Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 1380-1399 of 2859
-
Jack-of-all-subjects? The association between individual grade variance and educational attainment
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper uses detailed register information on students in lower secondary school in Norway to study the importance of the second moment of individual grade distribution: grade variance. Students receive discrete-value ... -
Jakten på kvalitetsindikatorene. Sluttrapport fra prosjektet ‘Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen’
(NIFU rapport;2013-23, Research report, 2013-05-22)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen». Prosjektet er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og startet opp i begynnelsen av 2010. I løpet av de vel tre årene ... -
«Jeg bruker mye kopier når elevene trenger det» : En studie om hvorfor og hvordan lærere bruker supplerende materiale i grunnopplæringen
(NIFU-rapport;2018:14, Research report, 2018-04)I flere tiår har lærere brukt supplerende materiale for eksempel papirkopier, i undervisningen ved siden av andre læremidler (Ipsos Media CT, 2016; SSB, 1983). I Norge reguleres denne kopieringen av «Kopieringsavtale for ... -
”Jeg gjør jo ikke dette for å bli rik av det”: Kommersialisering av norsk universitetsforskning – en intervjustudie
(NIFU-rapport;6-2003, Research report, 2003-11)Denne publikasjonen omhandler kommersialisering av universitetsforskning med spesielt fokus på patentering og etablering av ny forskningsbasert virksomhet. Rapporten presenterer erfaringer fra norske universitetsforskere ... -
«Jeg vet ikke hva alternativet skulle vært» : Evaluering av lærekandidatordningen og av ordningen med tilskudd til opplæring av lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater med særskilte behov
(NIFU-rapport;2018:8, Research report, 2018-04)NIFU har gjennomført en evaluering av lærekandidatordningen og av ordningen med tilskudd til lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater med særskilte behov. Analysene bygger på en spørreundersøkelse besvart av ... -
"Jo mere vi er sammen": Dynamisk utvikling mot en nettverksinstitusjon i Hedmark og Oppland
(NIFU skriftserie;2001-19, Research report, 2001-10)Sammen med Total Consult Trondheim (TCT) har Norsk institutt for studier av forskning og høyere utdanning (NIFU) vært engasjert for å utrede grunnlaget for å etablere et universitet på Innlandet (Hedmark og Oppland). ... -
Jobb å få? Om overgang til arbeid for personer som har vært i løp mot planlagt grunnkompetanse i Akershus i årene 2009-2012
(NIFU rapport;2014-19, Research report, 2014-06-30)I denne rapporten presenteres en populasjonsstudie av 347 personer som har vært i løp mot planlagt grunnkompetanse i Akershus 2009-2012 og deres overgang til arbeidsmarkedet etter endt utdanning. Denne populasjonen ... -
Journal article publishing in the social sciences and humanities: A comparison of Web of Science coverage for five European countries
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This study compares publication pattern dynamics in the social sciences and humanities in five European countries. Three are Central and Eastern European countries that share a similar cultural and political heritage (the ... -
Kampen om karakteren. Elevers motspill i møte med læreres vurderingspraksis i videregående skole
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Det er kjent at ungdoms forhold til voksne, inkludert lærere, i større grad enn i tidligere generasjoner er preget av forhandlinger og fravær av opposisjon. Denne artikkelen undersøker hvordan elever og lærere omtaler ... -
Kan organisering av lærlingformidling forklare store ulikheter i resultat? En studie av lærlingformidling i 3 fylker
(NIFU rapport;2014-7, Research report, 2014-02)Rapporten tar for seg hvordan tre fylkeskommuner, Østfold, Rogaland og Nord-Trøndelag, arbeider med å formidle søkere til læreplass. Prosjektet har hatt tre sentrale problemstillinger: 1. Hva karakteriserer ulike faser i ... -
Kan tiltak rettet mot selvregulering øke elevers skoleprestasjoner? En systematisk litteraturgjennomgang
(NIFU-rapport;2016:10, Research report, 2016-04)Denne rapporten presenterer resultater fra en systematisk litteraturgjennomgang av studier som evaluerer tiltak rettet mot å utvikle barns selvregulering. Hensikten med rapporten har vært å identifisere hvilke av disse ... -
Kandidatene fra universitetet i oslo årene 1935-1958 fordelt etter fagstudium, artiumslinje og-hovedkarakter til artium.
