Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Skule, Sveinung"
-
Betydningen av videreutdanning for bedrifters produktivitet: En studie basert på sysselsettingsdata koblet mot utdanningsdata og regnskapsdata
Børing, Pål; Skule, Sveinung (NIFU rapport;2013-9, Research report, 2013-01-29)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, og er den fjerde rapporten i en serie rapporter i et prosjekt som handler om livslang læring i norsk arbeidsliv. Med "livslang læring" mener vi det å delta ... -
Hvilken kvalitet skal fusjonene styrke?
Skule, Sveinung; Aamodt, Per Olaf; Frølich, Nicoline (Journal article, 2015)Strukturmeldingens budskap blir trolig at færre og større universiteter og høyskoler styrker alle former for kvalitet. -
Kompetanseinvesteringer i videreutdanning og opplæring i norsk arbeidsliv. Beregninger basert på data fra Lærevilkårsmonitoren koblet mot registerdata
Børing, Pål; Skule, Sveinung (NIFU-arbeidsnotat;2013:3, Working Paper, 2013-03-05)Formålet med dette notatet er å undersøke omfanget av kompetanseinvesteringer i livslang læring i norsk arbeidsliv, hvor vi med «livslang læring» mener det å delta i minst en av følgende to former for læring: formell ... -
Livslang læring i norsk arbeidsliv 2003-2010. Trender og resultater fra Lærevilkårsmonitoren
Wiborg, Øyvind; Sandven, Tore; Skule, Sveinung (NIFU rapport;2011-5, Research report, 2011-03-28)Formålet med denne første rapporten er primært å undersøke hvordan deltakelsen i ulike former for læring har utviklet seg fra 2003 til 2010 for ulike grupper i arbeidsmarkedet. Vi undersøker hvordan deltakelsen varierer ... -
Livslang læring i norsk arbeidsliv: Hvorfor varierer deltakelsen?
Børing, Pål; Wiborg, Øyvind; Skule, Sveinung (NIFU rapport;2013-7, Research report, 2013-03-01)Formålet med denne rapporten er å undersøke hvorfor deltakelsen i livslang læring varierer mellom ulike grupper i norsk arbeidsliv. Vi beskriver først hvordan deltakelsen i ulike former for læring har utviklet seg fra 2003 ... -
Livslang læring og mobilitet i arbeidsmarkedet: En studie av formell og uformell videreutdanning blant norske arbeidstakere basert på Lærevilkårsmonitoren og registerdata
Wiborg, Øyvind; Børing, Pål; Skule, Sveinung (NIFU rapport;2013-8, Research report, 2013-02-25)Dette er den tredje rapporten i en serie rapporter i et prosjekt som handler om livslang læring i norsk arbeidsliv. Med "livslang læring" menes deltakelse i minst en av følgende tre former for læring: videreutdanning som ... -
Match og mismatch mellom utdanning og arbeidsmarked i Norge
Lødding, Berit; Aamodt, Per Olaf; Skule, Sveinung (Journal article; Peer reviewed, 2017)Både fra et individuelt og et samfunnsmessig perspektiv er det et mål at det er godt samsvar mellom behovene i arbeidsmarkedet og utdanningssystemets kandidatproduksjon innenfor ulike utdanningsnivå og fagområder. Norge ... -
Mot en kunskapsbaserad forskningspolitik? En jämförande studie av några länder i Europa
Benner, Mats; Larsen, Katarina; Scordato, Lisa; Skule, Sveinung (NIFU rapport;2014-43, Research report, 2014-11)Hva kan Sverige lære av hvordan andre europeiske land har organisert sitt arbeid med forskningspolitiske analyser og kunnskapsgrunnlag for forskningspolitikken? Dette er hovedspørsmålet i rapporten, som er skrevet på oppdrag ... -
Råd for samarbeid med arbeidslivet : en underveisevaluering
Tellmann, Silje Maria; Aamodt, Per Olaf; Elken, Mari; Larsen, Even Hellan; Skule, Sveinung (NIFU-rapport;2017:9, Research report, 2017)Norske universiteter og høgskoler ble fra 2011 pålagt å etablere Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA). Formålet med denne underveisevalueringen er å undersøke om ordningen bidrar til økt og bedre samarbeid mellom ... -
Svakt rigget for neste utdanningsreform
Tømte, Cathrine; Skule, Sveinung (Chronicle, 2018-01-07)«Gått ut på dato?»Universiteter og høgskoler er for dårlig forberedt for den neste store utdanningsreformen, skriver Cathrine Tømte og Sveinung Skule ved NIFU. -
Videregående opplæring - tilstrekkelig grunnlag for arbeid og videre studier?
Hovdhaugen, Elisabeth; Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Aamodt, Per Olaf; Skule, Sveinung (NIFU rapport;2013-50, Research report, 2013-12)Formålet med dette prosjektet er å belyse om det er samsvar mellom den kompetansen elevene får i videregående opplæring og de kompetansekravene de møter i henholdsvis arbeidsliv og høyere utdanning. Resultatene viser blant ... -
Vurdering og benchmarking av FoU ved Høgskolen i Nesna
Kyvik, Svein; Skule, Sveinung (NIFU rapport;2014-32, Research report, 2014-04-19)Høgskolen i Nesna har gitt NIFU i oppdrag å foreta en vurdering av FoU-virksomheten ved høgskolen. Ved innføringen av det insentivbaserte finansieringssystemet i universitets- og høgskolesektoren ble det synliggjort at ... -
Økonomiske virkemidler for å fremme samarbeid mellom næringsliv og høyere utdanning. Et drøftingsnotat
Reiling, Rune Borgan; Skule, Sveinung (NIFU-arbeidsnotat;2014:16, Working Paper, 2014-10-01)Formålet med dette notatet er å drøfte og vurdere mulige virkemidler som kan stimulere til tettere samarbeid om utdanning mellom høyere utdanningsinstitusjoner og næringsliv. Notatet drøfter særlig økonomiske virkemidler ...