Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 58-77 av 1998
-
Bachelorgraden fra universitet – en selvstendig grad, eller delmål i et lengre utdanningsløp?
(NIFU STEP rapport;2009-7, Research report, 2009-02)Kvalitetsreformen har ført til at en ny gradsstruktur er innført ved landets høyere utdanningsinstitusjoner. Det knytter seg stor interesse for hvordan de nye gradene fungerer i utdanningssystemet og i forhold til ... -
Barn med særlige behov i barnehage : Delrapport for prosjektet "Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder"
(Research report, 2015)Denne rapporten er en delrapport i prosjektet "Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder". Dette prosjektet er et samarbeid mellom NTNU Samfunnsforskning, Trøndelag Forskning og ... -
Barnehagetilbudet til barn med særlige behov : Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder
(Research report, 2015)Alle barn under opplæringspliktig alder med særlig behov for spesialpedagogisk hjelp, har rett til slik hjelp. Kommunen har også ansvar for å tilrettelegge barnehagetilbudet til barn med nedsatt funksjonsevne, og ... -
Barriers to attracting the best researchers: perceptions of academics in economics and physics in three European countries
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Recruitment is one of the main strategic tools for universities, which aim to hire the best possible candidates for their academic positions. However, not every institution can hire whom they perceive as the best. Our paper ... -
Basic and long-term research within Engineering Science in Norway. Bibliometric analysis.
(Research report, 2015) -
Basisfinansiering av universitetene: Erfaringer med å skille mellom bevilgninger til forskning og utdanning
(NIFU skriftserie;1998:9, Research report, 1998-06)Hensikten med denne rapporten er å gi en oversikt over ulike modeller for basisfinansiering av universitetene i land der det skilles mellom bevilgninger til forskning og utdanning, samt å få fram fordeler og ulemper med ... -
Bedre grunnlag for valg. Evaluering av prosjektet Rett førstevalg
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:28, Working paper, 2006-10)Prosjektet Rett førstevalg skal gi ungdomsskoleelever i Skedsmo kommune en mulighet til å bli bedre kjent med innhold og arbeidsmåter i et utvalg av yrkesfag innenfor videregående opplæring. NIFU STEP har fått i oppdrag å ... -
Bedre sammen - en dybdestudie av samarbeidsrelasjonen mellom NTNU og SINTEF
(NIFU-rapport;2015:29, Research report, 2015-10)I denne rapporten presenteres resultatene fra en dybdestudie av samarbeidsrelasjonen mellom NTNU og SINTEF. Formålet med studien er å kartlegge hvordan samhandlingen mellom institusjonene foregår i dag, identifisere sterke ... -
Bedriftskultur for læring: En studie av videreutdanning og opplæring i norske små og mellomstore bedrifter
(NIFU rapport;2013-27, Research report, 2013-08-30)Rapporten ser spesifikt på betydningen av etter- og videreutdanning i små og mellomstore bedrifter. Analysen har også et særlig fokus på regionale forhold. Rapporten bygger på et bredt utvalg av internasjonale og nasjonale ... -
Befolkningens forhold til forskning, vitenskap og teknologi: Resultater fra en norsk intervjuundersøkelse
(NIFU-rapport;2-2001, Research report, 2001-01)I denne publikasjonen presenteres resultater fra en større intervjuundersøkelse finansiert av Norges forskningsråd om befolkningens kunnskap om, interesse for og holdninger til forskning, vitenskap og teknologi. Prosjektet ... -
Behov for kunnskap fra Deltakerundersøkelsen for lærere : En intervjuundersøkelse blant tilbydere av videreutdanning innen «Kompetanse for kvalitet»
(NIFU Arbeidsnotat;2020:6, Working paper, 2020-12)Dette arbeidsnotatet er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Notatet presenterer resultater fra en intervjuundersøkelse med tilbydere av videreutdanning. Hensikten er å undersøke hva tilbydere av videreutdanning ... -
Belysning av den organiserte doktorgradsutdanningen ved Universitetet i Bergen
(NIFU skriftserie;2002-20, Research report, 2002-09)Universitetet i Bergen har bedt NIFU utarbeide en egen rapport for institusjonen som legger spesiell vekt på gjennomføring og gjennomstrømning i de ulike doktorgradsutdanningene. Rapporten inngår som en del av universitetets ... -
Benchmarking av finansieringen av sivilingeniørprogrammet ved NTNU: En sammenligning av programmet ved NTNU med tilsvarende studier ved tre andre utenlandske høyere utdanningsinstitusjoner
(NIFU skriftserie;2003-39, Research report, 2004-06)I denne rapporten foretas en benchmarking av finansieringen av sivilingeniørprogrammet ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. Prosjektet er finansiert av NTNU. Formålet med prosjektet er å ... -
Between entrepreneurship and technology transfer: Evaluation of the FORNY programme
(NIFU STEP rapport;2009-19, Research report, 2009-04)This report is the result of an evaluation of the FORNY programme commissioned by the Re-search Council of Norway. The background for the evaluation is that the current programme period will be terminated by the end of ... -
Betydelsen av politiska styrmedel för ökad hållbarhet och konkurrenskraft i massa- och pappersindustrin: Sverige i ett jämförande perspektiv. En litteraturgenomgång
(NIFU-arbeidsnotat;2013:19, Working Paper, 2013-10)Den här rapporten är en litteraturgenomgång om betydelsen av politiska styrmedel för ökad hållbarhet och konkurrenskraft i massa- och pappersindustrin. -
Betydning av utdanning, praksis, veiledning og autorisasjonsordninger for økt kvalitet i yrkesutøvelsen i barnevernet : En litteraturgjennomgang
(NIFU-rapport;2019:5, Research report, 2019-03)På oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har NIFU utført en forenklet systematisk kunnskapsoppsummering av forskning på hvorvidt kompetansehevende tiltak for barnevernsansatte har betydning for kvaliteten på ... -
Betydningen av bosted for utdanningsvalg
(NIFU Innsikt;2023-6, Others, 2023-09-28)Det store flertallet av førstegangssøkerne til høyere utdanning har et lærested nær bostedet sitt. Likevel har majoriteten et lærested i en annen region som sitt førstevalg når de søker høyere utdanning. Vår analyse av ... -
Betydningen av organisering for faglig utvikling av Høgskolen i Østfold
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:11, Working paper, 2006-03)Høgskolen i Østfold har igangsatt et arbeid for å vurdere hvordan skolens realfag kan organiseres og lokaliseres. Bakgrunnen for dette arbeidet er både den nasjonale politiske satsingen på realfag i alle ledd i opplæring ... -
Betydningen av utdanning fra utlandet for tidlig karriere
(NIFU-rapport;2019:32, Research report, 2019-12)Hovedformålet med denne rapporten er å undersøke utdanningskvaliteten samt overgangen fra utdanning til arbeidsliv. Vi sammenligner dem som har studert i utlandet, med dem som har tatt hele graden ved et norsk lærested. ...