Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1706-1725 av 2859
-
Nasjonal evaluering av høyere utdanning: Bakgrunn, effekter og fremtidig organisering
(U-notat;1996-3, Working paper, 1996)Dette notatet tar sikte på å gi en foreløpig oversikt over pilotprosjektet "Nasjonal evaluering av høyere utdanning" som avsluttes i løpet av 1996. Notatet er delt i tre: Første del omhandler prosjektets målsetting, prosess ... -
Nasjonal evaluering av økonomisk-administrativ utdanning - Premisser og prosess
(NAVF-rapport;1992-3, Report, 1992-02)Ifølge St.meld. nr. 40 (1990-91) "Fra visjon til virke. Om høyere utdanning" skal det iverksettes nasjonale evalueringer av høyere utdanning. Økonomisk- administrativ utdanning er utpekt som det fagområdet som først skal ... -
Nasjonal prioritering og arbeidsdeling i høyere utdanning: – internasjonale erfaringer
(NIFU Skriftserie;2001-9, Research report, 2001-05) -
National lists of scholarly publication channels: An overview and recommendations for their construction and maintenance
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Purpose: This paper presents an overview of different kinds of lists of scholarly publication channels and of experiences related to the construction and maintenance of national lists supporting performance-based research ... -
National test results: representation and misrepresentation. Challenges for municipal and local school administration in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This paper addresses the publication of results from national tests in primary and lower secondary schools by Norwegian national authorities. Test results must be made available to the public, and are published in an ... -
Naturviternes kontakt med andre sektorer i samfunnet
(STEP Report;6-1994, Research report, 1994-06) -
Når timene telles. Tidsbruksundersøkelsen 2021
(NIFU arbeidsnotat;2021-15, Working paper, 2021-11-26)Dette arbeidsnotatet presenterer resultatene fra tidsbruksundersøkelsen for det vitenskapelige og faglige personalet ved landets universiteter og høgskoler for undervisningsåret 2020–2021. Vi ser særlig på hvordan de ansatte ... -
Nearly 70 billion NOK to R&D in Norway in 2017
(Insight;2018-6, Others, 2018-11-07)Preliminary figures show that Norway spent nearly 70 billion NOK on research and experimental development (R&D) in 2017. In current prices, R&D expenditure increased by more than 6 billion NOK, equaling 10 per cent, from ... -
Nested identities and identification in higher education institutions—the role of organizational and academic identities
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Academic staff hold multiple identities by relating to the organization and to their profession. Merging higher education institutions involves organizational changes which may impact identities of academic staff. This ... -
Nesten 70 milliarder til FoU i 2017
(Others, 2018-10-26)Det ble til sammen brukt om lag 70 milliarder kroner på forskning og utviklingsarbeid (FoU) i Norge i 2017. Det viser de foreløpige tallene fra FoU-statistikken. I løpende priser økte FoU-innsatsen betydelig, med over 6 ... -
Nesten 900 nye doktorer våren 2021
(NIFU Innsikt;2021-14, Others, 2021-11-16)I første halvår 2021 ble det avlagt 898 doktorgrader ved norske læresteder. Det er 51 flere enn samme periode året før, eller en 6 prosent økning. Det ble satt nye årsrekorder i antall doktorgrader, både i 2018, 2019 og ... -
Nettbasert grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Telemark. Rapport fra følgeforskning
(NIFU rapport;2013-37, Research report, 2013-09-15)På oppdrag fra Høgskolen i Telemark har NIFU gjennomført et følgeforskningsoppdrag knyttet til innføring av nettbasert grunnskolelærerutdanning. Målet har vært å vurdere hvordan den nettbaserte grunnskolelærerutdanningen ... -
Nettbasert videreutdanning 2009–2019: vekst og kvalitet. Statistisk kartlegging basert på data fra Database for statistikk om høgre utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2021:4, Working paper, 2021-03)I dette prosjektet er det foretatt en statistisk kartlegging av utviklingen i omfanget av nettbasert videreutdanning for perioden 2009–2019 fordelt på fag, basert på opplysninger fra DBH. Kartleggingen belyser også kvalitet ... -
Nettskolen i Nordland: Evaluering av nettstøttet videregående opplæring for voksne og vurdering av fremtidig organisering av nettundervisningen i Nordland
(NIFU rapport;2012-19, Research report, 2012-03-10)Formålet med prosjektet har vært todelt; for det første har vi evaluert Nordland fylkeskommunens tilbud til voksne om nettstøttet opplæring, gjennom Den Åpne Skolen (DÅS) og lokale studieverksted, samt det nettstøttede ... -
New directions in research and technology policy: Identifying the key issues
(STEP Report;1-1994, Research report, 1994-05) -
New indicators of innovation in the health sector
(Others, 2016-09-19)This paper reports on a new model for the measurement and stimulation of service innovation and commercialization in the health sector which has been developed for the Norwegian Ministry of Health and will be piloted in ... -
New path development for forest-based value creation in Norway
(Chapter; Peer reviewed, 2019)This chapter focuses on path development in the forest-based industries of Norway, based on the valorisation of side-streams and residues. Forest-based value creation is one of the main avenues for the emerging bioeconomy ... -
New pathways for organic waste in land-based farming of salmon: The case of Norway and Denmark
(Chapter; Peer reviewed, 2019)In this chapter, we explore the possibilities for sustainable pathways for the increased valorisation of organic waste from the aquaculture salmon industry. The chapter has a special focus on valorisation of sludge of the ... -
The new research assessment reform in China and its implementation
(Peer reviewed; Journal article, 2020)A radical reform of research assessment was recently launched in China. It seeks to replace a focus on Web of Science-based indicators with a balanced combination of qualitative and quantitative research evaluation, and ... -
Newsletters on Nordic R&D statistics: 2011
(Others, 2013-03-05)Newsletter on R&D statistics in the Nordic countries. The statistical sources are national producers of R&D statistics, the OECD Main Science and Technology Indicators and Eurostat.