Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 1558-1577 of 2859
-
La oss snakke om F, U og innovasjon i forvaltningen: Forskning og utviklingsarbeid i statlige organer med annen hovedaktivitet
(NIFU Arbeidsnotat;2022:4, Working paper, 2022-07)Dette notatet presenterer resultatet av en utviklingsoppgave under NIFUs statistikkavtale med Norges forskningsråd. NIFU har undersøkt omfanget av forskning og utviklingsarbeid (FoU) i statlige forvaltningsorganer, presisert ... -
Labour market mismatch among master’s graduates in the humanities from 1995 to 2015 in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The future of the humanities has been the subject of debate in several countries where it is often stated that too many students are accepted into courses that offer relatively poor employment opportunities. In this article, ... -
Lange spor i helseforskningen: Bidrag fra forskningsprosjekter støttet av Norges forskningsråd innenfor psykisk helse og rusmiddelfeltet på 2000-tallet
(NIFU-rapport;2015:36, Research report, 2015-11)Denne studien er gjort på oppdrag av Norges forskningsråd, og ser på ringvirkningene av Forskningsrådets satsinger på rusmiddelforskning og forskning på psykisk helse. Primært følger vi resultatene og «sporene» etter ... -
Lange spor i velferdsforskningen: En analyse av Forskningsrådets programmer for velferd og arbeidsliv fra 2000-2014
(NIFU-rapport;2019-7, Report, 2019-06-26)Denne rapporten presenterer resultatene av et prosjekt som NIFU har utført på oppdrag av Norges forskningsråd. Oppdraget var å undersøke effekter av Forskningsrådets satsing på velferds- og arbeidslivforskning i årene 2000 ... -
Langsiktig kunnskapsutvikling på næringslivets premisser? Evaluering av Nærings-ph.d.-ordningen
(NIFU rapport;2013-2, Research report, 2013-01-08)I 2008 iverksatte Norges forskningsråd et 5-årig prøveprosjekt, med midler fra Kunnskapsdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet, der det ble åpnet for at ansatte i bedrifter skulle gis anledning til å gjennomføre ... -
Lavere vekst i nordisk FoU-aktivitet
(NIFU Innsikt;2021-16, Others, 2021-11-29)Nye tall fra de nordiske statistikkprodusentene viser at det ble brukt om lag 475 milliarder norske kroner til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i Norden i 2020. Justert for prisstigningen, betyr dette en samlet økning ... -
Learning outcomes across disciplines and professions: Measurement and interpretation
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Learning outcomes of higher education are a quality tool in a changing higher education landscape but cannot be seen as neutral measures across professions and disciplines. Survey results from graduates and recent graduates ... -
Learning outcomes – a useful tool in quality assurance? Views from academic staff
(Journal article; Peer reviewed, 2016)While the establishment of quality assurance has been seen for decades as the most significant instrument to secure and enhance the quality of teaching and learning in higher education, the concept of developing more ... -
Learning two coins one-side-trick. Interaction of social science and policy - On the importance of policy learning
(STEP Report;19-2003, Research report, 2003)The paper outlines a systemic based approach to policy learning to the development of policy making capabilities and competences and the role of social science and related policy analysis to the policy making process. The ... -
Leaving the windows open – økt mangel på IKT-sikkerhetskompetanse i Norge
(Journal article; Peer reviewed, 2019-06-03)IKT-sikkerhet berører enkeltindivider, næringsliv, offentlig sektor, nasjonal infrastruktur og samfunnssikkerhet generelt. IKT-sikkerhet defineres vanligvis som evnen til å forebygge, oppdage og håndtere tre typer hendelser: ... -
Led to leadership. The National Leadership Education for School Principals in lower and upper secondary schools in Norway; in an international perspective
(Research report, 2011-09)In this report we show that the Norwegian leadership education for school principals has some common characteristics that are relatively typical in terms of the development tendencies of modern school leader education: ... -
Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole, endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen
(Research report, 2014-10)Den foreliggende sluttrapporten er den siste av fire rapporteringer fra følgeevalueringen av den nasjonale rektorutdanningen – et initiativ som Utdanningsdirektoratet har realisert for å styrke lederkompetansen til rektorer ... -
Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen
(Research report, 2014)I 2009 ble det igangsatt en nasjonal rektorutdanning for skoleledere i grunn- og videregående skole. Initiativet kan sees på som en konkret oppfølging av politiske ambisjoner om kvalitetsheving i norsk skole. Den nasjonale ... -
Ledet til ledelse. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole i et internasjonalt perspektiv. Delrapport 1 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen
(Research report, 2011-09)I denne rapporten peker vi på at den norske rektorutdanningen har kjennetegn som er relativt typiske i forhold til utviklingstendensene for moderne skolelederutdanning: sterkere nasjonal styring gjennom etablering av ... -
Ledet til ledelse: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole i et internasjonalt perspektiv. Delrapport 1 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen
(Research report, 2011)I denne rapporten peker vi på at den norske rektorutdanningen har kjennetegn som er relativt typiske i forhold til utviklingstendensene for moderne skolelederutdanning: sterkere nasjonal styring gjennom etablering av ... -
Ledet til lederutvikling. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; forskjeller og likheter mellom de seks programtilbudene. Delrapport 2 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen
(Research report, 2012-09)Den foreliggende delrapporten er den andre av fire rapporter fra følgeevalueringen av den nasjonale rektorutdanningen – et initiativ iverksatt av Utdanningsdirektoratet for rektorer og skoleledere i grunn- og videregående ... -
Ledet til lederutvikling. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; forskjeller og likheter mellom de seks programtilbyderne
(Research report, 2012)Norway recently launched a national program for school leader development, organized through the Directorate for Education (see Lysø et al 2011). NIFU and NTNU Samfunnsforskning were asked to evaluate the program, and this ... -
Ledet til læring. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; deltakernes vurdering av egen utvikling. Delrapport 3 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen
(Research report, 2013-10)Den foreliggende delrapporten er den tredje av fire rapporter fra følgeevalueringen av den nasjonale rektorutdanningen – et initiativ som Utdanningsdirektoratet har tatt for å styrke lederkompetansen til rektorer og ... -
The legacy of Johan Hjort: Challenges and critical periods ‒ past, present and future
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The 150th anniversary of Johan Hjort’s birth was celebrated by a symposium held in Bergen on 12–14 June 2019 to take a broad perspective on the origins of, and developments in, fisheries science and thereby examine current ... -
”Lese det, lære det, ja! Men å skrive det? Nei, det vil vi ikke”: Evaluering av forsøk med valgfritt skriftlig sidemål i Oslo
(NIFU STEP-rapport;2007-33, Research report, 2007-11)NIFU STEP har fått i oppdrag fra Oslo kommune, Utdanningsetaten å utføre en forskningsbasert evaluering av forsøket med valgfritt sidemål, som ble gjennomført ved ni videregående skoler i Oslo i tidsrommet 2004 – 2007. ...