Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Lødding, Berit"
Now showing items 1-20 of 62
-
Alle får, men hvem får hva? Evaluering av Oslo kommunes inntaksordning til videregående opplæring i studieretning for allmennfag/utdanningsprogram for studiespesialisering
Lødding, Berit; Helland, Håvard (NIFU STEP-rapport;21-2007, Research report, 2007-05)I Oslo bystyre ble det 8.12.2004 vedtatt nye regler for inntak til grunnkurs allmenne, økonomiske og administrative fag med virkning fra inntaket i 2005. I den nye ordningen ble Oslo delt inn i fire regioner og søkere ble ... -
Bortvalg og kompetanse: Gjennomføring, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant 9749 ungdommer som gikk ut av grunnskolen på Østlandet våren 2002. Hovedfunn, konklusjoner og implikasjoner fem år etter
Markussen, Eifred; Frøseth, Mari Wigum; Lødding, Berit; Sandberg, Nina (NIFU STEP-rapport;2008-13, Research report, 2008-03)Dette er den femte og siste rapporten i prosjektet «Bortvalg og kompetanse». Prosjektet har vært gjennomført av NIFU STEP på oppdrag fra sju fylker i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold ... -
De' hær e'kke nokka for mæ: Om bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående skole i Finnmark skoleåret 2010-2011
Markussen, Eifred; Lødding, Berit; Holen, Solveig (NIFU rapport;2012-10, Research report, 2012-03-10)Andelen som har fullført og bestått videregående opplæring har vært bemerkelsesverdig stabil for alle de 12 årskullene som har begynt i videregående opplæring under Reform 94, om lag 70 prosent har fullført og bestått innen ... -
Delrapport 1 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Litteraturstudie
Seland, Idunn; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie (NIFU-rapport;2015:33, Research report, 2015-12)Utdanningsdirektoratet gjennomfører et forsøk hvor et utvalg videregående skoler og skoler med ungdomstrinn prøver ut halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk istedenfor ordinært tre karakterer i henholdsvis ... -
Delrapport 2 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Erfaringer fra forsøket i videregående skole
Seland, Idunn; Gjerustad, Cay; Lødding, Berit (NIFU-rapport;2016:29, Research report, 2016-11)Høsten 2013 satte Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet i gang et forsøk med redusert antall karakterer i halvårsvurderingen i norskfaget på Vg1 og Vg2 på studieforberedende utdanningsprogram. Fra ... -
Deltakerundersøkelsen 2014: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning i regi av strategien "Kompetanse for kvalitet"
Gjerustad, Cay; Lødding, Berit (NIFU rapport;2014-36, Research report, 2014-09-29)Rapporten presenterer resultater fra en spørreundersøkelse, Deltakerundersøkelsen 2014, rettet mot lærere som har tatt videreutdanning i regi av strategien Kompetanse for kvalitet. Hensikten er å undersøke hvordan de som ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2022: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakerne i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2021–2022
Bergene, Ann Cecilie; Lødding, Berit; Vika, Karl Solbue; Samuelsen, Ørjan Arnevig (NIFU-rapport;2022:21, Research report, 2022-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Modulbasert lederutdanning 2022, en spørreundersøkelse rettet mot deltakere på modulbasert videreutdanning for ledere. ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakerne i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2022–2023
Lødding, Berit; Bergene, Ann Cecilie; Gjerustad, Cay; Vika, Karl Solbue; Samuelsen, Ørjan Arnevig (NIFU-rapport;2023:19, Research report, 2023-10)Denne rapporten fra en undersøkelse blant deltakere i modulbasert lederutdanning studieåret 2022–2023, er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Den handler om deres opplevelse av utdanningen og hvilket læringsutbytte ... -
En evaluering av 'Strategi for fleksibel læring' ved Universitetet i Oslo
Lødding, Berit; Ramberg, Inge; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:52, Working paper, 2006-12)Universitetet i Oslo har siden 2003 hatt en egen strategi for fleksibel læring der bruk av ny teknologi for å støtte og forbedre studentenes læringsutbytte har stått sentralt. Strategiperioden utgår i 2007, og Universitetet ... -
Erfaringer fra satsingen Kompetanse for mangfold. Underveisrapport 2: Sentrale utdanningsmyndigheter, UH-sektor, fylkesmenn, ledere, ansatte og eiere om kompetanseutviklingen
Lødding, Berit; Seland, Idunn; Gjerustad, Cay; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:33, Research report, 2016-11)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU satsingen Kompetanse for mangfold som implementeres i perioden 2013–2017. Den første delrapporten fra evalueringen forelå tidlig i 2015 og omhandlet surveyundersøkelser ... -
