Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 1978-1997 of 2859
-
Pandemi og gjennomføring av videregående opplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Karaktergjennomsnitt og gjennomføringsgrad i videregående skole har økt under koronapandemien. Samtidig viser internasjonale studier at læringstapet under pandemien har vært stort, særlig for elever med lav sosioøkonomisk ... -
Pandemiens virkninger på forskningen 2021: Ser vi nedgang i publiseringsaktiviteten?
(NIFU-innsikt;2023-1, Others, 2023-02-10)Hvilke effekter har pandemien hatt for norsk forskning? I dette notatet belyses én dimensjon av dette spørsmålet, nemlig om forskerne publiserer færre vitenskapelige artikler enn før. Slik publisering er en viktig del av ... -
Pandemiens virkninger på forskningen 2022: Ser vi nedgang i publiseringsaktiviteten?
(NIFU Innsikt;2023-7, Others, 2023-10-25)Hvilke effekter har pandemien hatt for norsk forskning? I dette notatet belyses én dimensjon av dette spørsmålet, nemlig om forskerne publiserer færre vitenskapelige artikler enn før. Slik publisering er en viktig del av ... -
Pandemiske prøvelser. En studie av hvordan koronapandemien har påvirket yngre forskere i Norge
(NIFU-arbeidsnotat;2021-8, Working paper, 2020-04-30)Arbeidsnotatet tar for seg hvordan pandemien har påvirket yngre forskeres arbeidssituasjon, forskningsaktiviteter og tanker om framtiden. -
Paradoxical attraction? Why an increasing number of international students choose Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Between 2000 and 2015, Norway has experienced a large increase in the number of international students compared with many other countries. At first glance, this may seem paradoxical considering that Norway is a country ... -
Participation in adult education and training in countries with high and low participation rates: demand and barriers
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This paper explores patterns in participation in adult education and training (AET) by comparing five countries with high participation rates (the Nordic countries and the Netherlands) with three countries with significantly ... -
Partnerskap for felles læring? Betydningen av tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling for lærerutdanningene ved Universitetet i Stavanger
(NIFU-rapport;2022-13, Research report, 2022-06)Denne rapporten undersøker hvilken betydning tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling har hatt for lærerutdanningene ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora (UH-fakultetet) ved Universitetet i Stavanger. ... -
Patentering fra norske universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:14, Working paper, 2006-04-06)316 forskere besvarte spørreskjemaet vi sendte ut for å verifisere koblingen mellom databasene og for å få vite mer om forskeroppfinnerne. Svarene viser at forskeroppfinnere i høy grad er mobile og samarbeider med andre ... -
Path creation in Nordic energy and road transport systems – The role of technological characteristics
(Peer reviewed; Journal article, 2017)This paper reviews path-creation processes in road transport systems in the Nordic countries: e-mobility in Denmark, hydrogen and fuel-cell electrical vehicles in Norway, and advanced biofuels in Finland and Sweden. The ... -
Pathway analysis of a zero-emission transition in the Nordic-Baltic region
(Journal article; Peer reviewed, 2019-08-29)A zero-emission pathway for the Nordic and Baltic region in Europe is described based on the comprehensive policy and scenario analyses, accompanied by energy system modelling. The analyses show that a least-cost strategy ... -
Pathways to global impact : Tracing the impacts of development research funded by the Research Council of Norway
(NIFU Report;2017:13, Research report, 2017-06)This report presents the findings of a project commissioned by the Research Council of Norway (RCN). The main purpose of the project has been to capture and analyze the results and impacts of development research in Norway. ... -
Pathways to higher education for vocationally qualified students. The case of Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This article investigates six pathways through which students possessing initial vocational qualifications can enter higher education in Norway. In Norway, vocational education and training (VET) tracks in upper secondary ... -
Pathways to quality in higher education : Case studies of educational practices in eight courses
(NIFU Report;2018:3, Research report, 2018-01)This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ... -
Patterns of internationalization and criteria for research assessment in the social sciences and humanities
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article investigates the developments during the last decades in the use of languages, publication types and publication channels in the social sciences and humanities (SSH). The purpose is to develop an understanding ... -
Patterns of technology upgrading – the case of biotechnology in China
(Journal article; Peer reviewed, 2019-07-14)Technology upgrading is essential for emerging countries to catch up. Yet, little is known about how countries are upgrading their technologies. In this paper, we first explore the patterns of biotechnology upgrading in ... -
På tröskeln till en okänd värld: Forskarutbildning och skolans vardag
(NIFU STEP rapport;2009-31, Research report, 2009-08)Denne rapporten presenterer en studie av forholdet mellom forskningens verden og skolens hverdag. Studien bygger på intervjuer med doktorander innenfor utdanningsvitenskap som ble finansiert gjennom et svensk sektorforsk ... -
På vei mot fagskoler? En kartlegging av privatskolemarkedet
(NIFU STEP-rapport;17-2007, Research report, 2007-05)NIFU STEP gir i denne rapporten en oversikt over ulike yrkesrettede utdanningstilbud med studieavgifter fra private skoler. Fokus er på utdanninger som ikke reguleres av Opplæringsloven, Lov om frittstående skoler, Lov om ... -
På vei mot Innlandsuniversitetet - en vurdering av mulige PhD-program
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:15, Working Paper, 2004-12)Høgskolene i Lillehammer, Gjøvik og Hedmark har i flere år arbeidet ut fra en visjon om å etablere et "Innlandsuniversitet". Ulike initiativ og tiltak har vært tatt for å realisere dette målet. Det foreløpig siste initiativet ... -
På vei mot integrasjon? Universiteters og høgskolers arbeid med internasjonalisering
(NIFU rapport;2014-44, Research report, 2014-11)Denne studien undersøker sammenhengen mellom institusjonelle strategier og strategier for internasjonalisering på nivåene lenger nede i lærestedenes organisasjon. Studien viser at det er variasjoner mellom planer og ... -
På veien til fagbrev. Analyser av Lærlingundersøkelsen
(Fafo-rapport;2011:28, Research report, 2011-11)Denne rapporten gir et bilde av lærlingenes opplevelse av sitt lærings- og arbeidsmiljø. Rapporten inneholder også vurderinger av undersøkelsen som mål på kvalitet i fagopplæringen.