Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 873-892 av 987
-
TALIS Starting Strong Survey: Første hovedfunn. Kortrapport med oppsummering fra OECDs første internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene
(NIFU-rapport;2019:18, Research report, 2019-12)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehagen. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
TALIS Starting Strong Survey: Hovedfunn. Andre kortrapport med oppsummering av OECDs internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene
(NIFU-rapport;2020:26, Research report, 2020-11)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehager. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
Tap og vinn med samme sinn? En evaluering av det karakterbaserte inntaket til videregående opplæring i Akershus høsten 2004
(NIFU skriftserie;2004-24, Research report, 2004-12)Dette prosjektet om virkninger av det karakterbaserte inntaket til videregående skoler i Akershus er utført på oppdrag av Akershus fylkeskommune. Rapporten er basert på en kvantitativ spørreundersøkelse til alle elever med ... -
Technology Opportunities in Nordic Energy System Transitions (TOP-NEST): Final report
(NIFU-rapport;2015:32, Research report, 2015-10)This report summarizes the outcomes of the 4-year research project “Technology Opportunities in Nordic Energy System Transitions (TOP-NEST). The project was funded by Nordic Energy Research, under the Sustainable Energy ... -
Teknisk-administrativt ansatte i universitets- og høyskolesektoren
(NIFU-rapport;2024-2, Report, 2024-02-26)Denne rapporten belyser ulike sider ved arbeidshverdagen til teknisk-administrativt ansatte i universitets- og høyskolesektoren, og er skrevet på oppdrag av Forskerforbundet. -
Teknologer, realister og økonomer på arbeidsmarkedet: Kandidatundersøkelse tre år etter fullført utdanning blant teknologer, realister og økonomer
(NIFU-rapport;2015:30, Research report, 2015-10)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra en undersøkelse som ble gjennomført vinteren/våren 2015 blant personer som fullførte teknologiske, naturvitenskapelige og økonomisk-administrative utdanninger våren 2012. ... -
Tematiske prioriteringer og teknologiområder i det norske forsknings- og innovasjonssystemet
(NIFU STEP-rapport;22-2007, Research report, 2007-10)I dette notatet viser vi overordnet statistikk om tematiske prioriteringer og teknologiområder i det norske forsknings- og innovasjonssystemet. Kapittel 1 presenterer hovedtall for 2005 etter tematiske områder og ... -
The 2nd evaluation of the European Young Investigator Award Scheme (EURYI): Analysis of the first three calls for proposals
(NIFU STEP-rapport;3-2007, Research report, 2007-03)This evaluation of the European Young Investigator Awards Scheme (EURYI) analyses the first three EURYI Calls. The questions analysed include to what extent the target group of the scheme has been reached, whether the ... -
The humanities in Norway: research, research organisation and external engagement
(NIFU Report;2016:36, Research report, 2016-10)The humanities are widely discussed in the science policy debate in Norway. Several books have been published on the field’s nature and uniqueness, and its framework conditions are discussed in leading newspapers and ... -
The knowledge triangle in policy and institutional practices - the case of Norway
(NIFU Report;2016:45, Research report, 2016-12)This report presents the findings from a study of the knowledge triangle in Norway carried out by the Nordic Institute for Studies of Innovation, Research and Education (NIFU) in the period September 2015 to January 2016. ... -
The Norwegian Centre of Excellence Scheme: Evaluation of Added Value and Financial Aspects
(NIFU STEP report;29-2010, Research report, 2010-08)This evaluation of the Norwegian scheme for Centres of Excellence (CoE) was commissioned by the Research Council of Norway (RCN). The purpose is to provide insight that may improve the scheme before the next call for CoE ... -
The politics of steering by numbers: Debating performance-based funding in Europe
(NIFU STEP;2008-3, Research report, 2008-01)Written as part of a project on funding as an instrument in European higher education policy funded by the Norwegian Ministry of Education and Research, this report looks at performance-based funding systems in five European ... -
The relationship between research and education: typologies and indicators. A literature review
(NIFU-rapport;2016:8, Research report, 2016-04)The relationship between research and education has been a subject for debate in higher education research, with ambiguous and sometimes contradictory empirical results. The report presents some of the key arguments in ... -
The research agenda on innovation processes in firms
(NIFU STEP rapport;2009-11, Research report, 2009-03)This report presents the results of work done as “Task 1” of the Work Package 1 (WP1) on “Innovation Processes”. WP 1 is one of four sub-projects in the project “Understanding innovation in a globalizing economy: The ... -
The Research Councils in the Nordic Countries – Developments and some Challenges
(NIFU-rapport;10-2001, Research report, 2001-12)This overview of the research council organization in the Nordic countries was commissioned by the Nordic Council of Ministers. The study was finished in early September 2001. Accordingly, the announced proposals for changes ... -
The University Centre in Svalbard - 1993-2012. Publications, staff and students
(NIFU rapport;2013-34, Research report, 2013-08-24)This report presents a quantitative analysis of the publication output, staff and students at the University Centre in Svalbard (UNIS), covering the 20 year period 1993-2012. The report also includes an overview of the ... -
Tid til endring: Lærdommer fra ordningen Sentre for fremragende utdanning (SFU) i perioden 2010–2023
(NIFU-rapport;2024:5, Research report, 2024-03)På oppdrag fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) har NIFU undersøkt lærdommer fra ordningen «Sentre for fremragende utdanning» (SFU). SFU-ordningen ble opprettet av Kunnskapsdepartementet i 2010 som ... -
Tids- og ressursbruk for søkning til Norges forskningsråd i 2016
(NIFU-rapport;2016:43, Research report, 2017-01)NIFU har på oppdrag av Kunnskapsdepartementet gjennomført en elektronisk spørreskjemaundersøkelse om ressursbruk for søknader om forskningsmidler fra Norges forskningsråd. Undersøkelsen gir en sjelden mulighet til å belyse ... -
Tidsbruk og ambisjon: Resultater fra stud.mag.-undersøkelsene 2001, 2002 og 2003.
(NIFU skriftserie;2004-16, Research report, 2004-05)Studenters bruk av tid til studier er blitt viet mye oppmerksomhet gjennom mange år, spesielt hvor mye – eventuelt lite – tid de bruker til studier i forhold til inntektsgivende arbeid. Tidligere slagord som «Gjenreis ... -
Tilbakebetaling av studielån: En analyse av studielånets betydning for husholdningens økonomiske situasjon
(NIFU-rapport;11-2000, Research report, 2000-01-08)I denne rapporten undersøkes hvilken betydning tilbakebetaling av studielån har for husholdningens økonomiske situasjon. Dette gjøres ved bruk av et omfattende datamateriale om husholdningers økonomi innhentet av Norsk ...