Evaluering av de nasjonale sentrene i opplæringen: Evaluering av åtte nasjonale sentre i et styrings- og brukerperspektiv
Aamodt, Per Olaf; Seland, Idunn; Opheim, Vibeke; Carlsten, Tone Cecilie; Lødding, Berit; Røsdal, Trude (NIFU rapport;2014-49, Research report, 2014-11)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU gjennomført en evaluering av åtte av de nasjonale sentrene i opplæringen. Sentrene er opprettet for å bistå utdanningsmyndighetene i gjennomføringen av utdanningspolitikken ... -
Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper : Sluttrapport
Bergene, Ann Cecilie; Lødding, Berit; Rogde, Kristin; Myklebust, Runa Brandal; Bubikova-Moan, Jarmila; Vika, Karl Solbue (NIFU-rapport;2020:22, Research report, 2020-11)Språkløyper: Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er en strategi igangsatt av Kunnskapsdepartementet med en overordnet målsetting om en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og ... -
Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport
Bubikova-Moan, Jarmila; Lødding, Berit; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin (NIFU-rapport;2018:16, Research report, 2018-06)Språkløyper; Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er igangsatt av Kunnskapsdepartementet og har som et overordnet mål en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og skriveferdigheter hos ... -
Evaluering av Tett på realfag. Implementeringen. Delrapport 2
Lødding, Berit; Tellmann, Silje Maria; Bungum, Berit; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Sølberg, Jan; Røsdal, Trude; Jarness, Vegard; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2019-1, Report, 2019-03-03)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU den nasjonale strategien Tett på realfag. Strategien skal bidra til økt kompetanse i realfag for barnehage og grunnopplæring i perioden 2015–2019. Foreliggende rapport, ... -
Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019)
Lødding, Berit; Bergene, Ann Cecilie; Bungum, Berit; Sølberg, Jan; Smedsrud, Jørgen; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (NIFU-rapport;2020:20, Research report, 2020-10)NIFU evaluerer den nasjonale strategien Tett på realfag på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Strategien skal bidra til økt kompetanse i realfag for barnehage og grunnopplæring i perioden 2015–2019. Dette er den tredje ... -
Fagutdanning og fagidentitet i byggebransjen: Opplæring av tømrere og rørleggere gjennom videregående opplæring
Lødding, Berit (NIFU STEP rapport;7-2010, Research report, 2010-07)I denne rapporten formidles resultater fra en undersøkelse av fag- og yrkesopplæring i byggrelaterte fag. Vi har studert hvordan ungdom læres opp og formes som håndverkere i tømrerfaget og rørleggerfaget, for å få en bedre ... -
Forskjell på folk – hva gjør skolen? Valg, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant 9749 ungdommer som gikk ut av grunnskolen på Østlandet våren 2002. Hovedfunn, konklusjoner og implikasjoner tre og et halvt år etter
Markussen, Eifred; Lødding, Berit; Sandberg, Nina; Vibe, Nils (NIFU STEP-rapport;3-2006, Research report, 2006-04)Dette er den fjerde rapporten i prosjektet ’Bortvalg og kompetanse’. Prosjektet gjennomføres av NIFU STEP på oppdrag fra sju fylker i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold og Telemark. ... -
"Forskjellig, men ikke for forskjellig": Arbeidsgiveres beretninger om rekruttering av høyere grads kandidater med innvandrerbakgrunn
Lødding, Berit (NIFU skriftserie;2003-11, Research report, 2003-05)Arbeidet som ligger til grunn for denne rapporten utgjør en del av et større, tverrfaglig prosjekt ved NIFU kalt ’Overføring av kompetanse til det norske arbeidslivet’, hvor vi undersøker situasjonen på arbeidsmarkedet for ... -
Fra realfagspoeng til realfagsstudier? Om ordningen med poeng for fordypning i realfag i videregående opplæring
Lødding, Berit (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:14, Working Paper, 2005-05)Ordningen med å gi søkere til høyere utdanning poeng for å ha gjennomført valgfrie realfag i videregående opplæring ble innført som en prøveordning i 1998. I dette notatet rapporteres det om søkere til høyere utdanning i ... -
Frafall blant minoritetsspråklige: Om frafall og norsk som andrespråk blant minoritetsspråklige elever i overgangen fra 10. klasse til videregående opplæring
Lødding, Berit (NIFU skriftserie;2003-29, Research report, 2003-11)Prosjektet Frafall blant minoritetsspråklige elever i videregående opplæring har vært finansiert av Skoleetaten i Oslo kommune. Oppdragsgiveren for dette prosjektet er også med i finansieringen av et prosjekt ved NIFU om ...