Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Daus, Stephan"
Now showing items 1-18 of 18
-
Curriculum sensitivity of the TIMSS science test: Adjacent-grades within schools design
Daus, Stephan; Stancel-Piatak, Agnes; Braeken, Johan (Lecture, 2019) -
Early and late adopter effects between schools in a one-to-one computer initiative
Tømte, Cathrine Edelhard; Pedersen, Cathrine; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Daus, Stephan (Peer reviewed; Journal article, 2023)Although there are numerous studies on the development of teachers’ professional digital competence, only a few have studied the intermediate levels of the education system and its impact over time. A structural merger of ... -
En forskningsbasert følgeevaluering av Høgskulen på Vestlandet : Sluttrapport
Elken, Mari; Daus, Stephan; Gunnes, Hebe; Lyby, Lars; Frølich, Nicoline; Røsdal, Trude (NIFU-rapport;2020:7, Research report, 2020-02)Høgskulen på Vestlandet (HVL) ble etablert 01.01.2017 etter fusjon mellom Høgskolen i Bergen, Høgskulen i Sogn og Fjordane og Høgskolen Stord/Haugesund og er et av flere nye læresteder etablert i etterkant av Strukturreformen ... -
Evaluering av norm for lærertetthet
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea; Skålholt, Asgeir; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (NIFU Arbeidsnotat;2019:19, Working paper, 2019-10)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU norm for lærertetthet. Utdanningsdirektoratet har opprettet en referansegruppe for evalueringen, og dette arbeidsnotatet, som baserer seg på løsningsforslaget til NIFU, ... -
Fra 16 til 30: Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002
Markussen, Eifred; Daus, Stephan; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2020-2, Report, 2020-09-02)Vi har fulgt nesten 10 000 personer på Østlandet fra de gikk ut av tiende klasse som 16- åringer våren 2002, gjennom videregående og annen utdanning og over i arbeidslivet til de var 30 år gamle i 2016. Vi har studert ... -
Indikatorer for digital deltakelse og kompetanse i den voksne befolkningen. Vurderinger av rammeverk, eksisterende datakilder og nye indikatorer
Daus, Stephan; Fevolden, Arne Martin; Østby, Mona Nedberg; Mark, Michael Spjelkavik (NIFU-arbeidsnotat;2019-8, Report, 2019-04-25)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet og har som formål å finne hensiktsmessige måter å måle befolkningens digitale deltakelse og kompetanse på. Gode måter å måle dette på ... -
Initial Validation of Measures for Interest in Marketing Education.
Daus, Stephan; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Pedersen, Cathrine (Peer reviewed; Journal article, 2023)To improve the understanding of the drivers of interest, and its impact on other outcomes, researchers and educators need valid and informative measures capturing the different domains of interest. Answering the lack of ... -
Innovativ matematikkundervisning på barnetrinnet førte til positive resultater
Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Siddiq, Fazilat; Smedsrud, Jørgen; Bugge, Markus; Daus, Stephan (NIFU Innsikt;2021-11, Others, 2021-06-03)Matematikkundervisning på barnetrinnet med læreverket Dragonbox Skole har så langt vært en suksess. Implementeringen har hatt god oppslutning med engasjerte lærere. Elevene som brukte læreverket, gjorde det bedre på ... -
Læringsspill er populært, men utbyttet usikkert
Skjelbred, Siv-Elisabeth; Daus, Stephan (NIFU Innsikt;2020:1, Others, 2020-05)Med digitalisering av skolen, har det blitt økt tilgang på digitale ressurser, herunder digitale læringsspill. Dagens elever er vokst opp med spill og underholdning, og ønsker slike elementer også i læringsverktøy. Et ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene. Undersøkelse av tilstand, holdninger og ferdigheter ved fem grunnskolelærerutdanninger
Daus, Stephan; Aamodt, Per Olaf; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2019-13, Report, 2019-06-28)Fem av landets lærerutdanninger har fått midler fra myndighetene for å styrke utdanningenes arbeid med digital kompetanse. Disse omfatter Universitetet i Sør-øst-Norge (USN), Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet ... -
Profiling teacher educators’ strategies for professional digital competence development
Pedersen, Cathrine; Aagaard, Toril; Daus, Stephan; Nagel, Ilka; Amdam, Synnøve Hedemann; Vika, Karl Solbue; Røkenes, Fredrik Mørk; Andreasen, Johan Kristian (Peer reviewed; Journal article, 2024)The present study investigates the variety among teacher educators (TEds) related to the use of digital resources in teaching as well as the strategies they use to develop digital competence. A person-centred approach was ... -
Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019)
Lødding, Berit; Daus, Stephan; Reiling, Rune Borgan; Bungum, Berit; Vika, Karl Solbue; Bergene, Ann Cecilie (NIFU-rapport;2021:20, Research report, 2021-12)Denne sluttrapporten er i likhet med tre tidligere delrapporter utarbeidet på grunnlag av evalueringen av strategien Tett på realfag som NIFU har gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Hovedtemaer i sluttrapporten ... -
Satisfaction is insufficient: Insights from a randomized, controlled trial of a marketing simulation game
Skjelbred, Siv-Elisabeth; Daus, Stephan (Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: The development and promotion of educational games are still outpacing knowledge of these games' effects, raising calls for evidence of benefits and challenges. Studies suggest that students and teachers like ... -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2019
Rogde, Kristin; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Vaagland, Karin; Federici, Roger Andre (NIFU-rapport;2019:8, Research report, 2019-06)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale for 2017–2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2023
Bergene, Ann Cecilie; Samuelsen, Ørjan Arnevig; Tahir, Hajra; Vonen, Maria Njølstad; Daus, Stephan; de Besche, Torstein (NIFU-rapport;2023:26, Research report, 2023-12)NIFU – Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning – har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2023
Bergene, Ann Cecilie; Samuelsen, Ørjan Arnevig; Daus, Stephan; Lyckander, Rønnaug Haugland; Vika, Karl Solbue; de Besche, Torstein (NIFU-rapport;2023:10, Research report, 2023-06)NIFU har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer. Temaene for ... -
Stianalyser til NIFU-rapport 2020:2. Utrykt vedlegg til rapporten Fra 16 til 30. Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002
Daus, Stephan; Markussen, Eifred (NIFU Arbeidsnotat;2020-3, Working paper, 2020-09-02)Dette arbeidsnotatet presenterer detaljerte stianalyser til studien hvis hovedfunn er formidlet i rapporten Fra 16 til 30 (Markussen, Daus, og Hovdhaugen, 2020). Stianalyser hjelper oss å se hvordan variabler sammen forklarer ... -
Tilgjengelighet av publiserte instrumenter for potensielle temaer i Elevundersøkelsen: Forstudie for Utdanningsdirektoratet
Daus, Stephan; Wang, Tz-Shiuan; Pedersen, Cathrine (NIFU Arbeidsnotat;2022:3, Working paper, 2022-11)Utdanningsdirektoratet ønsker å revidere Elevundersøkelsen. I denne prosessen har Utdanningsdirektoratet valgt ut temaer basert på juridisk hjemmel i opplæringsloven og læreplanen. Som et ledd i prosessen med revidering, ...