOS, de nye ...