(NAVF-melding;1958-2, Report, 1958)Som innledning til en mer inngående kvalitativ analyse av rekrutteringen til de akademiske yrker har NAVF foretatt en undersøkelse av hvordan kandidatene fra Universitetet i Oslo årene 1935-1958 var fordelt på fagstudier, ... -
Kandidater fra enkelte samfunnsvitenskapelige studier og deres yrker
(NAVF-melding;1968-6, Report, 1968-05)Denne melding gir en oversikt over hvordan kandidater i en del av de samfunnsvitenskapelige fag er fordelt på næringssektorer og arbeidsfunksjoner. Meldingen bygger på en spørreskjemaundersøkelse til følgende kandidatgrupper: ... -
Kandidater med lærerprøve med noen regneeksempler for perioden 1970-1975
(NAVF-melding;1968-3, Report, 1968-02)Denne utredningen bygger delvis kandidater som avla lærerprøven på materiale fra en tidligere utredning om i perioden 1905-1965 (se Melding nr. 2/1968 i samme serie). På grunnlag av eksamenskullenes fordeling på kjønn og ... -
Kandidater som avla lærerprøven i perioden 1905-1965
(NAVF-melding;1968-2, Report, 1968-01)For å skaffe grunnlag for noen beregninger om det framtidige antall personer med norsk lærerprøve som utdanning, samlet NAVF1s utredningsavdeling våren 1966 visse data om de kandidater som ble uteksaminert fra lærerskolene ... -
Kandidatundersøkelse av 2020-kullet: Dokumentasjon av data fra spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med bachelor- eller mastergrad våren 2020
(NIFU Arbeidsnotat;2021:5, Working paper, 2021-04)Dette dokumentasjonsnotatet beskriver gjennomføring av en halvtårsundersøkelse av 2020-kullet, med noen tilleggsspørsmål knyttet til koronapandemien. Notatet beskriver arbeidet i forkant, underveis og i etterkant av ... -
Kandidatundersøkelsen 1989
(NAVF-rapport;1991-4, Report, 1991-04)Universitets- og høgskolekandidatene fra våren 1989 gikk til et vanskeligere arbeidsmarked enn tidligere kandidatkull. NAVFs utredningsinstitutt har gjennom kandidatundersøkelsen blant annet forsøkt å belyse hvordan dette ... -
kandidatundersøkelsen 1990 - Yrkesaktivitet - arbeidsledighet - videre studier
(NAVF-rapport;1992-2, Report, 1992-02)Den vanskelige arbeidsmarkedssituasjonen har ført til større vansker med å finne relevant arbeid også for nye kandidater med høyere utdanning. Kandidatundersøkelsen 1990 har fulgt opp de kandidatgruppene hvor arbeidsledigheten ... -
Kandidatundersøkelsen 1991 - Universitetskandidater, ingeniører, førskolelærere, barnevernpedagoger og sosionomer.
(NAVF-rapport;1993-2, Report, 1993-02)Nyutdannede kandidater med høyere utdanning er ikke lenger sikret arbeid. Samtidig er søkningen til høyere utdanning større enn noensinne. Kompetansekravene og konkurransen om jobbene vil øke, men det er store forskjeller ... -
Kandidatundersøkelsen 1993 - Vårkullet 1993 et halvt år etter eksamen. Kandidater med høyere grad og distriktshøgskolekandidater
(Utredningsinstituttet-rapport;1994-11, Report, 1994-12)For de nyutdannede kandidatene med høyere grad tar det stadig lenger tid å få arbeid etter endt utdanning, og andelen arbeidsledige et halvt år etter eksamen øker. Det er imidlertid store forskjeller mellom utdanningsgruppene. ...